عصر خودرو

ورود رسمی مسترکارت به بازار مالی ایران

عصر بازار- سال‌های گذشته(دوران تحریم) شرکت‌های زیادی با ادعای نمایندگی مسترکارت در ایران ظاهر شدند که متاسفانه از موانع ارتباطی بین ایران و شبکه بانکی جهانی، سوء‌استفاده کردند.

ورود رسمی مسترکارت به بازار مالی ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، همیشه یکی از دغدغه‌های مردم و مسئولان در حوزه مسائل بانکی عدم وجود یک سیستم سهل و آسان برای نقل و انتقالات پولی بوده که در چند سال گذشته با ورود کارت‌های اعتباری شبکه‌بانکی بسیاری از مشکلات و هزینه‌های جانبی موضوع مرتفع شد.

    امروز شاهد انجام سریع و آسان این‌گونه نقل و انتقالات پولی هستیم که در نهایت منجر به صرفه‌جویی در حوزه‌های مختلف شده اما آنچه امروز نیاز ضروری این سیستم  در سطح بین‌المللی است وجود یک روش آسان و مطمئن برای انجام عملیات مالی بین‌المللی است که این تقریبا در تمام دنیا بر قرار است اما به دلیل مشکلاتی که برای کشور ما پس از انقلاب به وجود آمد هیچ‌وقت این اتفاق نیفتاد اما مستر کارت توسط شرکت ویژن‌کارت با مدیریت حامد ذوالفقاری به صورت رسمی وارد ایران شده تا این مشکل را در کشورمان مرتفع کند.

    سوال 1- مستر کارت چیست؟

    بانک‌ها بر اساس میزان گستردگی خدمات و نحوه اتصال آنها به بانکهای دیگر به صورت کلی به سه دسته  تقسیم می‌شوند:

    ١- بانک‌های متصل به "شبکه اختصاصی" که کارت‌های الکترونیکی آنها فقط در شبکه بانکی خودشان قابل استفاده هستند.

    ٢- بانک‌های متصل به "شبکه‌کشوری" که به بانک‌های دیگری که عضو این شبکه باشند قابل اتصال هستند. مثل شبکه بانکی "شتاب" که در ایران وجود.

    ٣- بانک‌های متصل به "شبکه بین المللی" :

    در هر کشوری به تعداد فراوانی از این نوع بانک‌ها وجود دارد که علاوه بر اتصال به شبکه کشوری، در سطح وسیع تری به شبکه بین المللی نیز متصل هستند و کارت‌های الکترونیکی که توسط این بانکها صادر می‌شود در اکثر بانکهای دنیا قابل استفاده هستند. به عبارتی این بانک‌ها می‌توانند کارت‌های الکترونیکی با قدرت پوشش جهانی (WideWorld) صادر کنند، یعنی به بیان ساده و مختصر: "یک کارت الکترونیکی متصل به یک شبکه شتاب به پهنای کل دنیا.

    مزایای مسترکارت:

    -  خرید آنلاین از تمام سایت‌های اینترنتی دنیا اعم از کالا، قطعات و لوازم، لباس، اجناس برند

    -  خرید بلیط هواپیما و همچنین رزرو هتل در تمام کشورهای دنیا به صورت مستقیم

    -  خرید نرم‌افزار و بازی‌های کامپیوتری، کتاب و مقالات علمی وغیره

    -  خرید مستقیم در بیش از 18 میلیون فروشگاه مجهز به دستگاه کارت‌خوان (POS) در سراسر دنیا

    -  دریافت پول نقد از کلیه خودپردازها (ATM) در کشورهای خارجی

    -   استفاده از تخفیف‌ها و حراج‌های دوره‌ای و مناسبتی در فروشگاه‌ها و سایت‌های اینترنتی

    سال‌های گذشته(دوران تحریم) شرکت‌های زیادی با ادعای نمایندگی مسترکارت در ایران ظاهر شدند که متاسفانه از موانع ارتباطی بین ایران و شبکه بانکی جهانی، سوء‌استفاده کردند و کارت‌های مختلف و بی‌ارزشی را تحت عنوان مسترکارت بصورت قاچاقی و بدون اخذ مجوز از نهادهای بین‌المللی و بانکی و امنیتی وارد ایران کردند و با قیمت‌های گزافی به هموطنان ما فروختند و از این راه سود سرشاری عایدشان شد.

    استفاده از مسترکارت در داخل ایران

    با توجه به اینکه پایه‌ارزی مستر کارت‌ به صورت دلاری است و از آنجایی که وجه رایج ایران ریال است عملاً این کارت‌ها برای خرید از فروشگاه‌های ایرانی نیست و بیشتر برای استفاده در کشورهای خارجی کاربرد دارد. برای خرید آنلاین از تمام فروشگاه‌های اینترنتی سراسر دنیا و رزرو هتل و خرید بلیت هواپیما از تمام ایرلاین‌های خارجی می‌توانید با استفاده از این کارت‌ها لذت خرید آنلاین را در ایران تجربه کنید. با توجه به رفع تحریم‌ها و بهبود روابط بین المللی ایران، از این پس شاهد ورود تعداد بسیار زیادی از گردشگران و توریست‌های خارجی به ایران هستیم، لذا برای رفاه توریست‌های خارجی و همچنین افزایش رونق اقتصادی فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی ایران، در حال ایجاد بسترهای مناسب برای تقویت زیرساخت‌های مالی و شبکه‌ای هستیم تا فروشگاه‌ها، هتل‌ها، صرافی‌ها و مراکز خدماتی ایران نیز بتوانند با نصب دستگاه‌های کارتخوان (POS) متصل به شبکه جهانی، امکان فروش کالا و ارائه خدمات به توریست‌های خارجی که معمولا به جای پول نقد از مسترکارت استفاده می‌کنند را داشته باشند. در حال حاضر تعدادی از هتل ها، مراکز اقتصادی و خدماتی ایران برای دریافت دستگاه‌های کارتخوان بین المللی ثبت نام کرده‌اند که دستگاه‌ها در حال نصب هستند و برای اوائل سال‌جاری تعداد زیادی دستگاه POS جدید آماده نصب و بهره‌برداری خواهد بود.

    مجوزهای قانونی

    اولین گام برای تاسیس نمایندگی رسمی مسترکارت در ایران، مشورت و رایزنی با مقامات و مراجع ذی‌صلاح مالی، اقتصادی و بانکی ایران بود که پس از جلب موافقت‌های اولیه نهادها، به موازات تلاش برای اخذ مجوزهای بین‌المللی، با تامین و ارائه اسناد و مدارک لازم برای اخذ مجوزهای گوناگون از نهادهای بانکی، مالی و بازرسی‌های مختلف کشوری و لشگری پس از لغو تحریم‌ها، شرکت ویژن‌کارت به عنوان اولین شرکت مالی خارجی به صورت رسمی و قانونی پا به عرصه اقتصادی ایران گذاشته‌ است.

    روش‌های تهیه مستر کارت‌ در ایران

    تهیه مستر کارت دقیقا به همان راحتی تهیه کارت‌های اعتباری بانک‌های ایرانی است. متقاضیان محترم می‌توانند با یک برگ فتوکپی پاسپورت و کارت‌ملی و یک قطعه عکس و پر کردن فرم مربوطه، در چند دقیقه صاحب مسترکارت شوند و بلافاصله با فعال‌سازی کارت خود، از تمام امکانات آن استفاده کنند. پس از اینکه مسترکارت به متقاضی تحویل داده می‌شود، یک سامانه مدیریت حساب (Account Management Panel)در سایت مسترکارت، به صورت اختصاصی به فرد اختصاص می‌یابد که دارنده کارت می‌تواند بصورت شبانه‌روزی از هر نقطه دنیا با اتصال به اینترنت به صورت آنلاین حساب خود را مدیریت کرده و علاوه بر انجام تراکنش‌های آنلاین و خریدهای اینترنتی، بر تمام تراکنش‌ها و موجودی حساب خود نظارت و کنترل کامل داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها