عصر خودرو

هیچ کارشناسی شرایط امروز را پیش بینی نمی کرد

تشریح ۴ عامل اصلی در افت بازار

عصر بازار: به جرأت می توان گفت هیچ کارشناسی نمی توانست روند نزولی مداوم و بعضاً سنگین را بعد از توافق پیش بینی کند.

تشریح ۴ عامل اصلی در افت بازار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، طولانی شدن فرایند مذاکرات در روزهای قبل از توافق، حرکت صعودی را در بازار شکل داد و به نوعی برخی از انتظارات مثبت بازار پیش خور شد به طوریکه با رشد 20 تا 25 درصدی برخی شرکتهای پرپتانسیل،  تحلیلگران انتظار یک حرکت هیجانی را برای روزهای بعد از توافق انتظار نداشتند اما به جرأت می توان گفت هیچ کارشناسی نمی توانست روند نزولی مداوم و بعضاً سنگین را بعد از توافق پیش بینی کند.

    علی اسلامی بیدگلی، رییس هیأت مدیره آرمان آتی با بیان مطلب فوق درباره دلایل و عوامل بازدارنده بازار سرمایه پس از توافق هسته ای 4 عامل را برشمرد و گفت: بالقوه بودن بازیگران اصلی بازار سرمایه در جایگاه عرضه کننده به عنوان اولین عامل مورد توجه تحلیگران بازار است. صندوق های بازنشستگی و شرکت های سرمایه گذاری به دلیل مشکلات شدید و تنگناهای شدید نقدینگی به اصطلاح اهالی بازار سرمایه دست به ماشه برای عرضه سهام هستند و ترس سرمایه گذاران حقیقی از عرضه قابل توجه این بازیگران باعث شد اندکی سرمایه گذارن برای خرید تأمل کنند.

    وی در ادامه به واکنش بازار ارز به توافق هسته ای اشاره کرد و گفت: عامل بازدارنده دوم، حرکت بسیار غیر منتظره ارز بعد از توافق بود. بسیاری از سرمایه گذاران انتظار کاهش 5 تا 10 درصدی ارز را داشتند اما مقاومت بازار ارز منجر به این شد که بخشی از خوش بینی های بازار سرمایه دچار تردید شود.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به انتشار صورت های مالی 3 ماهه و پیش بینی های جدید شرکتها گفت: سومین عامل بازدارنده به ارائه گزارش های ناامید کننده شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، برگزاری مجامع شرکتها، عدم تقسیم سود در مجامع و ابراز نگرانی مدیران شرکتها به تداوم سودآوری برمی گردد.

    اسلامی بیدگلی آخرین عامل را در اختلاف نظر مسوولان درباره ذخایر ارزی بلوکه شده دانست و اظهار داشت: اعلام اعداد متفاوت از حجم ذخایر بلوکه شده کشور توسط مسوولان و همچنین اظهار نظر برخی مسوولان درباره زمان طولانی تر از انتظار کارشناسان درباره بهبود شرایط اقتصادی عامل بازدارنده دیگر است.

    رییس هیأت مدیره آرمان آتی جمع بندی این 4 عامل را در شکل گیری بازار منفی موثر خواند و افزود: علاوه بر این عوامل همچنان بی سر و سامانی بازار پول و پرداخت نرخ های بالای 20 درصدی به سپرده گذاران، حجم جریان نقدی به بازار سرمایه را از آنچه تصور می شد کمتر کرد بدین ترتیب هنوز نقدینگی مورد انتظار به بازار تزریق نشده است.

    برچسب ها