عصر خودرو

آرامش نسبی در بازار جهانی نفت

عصر بازار- در حالی که به نظر می‌رسد با توجه به کندی تولید و تقاضای قوی نفت، سقوط ۲۰ ماهه بازار رو به پایان است، قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه با اندکی تغییر مواجه شد.

آرامش نسبی در بازار جهانی نفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، هر بشکه نفت آمریکا با افتی چهار سنتی نسبت به آخرین جایگاه خود در جلسه گذشته 34 دلار و 62 سنت معامله شد. از 11 فوریه و زمانی که نفت WTI به پایین‌ترین سطح خود از سال 2003 رسیده بود، این معیار نفتی رشدی 30 درصدی داشته است. قیمت هر بشکه نفت برنت نیز با کاهش 21 سنتی به 36 دلار و 72 سنت رسید . برنت از 11 فوریه سال تاکنون رشدی 25 درصدی را تجربه کرده است.

    معامله‌گران اعلام کردند که چشم انداز نزولی بازار که موجب سقوط 70 درصدی قیمت نفت خام از اواسط سال 2014 شده بود به پایان رسیده است. ایستین برنتسن، مدیر اجرایی بخش نفت خام استرانگ‌پترولیوم در سنگاپور اعلام کرد: « بازار اخیرا به یکباره شروع به حرکت صعودی کرده است. »

    وانگ تائو تحلیلگر تکنیکال رویترز اعلام کرد که قیمت نفت آمریکا به روند نزولی چند ساله خود در این هفته پایان داده و قیمت نفت WTI در ماه مارس به بالای بشکه‌ای 40 دلار خواهد رسید. آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد که قیمت‌ها به کف خود رسیده‌اند.

    مایکل مک‌کارتی تحلیلگر ارشد بازار CMC در سیدنی اظهار کرد: «ما آمار فراتر از انتظاری در مورد تولیدات آمریکا مشاهده کردیم و به نظر من حرکت زیربنایی به صعودی شدن جو حاکم بر بازار نفت کمک خواهد کرد.»

    با کاهش تولید آمریکا و نشانه‌هایی از بحران مالی در بخش نفتی ایالات متحده که ممکن است به کاهش تولید بیشتر منجر شود، قیمت‌ها افزایش یافته است. تولید نفت‌خام آمریکا در ماه دسامبر برای سومین ماه متوالی با افتی 43 هزار بشکه‌ای به 9.26 میلیون بشکه در روز رسید.

    با وجود این،‌ اکثر تحلیلگران انتظار ندارند که با توجه به اینکه تولیدات همچنان بالاتر از تقاضا باقی مانده و موجودی ذخایر نفتی جهانی همچنان پر هستند، قیمت‌ها به زودی افزایش پیدا کند. تحلیلگران برآورد می‌کنند که 1 تا 2 میلیون بشکه از نفت خام در روز بیش از تقاضای جهانی تولید می‌شود، و توافق تولید‌کنندگان بزرگ به رهبری روسیه و عربستان به منظور ثابت نگهداشتن تولید در سطوح ژانویه به منظور کاهش عرضه مازاد جهانی بسیار کم‌اثر خواهد بود.

    روسیه در ماه فوریه با تولید 10.88 میلیون بشکه در روز سطح تولیدی مشابه با ماه ژانویه داشته است که تقریبا بالاترین سطح 30 ساله این کشور بوده است. تولیدا عربستان بزرگترین صادرکننده اوپک نیز بالای 10 میلیون بشکه در روز بوده است. موجودی ذخایر نفتی آمریکا با رشدی 10.4 میلیون بشکه‌ای و رسیدن به 517.98 میلیون بشکه در هفته گذشته، رکورد تازه‌ای را از خود به جای گذاشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها