عصر خودرو

اونس محدوده ۱۲۸۰ دلار را لمس کرد

بالاترین قیمت طلا در یک سال اخیر

عصر بازار- اونس ۱۴۰۰ دلاری حالا دور از ذهن نیست. گرچه اونس در مسیر احتمالی به سوی کانال‌های بالاتر، با چالش‌های متعددی روبه‌رو است، اما نزدیک شدن مقطعی بهای فلز زرد به مرز ۱۳۰۰ دلار،‌ دست کم قدرت بیشتری به این کالای گرانبها داده است.

بالاترین قیمت طلا در یک سال اخیر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، نباید فراموش کرد که برخی از موسسه‌های بین‌المللی از اونس زیر 1000 دلار در آینده‌ای نه چندان دور صحبت می‌کنند، اما این روزها شمار موسسه‌هایی که قبلا «کاهشی» بوده‌اند و حالا «افزایشی»اند بیشتر و بیشتر می‌شود. این خوش‌بینی عجیب نیست؛ چراکه اونس از ابتدای سال 2016 تا پایان فعالیت بازارها در روز پنج‌شنبه، بیش از 19 درصد جهش را تجربه کرده است. هر‌اونس طلا که روز چهارشنبه با 8 دلار رشد به قیمت 1239 دلار رسیده بود، روز پنج‌شنبه با 25 دلار جهش به قیمت 1264 دلار و صبح جمعه به قیمت 1276 دلار هم رسید. رسیدن قیمت به بالاترین سطح در حدود 13 ماه گذشته باعث افزایش فروش توسط برخی معامله‌گران به امید سودگیری شد تا قیمت در برخی مقاطع پایین بیاید، اما اونس در هر حال قوی ماند. اونس طلا در ساعات عصر نیز از انتشار داده‌های گزارش اشتغال‌زایی ایالات‌متحده متاثر شد؛ اونس که تا ساعت 5 بعدازظهر به قیمت 1262 دلار رسیده بود، پس از انتشار این گزارش مهم از بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا که داده‌های خوبی داشت، رو به کاهش گذاشت اما دوباره رو به جهش گذاشت و حتی به محدوده 1280 دلار هم سرزد. تا ساعت 7 شب که این گزارش نهایی شد قیمت 1275 دلار رقم خورد، البته هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین هفته ماه مارس رقم خورده باشد.

    ادامه رشد طلا

    رشد روز چهارشنبه عمدتا ناشی از تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن و افزایش خریدهای فنی بود. مهم‌ترین عامل رشد خرید در این روز، افت شاخص‌های سهام آمریکا بود. همچنین در قدرت ماندن افزایشی‌های کوتاه مدت، خریدهای فنی را افزایش داد. دیگر موضوعی که چهارشنبه مورد توجه قرار گرفت، شایعاتی بود مبنی‌بر اینکه عربستان سعودی مشکلات مالی را تجربه می‌کند. گزارش‌هایی منتشر شده مبنی‌بر اینکه عربستان از برخی بانک‌ها درخواست 10 میلیارد دلار وام کرده است. این خبر هم خرید طلا را افزایش داد. این در حالی بود که رشد بازارهای سهام آسیا و اروپا پیش‌تر بر فلز زرد فشار وارد کرده بودند. البته افت بازارهای سهام آمریکا در روز چهارشنبه هم تا حدی ناشی از عقب‌نشینی اصلاحی از رشد روز سه‌شنبه بود، اما حتی رشد بازارهای سهام در هفته گذشته هم از عدم قطعیت موجود درباره آینده اقتصاد جهان نکاسته است. یکی از نشانه‌های ادامه نگرانی، افت بازدهی اوراق قرضه 5 ساله آلمان به منفی 36/ 0 درصد در روز چهارشنبه است. در این روز، گزارش اشتغال‌زایی ADP آمریکا هم منتشر شد که نشان داد در ماه فوریه 214 هزار شغل در این کشور ایجاد شده است، داده‌ای که بهتر از انتظارهای 200 هزار موردی بود، اما مثل همیشه، گزارش وزارت کار که روز جمعه منتشر شد، بیشتر کانون توجه بود. در سومین روز کاری هفته بهای نفت خام هم اندکی بالاتر رفت، اما شاخص دلار تقریبا ثابت ماند.

    پرواز پنج‌شنبه

    پنج‌شنبه روز پرواز اونس بود. البته اونس در روز یازده فوریه هم 50 دلار جهش کرده بود که بهترین روز طلا در 5/ 2 سال گذشته را رقم زد.ثبت قیمت 1263 دلار برای این کالای ماندگار در چهارمین روز کاری هفته عمدتا ناشی از افت شاخص‌های بازارهای سهام آمریکا و همچنین تضعیف دلار بود. این عوامل باعث شدند اونس در بالاترین قیمت خود در بیش از 13 ماه گذشته تثبیت شود. تصویر فنی هم به شدت به نفع خرید بیشتر کار کرد. بورس‌های جهان روز پنج‌شنبه به شدت در انتظار گزارش اشتغال‌زایی روز جمعه بودند،‌ اما نگرانی‌های دیگر کار خود را کردند. دیگر رویدادی که در این روز مورد توجه بود، کنگره حزب حاکم چین بود که روز شنبه شروع خواهد شد و در پایان احتمالا برنامه‌های اقتصادی تازه‌ای را هدفگیری خواهد کرد. روز پنج‌شنبه، بهای نفت خام نوسان شدیدی را تجربه نکرد تا قیمت‌ها نزدیک 35 دلار بماند. جالب اینجا است که با وجود آنکه بهای نفت خام از زیر 30 دلار به قیمت‌های موجود احیا شده، نگرانی بازارهای سهام ادامه دارد تا طلا برنده اصلی این داستان باشد. بازارهای سهام که در مقطعی زمانی به شدت نگران اثرات ضدتورمی افت بهای انرژی بودند، با دردسرهای متعددی روبه‌رو هستند که رشد آنها را دشوار می‌کند. البته با وجود عدم قطعیت درباره آینده اقتصاد جهان، هنوز هیچ نشانه محکمی از نزدیک بودن یک بحران تمام عیار در اقتصاد جهان موجود نیست، با این همه، احساس بد معامله‌گران بازارهای مختلف، طلا را به مرز 1300 دلار نزدیک کرده است. اونس در حالی روز جمعه تا قیمت 1275 دلار اوج گرفت که سال 2016 را با قیمت 1061 دلار آغاز کرده بود.

    صعود به ژانویه 2015

    اونس در حالی صبح جمعه به محدوده 1270 دلار رفت که آخرین بار در اواخر ژانویه 2015 این سطوح قیمتی را تجربه کرده بود. اونس طلا آخرین روز کاری هفته را با نوسان‌هایی بالای مرز 1260 دلار آغاز کرد اما بعد با جهشی روبه‌رو شد که قیمت را به محدوده 1270 دلار برد. رشد صبح جمعه در حالی اتفاق افتاد که معامله‌گران می‌دانستند اگر گزارش عصر وزارت کار آمریکا، داده‌های خوبی داشته باشد، روند رشد ارزش طلا متوقف خواهد شد. جهش قیمت‌ها پیش از انتشار گزارش اشتغال‌زایی ناشی از خرید فنی پس از جهش پنج‌شنبه و شناسایی سود معامله‌گران بود، اما با تجربه بالاترین قیمت در بیش از 13 ماه گذشته، سودگیری بر بازار غالب شدو بعد رشد شاخص‌های سهام به ضرر طلا عمل کرد. ساعت 5 گزارش اشتغال‌زایی وزارت کار آمریکا منتشر شد که نشان می‌داد اقتصاد این کشور در دومین ماه سال جدید میلادی 242هزار شغل ایجاد کرده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از ایجاد 200 هزار شغل در این ماه بود تا داده روز جمعه بسیار بهتر از انتظارات باشد. این داده‌ها باعث افت اونس شد اما قیمت تا ساعت 7 شب دوباره به 1275دلار رسید.

    اونس 1400 دلاری؟

    با در نظر گرفتن قیمت نهایی روز پنج‌شنبه، اونس از ابتدای سال 2016 بیش از 19 درصد جهش داشته است. این جهش که بهترین عملکرد را در میان تمام سرمایه‌ها به نام فلز زرد ثبت کرده است، باعث شده کارشناسان بیشتر و بیشتری به این کالا اقبال پیدا کنند. در آخرین مورد، موسسه «سی‌ای بی سی» که پیش‌تر امیدی به رشد طلا نداشت، از اونس 1400 دلاری سخن گفته است. سید مختاری و رومان لوتسیف، تحلیلگران بازار در این موسسه در گزارشی تازه گفته‌اند: «تجزیه و تحلیل نسبت‌ها بین طلا و دیگر کالاهای پایه و همچنین شاخص S&P 500 به وضوح عملکرد عالی طلا را نشان می‌دهد.» گرچه نشانه‌هایی وجود دارد که ثابت می‌کند اونس ممکن است با تعدیل قیمت‌ها روبه‌رو شود، تحلیلگران این بانک کانادایی معتقدند که اونس کف قیمت خود را تجربه کرده و با توجه به شوهد تاریخی دیگر قعر 1045 دلاری دسامبر 2015 را به خود نخواهد دید. البته آزمودن دوباره مرز 1130 دلار همچنان محتمل است. در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: «طلا در سال 2011 به اوج تاریخی خود رسید و بعد در دوره‌ای 45 ماهه، 43 درصد از ارزش خود را از دست داد. تعدیل‌های تاریخی طلا نشان می‌دهد فلز زرد در دوره‌های 5/ 32 ماهه پس از اوج، 39 درصد افت کرده است؛ بنابراین هم شدت و هم دوره چرخه کاهشی حاضر، نشان می‌دهد که اونس برای رشد بیشتر جا دارد.» اگر وضعیت بازارهای سهام و در کل اقتصاد جهان مانند چند ماه گذشته بماند، رشد بیشتر طلا به هیچ وجه دور از ذهن نیست، اما احیای اقتصادی آمریکا می‌تواند مهم‌ترین عامل فشار برای فلز زرد باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو