عصر خودرو

اقساط وام ۱۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟

عصر بازار- ابتدای هفته جاری بود که معاون وزیر راه و شهرسازی از موافقت بانک مرکزی با تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای خرید مسکن خبر داد تا سقف تسهیلات مسکن برای سومین بار در دولت یازدهم افزایش یابد، اما آیا این تسهیلات می تواند به خروج بخش مسکن از رکود کمک کند؟ این میزان تسهیلات چه بخشی از هزینه خرید یک آپارتمان را پوشش خواهد داد و نحوه دریافت آن به چه صورت است؟

اقساط وام ۱۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، سقف تسهیلات خرید مسکن که از سال 1384، 18 میلیون تعیین شده بود، به رغم افزایش قیمت مسکن تا سال 1392 تغییر چندانی نکرده و با رشد دو میلیونی به 20 میلیون تومان رسیده بود اما دی ماه  سال 92 بود که  پیشنهاد بانک مسکن که در دولت دهم به بانک مرکزی ارائه شده بود، در دولت یازدهم با موافقت روبه رو شد و سقف تسهیلات از 20 میلیون به 35 میلیون تومان افزایش یافت، همچنین تسهیلات جعاله نیز به 10 میلیون تومان رسید و در مجموع مبلغ 45 میلیون تومان برای خرید مسکن تسهیلات پرداخت می شد.

    در آن زمان همچنین اعلام شد که به زوج های جوانی که تاریخ عقدشان پس از تصویب افزایش سقف تسهیلات باشد، 50 میلیون تومان وام خرید مسکن پرداخت می شود که با احتساب وام جعاله به 60 میلیون تومان می رسید.
    اوایل سال جاری نیز اعلام شده بود که تسهیلات 80 میلیونی از محل صندوق پس انداز یکم، به افراد خانه اولی، یعنی کسانی که از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک‌ها جهت خرید واحد مسکونی یا سهم‌الشرکه و همچنین از امکانات دولتی مانند زمین، تسهیلات یارانه‌ای یا تسهیلات مسکن مهر استفاده نکرده اند پرداخت می شود.
    افراد برای دریافت این تسهیلات باید اقدام به سپرده گذاری در بانک می کردند به گونه ای که در تهران برای دریافت 80 میلیون تومان وام خرید مسکن از صندوق یکم،  چنانچه مدت انتظار یک‌ساله  مدنظر متقاضی باشد، باید 40 میلیون تومان در زمان افتتاح حساب صندوق نزد بانک مسکن، پس‌انداز صورت بگیرد.
    بر اساس این گزارش با گذشت مدتی از اجرای مصوبه وام 80 میلیون تومانی، شرایط این تسهیلات تاحدودی تعدیل شد تا فضای مناسب تری برای متقاضیان ایجاد شده و به دنبال آن استقبال بیشتری هم از این تسهیلات انجام شود.
    به عنوان مثال شرط تاهل که یکی از موانع برای متقاضیان مجرد  بود حذف شد به علاوه برخی شرایط برای همسر متقاضی تسهیلات نیز برداشته شد به گونه ای که اگر همسر متقاضی وام 80 میلیونی، قبلا تسهیلات خرید مسکن یا امکانات دولتی تهیه مسکن دریافت کرده باشد، مانعی برای دریافت این تسهیلات نیست.
    پس از آن نیز مهرماه سال جاری بود که شورای پول و اعتبار با افزایش سقف فردی تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز مسکن در سقف‌های 60، 50 و 40 میلیون تومان به ترتیب در شهر «تهران»، «مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت» و «سایر مناطق شهری» موافقت کرد و اواخر آذر بود که بخشنامه آن به شعب بانک مسکن ابلاغ شد.
    بر اساس این گزارش اکنون با گذشت کمتر از یک سال از ابلاغ دستورالعمل وام 80 میلیونی از محل صندوق پس انداز و همچنین کمتر از سه ماه از ابلاغ دستورالعمل وام 60 میلیونی، صحبت از افزایش سقف تسهیلات مسکن به 100 میلیون تومان به میان آمده است.
    *تسهیلات 100 میلیونی سال 95 می آید
    در این راستا حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفته که سیاست ما گسترش بازار رهن است و فکر می‌کنیم مردم باید تا حداقل تا 50 درصد قیمت خانه را تسهیلات دریافت کنند و مدت زمان بازپرداخت هم باید افزایش یابد، اما بعضی جاها بانک‌ها مشکلات اعتباری دارند.
    وی همچنین گفته که بانک مرکزی با افزایش وام 80 میلیون به 100 میلیون تومان به صورت اصولی موافق است، ولی این مبلغ تا پایان سال افزایش نمی‌یابد و در سال آینده بررسی می‌شود.
    *بررسی افزایش تسهیلات مسکن در شورای پول و اعتبار
    در این باره، ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی نیز گفته که تغییر در سیاست‌های مسکنی و همچنین سقف وام مسکن در شورای پول و اعتبار مطرح و در حال بررسی و بازنگری است.
    *100 میلیون چه بخش از هزینه خرید را پوشش می دهد؟
    اما اکنون موضوع این است که این میزان تسهیلات چه بخشی از هزینه خرید یک واحد مسکونی را پوشش خواهد داد؟
    آنطور که  مرکز آمار ایران اعلام کرده متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در فصل پاییز، در شهر تهران معادل چهار میلیون و 13 هزار تومان بوده است، بنابراین با در نظر گرفتن متراژ 50 متر، هزینه یک واحد مسکونی در تهران به طور متوسط حدود 200 میلیون تومان خواهد بود، به عبارت دیگر این تسهیلات 50 درصد بهای یک واحد 50 متری با قیمت متوسط متری چهار میلیون و 13 هزار تومان را پوشش خواهد داد.
    *میزان اقساط و سود تسهیلات چقدر است؟
    نکته دیگراما میزان اقساط این تسهیلات است، در صورتی که نرخ سود این تسهیلات 14 درصد و مدت زمان بازپرداخت 12 سال باشد، میزان اقساط به روش ساده( همه ماه ها یکسان) یک میلیون و 437 هزار تومان خواهد بود، همچنین وام گیرنده حدود 106 میلیون تومان سود برای این تسهیلات پرداخت خواهد کرد.
    البته در صورتی که نرخ سود این تسهیلات مانند وام 60 میلیونی 18.5 درصد باشد، میزان اقساط به یک میلیون و 730 هزار تومان و میزان سود به 150 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.
    بر اساس این گزارش در صورت موافقت شورای پول و اعتبار باید دید که با توجه میزان اقساط آیا افراد از این تسهیلات استقبال خواهند کرد و یا وزارت راه و بانک مرکزی باید به دنبال راهکارهای جدیدی برای حل مشکل مسکن و تامین مالی مورد نیاز در این بخش باشند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها