عصر خودرو

اثر توافق در کوتاه‌مدت در بازار نمایان نمی‌شود

ورود سرمایه گذار خارجی به راحتی امکان‌پذیر نیست

عصر بازار: مدیرعامل کارگزاری بانک خاورمیانه از عدم حمایت دولت از بازار سرمایه انتقاد کرد و گفت: تا وقتی که نتیجه توافق هسته‌ای در بخش‌های واقعی اقتصاد دیده‌نشود، وضعیت بازار سرمایه بهبود پیدا نمی‌کند.

ورود سرمایه گذار خارجی به راحتی امکان‌پذیر نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، قنبر‌ عباسی اظهار‌کرد: در سال‌های رکود اقتصادی، همه شرکت‌ها با معضل عدم سودآوری درگیر شدند. از جمله شرکت‌های سرمایه گذاری که ‌در سال های گذشته خریدهای سنگینی از سازمان خصوصی سازی انجام دادند و انتظار داشتند که اقساط بدهی‌ها از محل سود همان شرکت ها تامین شود، اما این اتفاق نیفتاد و فشار مضاعفی بر این شرکت‌های سرمایه گذاری وارد شد. به علت وجود این بدهی‌های مستقیم و غیرمستقیم به این شرکت‌ها، گاهی مجبور می‌شوند سهم های دیگرشان را بفروشند تا بتوانند به تعهداتشان عمل کنند.

    مدیرعامل کارگزاری خاورمیانه درباره عدم تاثیر گذاری مثبت توافق در بازار سرمایه گفت: مهلت 60 روزه‌ای که برای بررسی برجام توسط کنگره آمریکا و پس از آن مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شده‌است،‌ باعث می‌شود بازار در حالت انتظار قرار بگیرد که آیا در ماه‌های آینده این توافق واقعا به نتیجه می‌رسد یا خیر. از سوی دیگر بازار‌های موازی ارز و سکه،‌ رشد پیدا کردند و افراد زیادی که منتظر افت دلار پس از توافق بودند تا بتوانند خریدهای بهتری انجام بدهند، دیدند که این اتفاق رخ نداد و این موضوع نشان می‌دهد که بحث توافق در کوتاه مدت جواب نمی‌دهد. دولت هم منتظر نهایی شدن بحث توافق است تا یک حرکت مثبت انجام دهد.

    عباسی خاطرنشان کرد: همچنین مشاهده می‌شود صحبت‌های رییس بانک مرکزی نسبت به دلارهای بلوکه شده از 120تا 130 میلیارد دلار، به 29 میلیارد دلار رسیده‌است و گفته‌ شده‌است که سهم دولت بیش از 6 ،‌7 میلیارد دلار نمی‌شود. این که سهم دولت کم شده‌است، خبر جذابی برای بازار نیست. زیرا شرایط رکود هنوز وجود دارد تا مشخص شود که نتایج مذاکرات،‌به چه سمت و سویی پیش می‌رود.

    مدیرعامل کارگزاری بانک خاورمیانه درباره نیاز حمایت دولت از بازار سرمایه گفت: وقتی بورس در یک کشور دچار بحران می‌شود، در اکثر اوقات دولت‌ها برای حمایت از بازار ‌وارد می‌شوند. اما بحرانی که اکنون در بازار سرمایه ایران به وجود آمده‌است،‌ حالت مزمن پیدا کرده‌است. همچنین مشاهده‌ می‌شود که دغدغه دولت بورس نیست که بخواهد وارد شود.

    او معتقد است: اگر دولت می خواست وارد فاز حمایتی از بازار سرمایه شود و تدبیری برای بورس داشته‌باشد، ‌در دو سال گذشته انجام می‌داد. دغدغه دولت فقط توافق و نتایج توافق و بهره برداری سیاسی از این مساله است. البته شاید دولت برای بهبود زیر ساخت‌ها، ‌افزیش تولید و باز کردن سوئیفت در تلاش باشد، اما تلاش مشهودی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی به چشم نمی‌خورد و رکود و رخوت در تمام عرصه‌ها دیده می‌شود. همچین از تورم که خود می‌تواند به عنوان محرک تا حدودی به چرخیدن چرخ صنعت کمک کند،‌ جلوگیری کرده است. به همین علت در تمام عرصه‌های اقتصادی از جمله بازار سرمایه هنوز رکود وجود دارد و دولت با شرایط قبلی، عمل می‌کند.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره حمایت داخلی دولت از بازار سرمایه گفت: اگر دولت در بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به نتیجه می‌رسید و آن ها را از حالت ابهام در می‌آورد و حتی تخفیفاتی به آن‌ها می‌داد، در بورس اوراق بهادار که حدود 45 درصد آن سهم صنایع پتروشیمی و وابسته به آن است، ‌تحرکات مثبتی ایجاد می‌شد. اما هنوز اقدامی در این منظر از سوی دولت انجام نشده‌است و ابهام در این بخش به قوت خود باقی است.

    این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره بحث سرمایه گذار خارجی که اکنون بر سر زبان‌ها افتاده است، گفت: ورود سرمایه گذار خارجی به راحتی امکان‌پذیر نیست. زیرا هنوز بستر و قوانین برای انجام این عملیات آماده نشده‌است. اکنون افراد غیر ایرانی به راحتی نمی‌توانند در بانک‌های ایرانی برای خود حساب ریالی باز کنند. به همین علت ابتدا باید بستر‌ها آماده شود و سپس منتظر استقبال سرمایه گذاران خارجی باشیم.

    برچسب ها