عصر خودرو

بدهی آمریکا از تولید ناخالص داخلی این کشور بیشتر شد

عصر بازار- با توجه به هزینه های تریلیون دلاری دولت آمریکا در پاسخ به بحران کرونا در سال جاری و رکود اقتصاد، بدهی این کشور در حال حاضر ۱۰۶ درصد تولید ناخالص داخلی آن است.

بدهی آمریکا از تولید ناخالص داخلی این کشور بیشتر شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، بدهی ملی آمریکا در حال حاضر به اندازه اقتصاد این کشور رسیده و از آستانه‌ای که اقتصاددان ها همواره نگران بودند رد شده است.

    بدهی فدرال آمریکا در پایان 2019 برابر با 17 تریلیون دلار بود که 80 درصد اقتصاد این کشور را تشکیل می داد. پیش بینی های دولت آمریکا در آن زمان نشان می داد بدهی این کشور طی 10 سال آینده به 100 درصد اقتصاد خواهد رسید. ولی با توجه به هزینه های تریلیون دلاری دولت در پاسخ به بحران کرونا در سال جاری و رکود اقتصاد، بدهی آمریکا در حال حاضر 106 درصد تولید ناخالص داخلی آن است یعنی 25 درصد افزایش تنها طی چند ماه.

    این نگرانی مدت ها وجود داشته که افزایش بدهی آمریکا باعث افزایش تورم و بالا رفتن نرخ بهره خواهد شد، چون سرمایه‌گذاران خواستار سودهای بیشتری از یک دولت متزلزل هستند، ولی علی رغم بالارفتن بی سابقه بدهی آمریکا، نرخ بهره در پایین ترین سطح قرار دارد و تورم ساکن است.

    برخی اقتصاددان ها و متخصصان عقیده دارند با توجه به عملکرد فدرال رزرو آمریکا، نگرانی در مورد افزایش بدهی آمریکا تا بیش از اندازه اقتصاد آن اشتباه است. فدرال رزرو از ماه مارس بیش از 1.8 تریلیون دلار اوراق قرضه خریداری کرده و به این ترتیب، پولی را که خزانه داری برای افزایش بدهی نیاز داشته بدون هیچ عواقب منفی در اختیار آن گذاشته است.

    ولی برخی سرمایه گذاران همچنان نگران احتمال افزایش سریع نرخ تورم به خاطر ورود پول به بازار هستند. این نگرانی حالا در افزایش قیمت طلا نشان داده شده است. برخی اقتصاددان ها هشدار داده‌اند افزایش بدهی را باید از طریق مالیات های بیشتر یا کاهش هزینه در برخی بخش ها در آینده کنترل کرد.

    درست است که بسیاری از اقتصاددانان ها ترس خود را از افزایش بدهی دولت از دست داده اند، ولی تلاش جمهوری خواهان برای محدود کردن اندازه بسته‌های کمکی تحت تاثیر این نگرانی ها قرار گرفته و آنها حالا می ترسند 2 یا 3 تریلیون دلار دیگر به بدهی کشور اضافه کنند.

    برچسب ها