عصر خودرو

طرح جدید مجلس برای فرزندآوری

فرزندان سوم به بعد سهام‌دار دولت می‌شوند

عصر بازار- بعد از طرح توزیع خودروی رایگان و مسکن ارزان، مجلس این بار از طرحی رونمایی کرده که بر اساس آن فرزندان سوم به بعد خانواده‌ها، سهام‌دار شرکت‌های معتبر دولتی می‌شوند.

فرزندان سوم به بعد سهام‌دار دولت می‌شوند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تجارت‌نیوز، این طرحی است که سید علی موسوی، نمایندگان ملکان از آن رونمایی کرده و گفته در طرحی که اخیرا برای تشویق افزایش جمعیت و زاد و ولد تدوین کردیم قرار است برای فرزند سوم و چهارم به بعد سهامی از شرکت‌های معتبر دولتی از جمله پالایشگاه و پتروشیمی‌ها به عنوان «سهام آیندگان» تخصیص داده شود.

    موسوی گفته برای اجرای طرح تشویق به فرزندآوری پیشنهاد داده‌ایم که یا بنیادملی جمعیت تشکیل شود و تمام بحث‌های ستادی مربوط به هدایت نهادها و سازمان‌های مختلف برای افزایش جمعیت را انجام دهد یا اینکه معاونت جدیدی در ریاست جمهوری به عنوان افزایش جمعیت تعریف می‌شود.

    اما این طرح هنوز مطرح نشده، با واکنش و شوخی مردم در فضای مجازی مواجه شد. آنها می‌گویند از این به بعد علاوه بر سهام شاخص‌ساز، سهام بچه‌ساز هم وارد واژگان بورس می‌شود.

    سهام، خودرو، مسکن
    طرح تخصیص سهام برای تشویق به فرزندآوری، اولین طرح مجلس یازدهم نیست. از ابتدای شهریور تا کنون  بعنی تنها ظرف 20 روز نمایندگان مجلس حداقل دو طرح دیگر ارائه داده‌اند، یکی طرح توزیع خودروی رایگان که کمی بعد به طرح توزیع خودروی رایگان با سهام عدالت تغییر کرد و دیگری طرح خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد.

    طرح عرضه خودرو رایگان برای خانواده‌های نیازمند را موسوی، نماینده مردم ملکان مطرح کرده بود. کسی که اکنون طرح پرداخت سهام برای تشویق به فرزندآوری را مطرح کرده است.

    طرح او بلافاصله نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس رد شد.  علی جدی گفته بود ظرف سه هفته گذشته همه نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود بوده‌اند و جلسه‌ای تشکیل نشده و طرحی هم تایید نشده است.

    البته موسوی بعد از آن اعلام کرد منظورش از طرح توزیع خودروی رایگان این بوده که خانوارهای نیازمند با بخشی از سهام عدالت صاحب خودرو شوند.

    وعده‌های مجلس به خودرو ختم نشد. بعد از خودروی رایگان، نوبت مسکن شد. آنگونه که سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اعلام کرده بود طرح دو فوریتی ساخت چهار میلیون واحد مسکونی برای اقشار ضعیف آماده شده و به زودی به صحن مجلس می‌رود.

    طرحی که بر اساس آن طی تفاهم‌نامه‌ وزارت کشاورزی و مسکن، قرار شده زمین‌های حریم شهرها تحویل وزارت راه داده شود.

    بعد از آن هم، رئیس انجمن انبوه‌سازان قم خبر داد که اولین فاز ساخت مسکن ارزان قرار است در قم اجرا شود. در این طرح با قیمت‌گذاری مصالح ساختمانی و کاهش هزینه‌هایی مانند عوارض و شهرداری، قیمت هر متر خانه به دو میلیون و 500 هزار تومان می‌رسد.

    طرح یا آرزوهای شخصی؟
    البته همه این طرح‌ها از جانب مجلس است و دولت هنوز درباره آنها اظهارنظری نکرده است. طرح‌هایی که گویا تنها توسط یک نماینده مطرح شده و حتی مجوز کمیسیون مربوطه را هم ندارد.

    به عبارتی گویا بخشی از آنچه که این روزها برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و دهک‌های پایین مطرح می‌شود، خواسته و طرح‌های شخصی نمایندگان است که نه ضمانت اجرایی دولت را دارد و نه حتی موافقت سایر نمایندگان را.

    اما در مقابل به افزایش انتظارات عمومی در جامعه دامن می‌زند.

    مانند طرح توزیع خودرو با کمک سهام عدالت. در حالی که افراد بسیاری از عملکرد دولت در پرداخت پول سهام عدالت، شاکی هستند و عده دیگری از تعویق خودروسازان برای تحویل به موقع خودروهای ثبت‌نامی گله می‌کنند، نماینده‌ای در مجلس طرح خودرودار کردن خانوارها با کمک بخشی از سهام عدالت را مطرح می‌کند.

    یا در حالی که مردم انتقاد زیادی از عملکرد دولت و شرکت‌های دولتی در بورس دارند، ماجرای پرداخت سهام به خانوارهای دارای سه فرزند به بالا عنوان می‌شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو