عصر خودرو

پیش‌بینی مدیر «مکوآری پرایوت ولث» از بازارهای کالایی:

بازار نفت و سنگ‌آهن احیا می‌شود، طلا نه

عصر بازار: مارتین لاکوس، یکی از مدیران شرکت «مکوآری پرایوت ولث» طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» به تحلیل بازار کالا پرداخت و احتمال بهبود قیمت سنگ‌آهن و نفت و سقوط بیشتر طلا را بررسی کرد.

بازار نفت و سنگ‌آهن احیا می‌شود، طلا نه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، مارتین لاکوس در گفت‌وگو با تلویزیون سی‌ان‌بی‌سی اظهار کرد: طی چند سال گذشته همواره شاهد تقاضای خوب برای بازار کالا بوده‌ایم، به خصوص فلزات گرانبها. اما اکنون که تقاضا کاهش پیدا کرده، می‌بینیم بازار اشباع شده است. مشخصاً‌ بازار اشباع، روی قیمت‌ نفت، سنگ‌آهن و مس تأثیر گذاشته است.

    وی با تأکید بر اینکه خارج شدن قیمت‌ها از طیف طبیعی، چندان خارج از تصور نیست، ادامه داد: پیش‌‌‌بینی ما این است که قیمت‌ سنگ‌آهن و نفت به زودی به طیف قبلی برخواهد گشت، اما نسبت به طلا چندان خوش‌بین نیستیم.

    لاکوس با اشاره به اینکه تغییرات مثبت در تولید یا تقاضای طلا دیده نمی‌شود، گفت: عملکرد مس به مراتب بهتر بوده است. شاید اگر تقاضای جواهرات کاهش یابد، در بازار طلا نیز تأثیر بگذارد.

    وی افزود: نکاتی که واقعاً در ریزش قیمت طلا تأثیرگذار بوده‌اند، بالا رفتن ارزش دلار، بازار اشباع و البته مسائل ژئوپلیتیکی بوده است. در یک سال اخیر موضوعات ژئوپلیتیک مهمی در گوشه و کنار دنیا رخ داده و طلا به آنها واکنش نشان داده است. به عقیده من نرخ تورم و دلار آمریکا عوامل اصلی رفتار قیمت طلا است.

    لاکوس ادامه داد: مدت زیادی نیست که قیمت طلا افت کرده و به همان ناگهانی ممکن است دوباره بالا برود. اما در حال حاضر با توجه به سر و صداهایی که افزایش نرخ بهره و فدرال رزرو ایجاد کرده‌اند و متعاقب آن، پرقدرت شدن دلار، باعث می‌شود نظر خوبی نسبت به طلا نداشته باشیم.

    مدیر «مکوآری پرایوت ولث» درباره چشم‌‌انداز تغییر قیمت نفت گفت: احتمال می‌رود در میان مدت قیمت نفت نیز تغییر کند. با توجه به نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، خیلی زود شاهد عرضه نفت بیشتری به بازار جهانی خواهیم بود و به نظر می‌رسد عربستان سعودی نیز از حداکثر توان تولیدش استفاده می‌کند.

    وی تأکید کرد: مازاد تولید نفت در بازار، ممکن است منجر به کاهش قیمت‌ها شود. ماجرای توافق هسته‌ای ایران، دورنمای بازگشت قیمت نفت به سطح عادی را 6 تا 9 ماه به تعویق انداخته‌است. اما به گفته لاگوس، انتظار می‌رود قیمت نفت اواسط سال آینده به حالت متعادل بازگردد و البته پیش‌بینی قیمت 60 تا 70 دلاری هر بشکه نفت نیز به سال 2017 موکول شده است.

    لاکوس تصریح کرد: ظرف 6 ماه آینده، بانک‌های مرکزی در چین، هند، مالزی، فیلیپین، حتی استرالیا و نیوزیلند و کانادا، به احتمال بسیار زیاد اقدام به کاهش نرخ بهره خواهند کرد که به خصوص برای کشورهای آسیایی تا حدودی جبران خسارت می‌کند. بنابراین نمی‌توان آن‌قدرها به اوضاع بازار بدبین بود.

    به اعتقاد وی، فدرال‌رزرو در ماه سپتامبر نرخ ها را افزایش می‌دهد، هرچند این اقدام را در نهایت نرمش و احتیاط انجام خواهد داد.

    برچسب ها