عصر خودرو

افزایش ۵۰ دلاری طلای جهانی در هفته گذشته

عصر بازار- طلای جهانی روز جمعه به بالاترین سطح در یک سال گذشته صعود کرد و مجموع افزایش قیمت کل هفته را به ۵۰ دلار رساند.

افزایش ۵۰ دلاری طلای جهانی در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در آوریل 12.50 دلار یا یک درصد بالا رفت و در 1270.70 دلار بسته شد که بالاترین قیمت نهایی از دوم فوریه سال 2015 بود. طلا پس از کاهش در دو هفته قبلی حدود 4.1 درصد رشد هفتگی ثبت کرد. نقره که همواره طلا را همراهی می‌کند با افزایش روبرو شد و بهای معاملات هر اونس این فلز برای تحویل در ماه مه با 3.6 درصد افزایش به 15.694 دلار رسید و حدود شش درصدی رشد هفتگی برای نقره ثبت شد.

    طلا روز جمعه پس از انتشار آمار ماهانه اشتغال در آمریکا که نشان داد بازار کار در سلامت است اما فوق العاده نیست به روند صعودی ادامه داد. در واقع گزارش اشتغال انتظارات برای افزایش نرخهای بهره را بالا نبرد در حالیکه انتظار می رفت بهبود این آمار زمینه تصویب دور بعدی افزایش نرخها را فراهم کند و قیمت طلا را تحت فشار قرار دهد.

    همچنین شاخص دلار آمریکا در پی کاهش متوسط درآمد ساعتی به میزان چشمگیری در برابر یورو و ین اُفت کرد اما بازارهای سهام آمریکا بدنبال انتشار آمار اشتغال به سطح بالاتری صعود کردند. به گفته تحلیلگران، در حال حاضر به نظر می‌رسد طلا و بازارهای سهام آمریکا دیگر در جهت عکس یکدیگر حرکت نمی‌کنند که شاید به این دلیل باشد که خریداران اغلب پول خرید طلا را که دارایی امن به شمار می‌رود از پس انداز یا دارایی ثابتشان برمی‌دارند.

    طلا از ابتدای امسال تاکنون تحت تاثیر ریسک گریزی سرمایه گذارانی که از بازارهای سهام نوسانی و ریزش قیمت نفت به این فلز زرد پناه آورده اند حدود 20 درصد رشد کرده است و در میان کالاهایی قرار گرفته که بهترین عملکرد را داشته اند. این فلز زرد ماه گذشته به 1263.90 دلار صعود کرد که بالاترین قیمت یک سال گذشته بود و در فوریه بیش از 10 درصد افزایش قیمت ثبت کرد که بزرگترین رشد ماهانه در چهار سال گذشته بود. دارایی‌های صندوق اس پی دی آر گولد تراست که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در جهان است روز پنج شنبه به 25.51 میلیون اونس افزایش یافت که بالاترین میزان از سپتامبر سال 2014 بود و تداوم اعتماد سرمایه گذاران به این فلز زرد را منعکس کرد.

    درنظرسنجی هفتگی کیتکو، اکثر سرمایه گذاران خرد و تحلیلگران بازار نسبت به دورنمای کوتاه مدت طلا خوش بین بودند با اینهمه اکثر آنها تصمیم دارند در حاشیه بازار بمانند و مایل نیستند در شرایطی که قیمت به بالاترین سطح در 13 ماه گذشته صعود کرده است برای خرید این فلز پا پیش بگذارند.

    جدیدترین نظرسنجی کیتکونیوز نشان داد بازار فوق العاده به صعود طلا به سطح بالاتر در کوتاه مدت خوش بین است و بعضی از شرکت کنندگان رسیدن قیمت به حدود 1300 دلار را پیش بینی می‌کنند. در نظرسنجی این هفته کیتکو 1254 نفر شرکت کردند که از میان این افراد، 1047 نفر یا 83 درصد افزایش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند. در مقابل 121 نفر یا 10 درصد انتظار داشتند این فلز کاهش قیمت داشته باشد و 86 نفر یا 7 درصد نظری نداشتند.

    اکثر کارشناسان بازار هم پیش بینی کردند طلا در کوتاه مدت به سطح بالاتری صعود خواهد کرد. از میان 34 کارشناس بازار، 19 نفر در نظرسنجی این هفته کیتکو شرکت کردند که از میان آنها 10 نفر یا 53 درصد افزایش و چهار نفر یا 21 درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند و پنج نفر یا 26 درصد نظری نداشتند. فعالان بازار شامل معامله گران طلا، بانکهای سرمایه گذاری، معامله گران معاملات آتی و تحلیلگران چارت فنی هستند.

    نظر سرمایه گذاران خرد از ابتدای سال تاکنون نسبتا ثابت مانده است با اینهمه نکته جالب توجه این بود که شمار فزاینده ای از تحلیلگران خوش بین در حال حاضر در حاشیه قرار گرفته اند زیرا طلا افزایش قیمت بیش از اندازه ای داشته است.

    تحلیلگران با توجه به اخبار بنیادین و فنی که از قیمت طلا در کوتاه مدت حمایت می‌کنند نسبت به این فلز خوش بین مانده اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها