عصر خودرو

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در سیمنار تخصصی تامین مالی انرژی مطرح کرد:

الگوی توسعه پذیرش سرمایه خارجی به بخش انرژی وابسته است

عصر بازار- به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات اگزیم بانک ها با اهداف بلند مدت اجتماعی و اقتصادی به توسعه ملی کشور کمک می کنند.

الگوی توسعه پذیرش سرمایه خارجی به بخش انرژی وابسته است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، علی صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات در اولین سمینار تخصصی تامین مالی انرژی گفت: ضرورت و اهمیت دستیابی به توسعه اقتصادی در تمامی کشورهای جهان موجب شد تا نهادها و سازمان هایی جهت هدایت منابع و سرمایه‌گذاری‌ها در قالب موسسات مالی، بانک‌ها، بنگاه های اقتصادی و  سازمان‌های توسعه‌ای شکل بگیرد. البته سیاست‌هایی که هر کشور میزبان سرمایه گذاری در استفاده از هر کدام از روش‌های تامین مالی به کار می‌گیرد، با توجه به شرایط هر پروژه و در نظر گرفتن سایر موارد موجود در آن کشور خواهد بود. البته الگوی توسعه کشور که تاحدود زیادی به بخش انرژی به خصوص نفت و گاز وابسته است، بانک توسعه صادرات نیز به فراخور خود سعی نموده است نقشی مثبت در این زمینه ایفا نماید.

    او افزود: اگزیم بانک ها یا موسسات توسعه صادراتی تنها به توسعه صادرات نمی پردازند و اهداف بلند مدت اجتماعی و اقتصادی را نیز سرلوحه برنامه های خود قرار می دهند. برای مثال می توان به اگزیم بانک کره اشاره کرد که  توسعه ملی این کشور کمک می کند. همچنین چشم انداز اگزیم بانک آمریکا و موسسه اعتبار صادراتی کانادا در کنار افزایش صادارت، اشتغال زایی است.
    البته متنوع سازی محصولات صادراتی نیز از جمله اهداف اگزیم بانکهاست.
    علی آبادی خاطرنشان کرد: در یک  تقسیم بندی کلی می توان تامین مالی پروژه ها را از منظر روش تامین مالی، پروژه ای بودن،‌ وام یا مشارکت، مشارکت بخش دولتی و خصوصی، تامین منابع مالی بنگاه محور، اعتبارات اسنادی، اعتبار خریدار، وامهای بین المللی، بیع متقابل تقسیم بندی کرد.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره تامین مالی شرکتی گفت: در این نوع تامین مالی، کشور یا موسسه وام دهنده بر نحوه هزینه کرد آن نظارت کامل داشته و نوع مصرف را از ابتدا با وام‌گیرنده شرط می کند. این شیوه تامین مالی به اعتبار شرکا، سهامداران یا خود شرکت برای تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه بستگی دارد و جریان نقدی پروژه با جریان نقدی شرکت حامی تجمیع می شود. البته در روش تامین مالی شرکتی مدیریت ریسک بر عهده شرکت است. این شیوه تامین مالی به منظور تامین سرمایه درگردش یا اجرای طرحهای توسعه ای بنگاه ها انجام می شود. لازم به ذکر است که تامین مالی شرکتی از طریق دریافت وام از موسسات مالی بین المللی یا انتشار اوراق بهادار در بازارهای بین المللی صورت می گیرد.

    رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار درباره تامین مالی پروژه ای نیز خاطرنشان کرد: در روش تامین مالی پروژه، شرکتی جدید تاسیس می شود تا چنانچه به هر دلیلی اجرا و فعالیت پروژه با موفقیت مواجه نگردید، تامین کنندگان منابع پروژه حق اقامه دعوی علیه سهامداران پروژه و دارایی ها و جریانات نقدی درآمدی سایر شرکتهای  سهامداران را نداشته باشند. مشکل اصلی این روش، این است که تمامی ریسک ناشی از این نوع تسهیلات به موسسه یا بانک پرداخت کننده تسهیلات منتقل می شود.
    او افزود: در تامین مالی پروژه‌ای، از دارایی‌های پروژه و درآمد آتی پروژه به عنوان پایه‌هایی برای بازپرداخت وام استفاده می شود و مدیریت ریسک در این ساختار نقش بسیار مهمی دارد و اصولاً ارتباط بین بخش‌های درگیر در پروژه به وسیله قراردادهای گوناگون برقرار می‌شود. از این رو ابعاد فنی قراردادهای مذکور در بعد داخلی و خارجی حائز اهمیت بوده و حلقه مفقوده تحلیل هزینه و فایده اینگونه روش تامین مالی طرح ها در سسیتم بانکی کشور، بخش های حقوقی قراردادهای مختلف آن است. تامین مالی پروژه ای صرف نظر از هزینه های آن کمترین میزان ریسک را برای سرمایه گذاران بین المللی در بر دارد، اما به موسسات و بانکهای تامین مالی کننده بیشترین میزان مخاطره را تحمیل می‌کند. از این رو این روش تامین مالی روشی جذاب برای سرمایه گذاران خارجی خواهد بود.

    صالح آبادی همچنین در خصوص الزامات اجرای روشهای مختلف تامین مالی بین الملل بیان کرد: حضور موسسات رتبه بندی بین المللی و اعطای رتبه به گیرندگان تسهیلات کمک شایان توجهی خواهد کرد. همچنین ایجاد زیرساختهای حقوقی بر اساس قوانین و مقررات بین المللی نیز شایان توجه است.

    او افزود: هماهنگ کردن روشهای حسابداری و گزارشگری مالی مطابق با استانداردهای بین المللی IFRS، استفاده حداکثری از ظرفیت موسسات اعتبار صادراتی بین المللی (ECA) در خصوص پوشش ریسک کشوری و پروژه، استفاده حداکثری وزارت نفت از تامین مالی (Finance) پروژه ها در قالب EPCF و استفاده از تامین مالی چندجانبه در قالب همکاری فیمابین کشورها و موسسات اعتبار صادراتی و اگزیم بانکهای مربوطه از دیگر الزامات اجرای روشهای مختلف تامین مالی بین المللی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها