عصر خودرو

حسابدار معتمد بورس:

لزوم اطاعت سازمان بورس از ارائه گزارش صورت‌های مالی شرکت‌ها

عصر بازار- یک حسابدار معتمد بورس با بیان اینکه سازمان بورس همیشه پیشقدم برقراری کل استانداردها بود بیان کرد: انتظار ما از سازمان بورس این است که همانند بانک مرکزی از ارائه گزارش صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی اطاعت کند.

لزوم اطاعت سازمان بورس از ارائه گزارش صورت‌های مالی شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصاد نیوز، اخیرا بانک مرکزی در بخشنامه‌ای، نحوه گزارش‌دهی صورت‌های مالی بانک‌ها را ابلاغ کرده است. در این بخشنامه از بانک‌ها و موسسات اعتباری خواسته شده اطلاعات مالی صحیح و شفاف در قالب صورت‌های مالی، صرفاً توسط هیات مدیره بانک یا موسسه اعتباری ارائه شود.

    همچنین تاکید شده اعضای هیات مدیره و کمیته‌های مرتبط با نظام حاکمیت شرکتی و نظام کنترل های داخلی به صورت فعال بر فرآیند تهیه صورت‌های مالی نظارت جدی و موثر داشته باشند.

    اما سوالی که در ذهن ایجاد می‌شود این است که آیا با ابلاغ این بخشنامه استانداردها به طور کامل اجرایی می‌شود؟ این موضوع چه فوایدهایی دارد؟ و اینکه چرا گزارش‌دهی صورت‌های مالی در شرکت‌های بورس اعمال نمی‌شود؟ یا اینکه چرا تا به حال سازمان بورس در این باره نظری اعلام نکرده است؟

    در همین مورد عباس هشی، حسابدار معتمد بورس  با بیان اینکه هدف از گزارش‌دهی صورت‌های مالی بانک‌ها تهیه صورت‌های مالی استاندارد و نیز ضوابط حاکم بر فعالیت‌ و بهبود گزارشگری در افشای اطلاعات است عنوان کرد: موضوع گزارش‌دهی صورت‌های مالی بانک‌ها از سال 1362 جزء وظایف قانونی سازمان حسابرسی تعیین شد. زمانی‌که سازمان حسابرسی تاسیس شد، تهیه استانداردهای حسابرسی را در دستور کار خود قرار داد تا در اختیار مجمع سازمان متشکل از وزاری ذی‌ربط قرار گیرد.

    او افزود: این اقدام موضوع تازه‌ای نبود، بلکه کشور ما هم باید مانند سایر کشورها از استاندارهای حسابداری و حسابرسی بین‌المللی برخوردار می‌شد اما متاسفانه این امر به دلیل اختلاف سلیقه میان وزارت‌خانه‌ها و سازمان استاندارد به طول انجامید تا بالاخره با پافشاری مسوولان دولتی این استانداردها به صورت آزمایشی برای پنج سال تصویب شد و از سال 1379 اجرایی شد. البته این اقدام از ابتدا با مشکلاتی مواجه شد.

    هشی خاطر نشان کرد: نبود تاریخچه در حسابرسی‌های مالی معنا و مفهومی ندارد، پس به دلیل عدم استقلال این پروسه جوابگو نبود به خصوص در بخش‌های بانکی؛ مطالبات معوقه، دارایی سمیعی و سودسازی بانک‌ها. اینکه بانک‌ها به جای بانکداری به سوی بنگاه‌داری و فروش و واردات هدایت شدند نتیجه همین نبود استانداردهای لازم و کافی بود. بانک مرکزی اخیرا با اختیارات قانونی خود همان طور که از بانک‌ها می‌خواهد که یکسری گزارش‌های ماهانه ارائه کنند و مقداری از مقررات و بخشنامه‌ها اجرا شود و از طرفی الزامات قانونی گزارشگری و رعایت قوانین و مقررات اجرا شود و حسابرس در آن اظهار نظر کند چارچوب گزارشگری مالی را بر اساس نیاز روز که در تمام دنیا روال است، امسال تدوین کرده است.

    این حسابدار سازمان بورس اظهار کرد: این کار در اختیار سازمان حسابرسی بوده اما آن را انجام نداده است. بخش عمده این عدم شفافیت صورت‌های مالی بانک‌ها این است که ریسک‌های حساب دارایی و مطالبات به درستی افشا نمی‌شود و باعث می‌شود صورت‌های مالی به صورت غیر واقعی به تصویب برسد، اتفاقی که به همین دلیل در آمریکا رخ داد و منجر به بحران مالی سال 2008 آمریکا شد.

    او در ادامه بیان کرد: بانک مرکزی در یک اقدام موثر این امر را اجباری کرد تا به اقتصاد کشور و شفافیت آن کمک کند، زیر بنا و محور اصلی تحقق قانون مبارزه با فساد که حکم حکومتی دارد منوط بر شفافیت مالی است، تهیه صورت‌های مالی نیازمند کادری است تا به درستی ارزیابی‌ها را افشا کنند و حسابرس‌ها قادر به اظهار نظر باشند که خوشبختانه در این زمینه هم بانک‌ها و هم حسابرسی‌ها از امکانات کافی برخوردارند اما در سازمان حسابرسی کشور عده‌ای یا تاخیر در انجام مسوولیت دارند یا هنوز صلاح نمی‌دانند این شفافیت افشا شود، بنابراین با ایرادهایی که می‌گیرند کل مسئله را زیر سوال می‌برند.

    هشی خاطر نشان کرد: ممکن است این موارد با استانداردهای بین المللی مطاقبت نداشته باشد اما بانک ‌مرکزی برای ضرورت حفظ منافع مردم در نظام مالی کشور که 87 درصد اقتصاد متکی به این نظام پولی کشور است کاری را انجام می‌دهد که در گزارشگری و به جای ایراد گرفتن نباید اجازه دهند تمام صورت مساله حذف شود. متاسفانه رسانه‌های اقتصادی به این موضوع مهم نمی‌پردازند، باید نظرات بانک‌ها، حسابداران و حسابرسان را بگیرند و با نظرات انتقادی مسوولان و تدوین استانداردهای حسابداری مقایسه کنند.

    هشی در پاسخ به این سوال که چرا این استانداردها به سمت تمامی شرکت‌ها در بورس نمی‌رود؟ بیان کرد: سازمان بورس هم باید از این استاندارها اطاعت کند. خوشبختانه سازمان بورس از سال 82 همیشه پیشقدم برقراری کل استانداردها بود. انتظار ما از سازمان بورس این است که مانند بانک مرکزی از این جریان اطاعت کند.

    او در ادامه گفت: متاسفانه سازمان بورس در این میان سکوت اختیار کرده و بیشتر اعضا در کمیته‌های تخصصی سازمان منتقد چنین جریانی هستند. اولین باری است که بانک مرکزی از بورس پیشی گرفته است. همیشه سازمان بورس خط مقدم انضباط مالی و شفافیت بود اما این بار بانک مرکزی از آن سبقت کرد.

    هشی در پایان سخنان خود عنوان کرد: بهترین راه این است که از متخصصان نظرخواهی کنند و راهکارهایی که بورس هم مانند بانک مرکزی پیش قدم شود را ارائه دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها