عصر خودرو

عمان بدنبال گسترش همکاری‌های کشتیرانی با ایران

عصر بازار- بندر بزرگ عمان در راستای تمایل مقامات با این کشور برای توسعه همکاریهای اقتصادی دو جانبه با تهران در دوران پساتحریم، در نظر دارد روابط تجاری و کشتیرانی با ایران را گسترش داده و از رقیبان خود پیش بیافتد.

عمان بدنبال گسترش همکاری‌های کشتیرانی با ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در پی اجرایی‌شدن توافق هسته‌ای در ژانویه تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران که طی آن روابط صنعت کشتیرانی بین‌المللی قطع و واردات کالا به ایران مختل شده بود، برچیده شد.

     امارات متحده عربی پیش از این فعالیت کشتیرانی قابل توجهی با ایران داشت و حجم مبادلات کانتینری سالانه میان امارات و ایران پیش از دوران تحریم‌ها یک و نیم میلیون TEU برآورد شده بود. اما اکنون بندر سوهار عمان در نظر دارد از فضای ایجاد شده استفاده کرده و روابط کشتیرانی با ایران را گسترش دهد بویژه که عمان روابط گرم خود با تهران را حفظ کرده است.

    عمان می‌تواند از اختلاف دیپلماتیکی که میان عربستان و ایران به وجود آمده و درپی آن ریاض روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد و سایر کشورهای منطقه مانند امارات سطح روابط‌شان را تنزل دادند سود ببرد.

    گزارش‌هایی که به نقل از شرکت‌های بیمه کشتی منتشر شده اند از ممنوعیت ورود کشتی‌ها با پرچم ایران در بنادر عربستان و بحرین حکایت دارند.

    آندره توئت، مدیر عامل بندر و منطقه آزاد سوهار اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم سهمی از این بازار داشته باشیم یا فرصت‌های تجاری جدیدی برای تجارت میان عمان و ایران با استفاده از سوهار به عنوان یک پایگاه ایجاد کنیم.

    سوهار که یک جوینت ونچر 50-50 میان دولت عمان و بندر هلندی روتردام است به عنوان رگولاتور بندر عمل کرده و یک منطقه آزاد به وسعت 45 کیلومتر را اداره می‌کند.

    به گفته مدیر عامل بندر سوهار، این بندر تجارت بیشتر با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت نفت‌کش ملی ایران را هدف گرفته است.

    یک کشتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی اخیرا وارد بندر سوهار شده است. از سوی دیگر سرویس مستقیم میان بندر باری بزرگ بندر‌عباس و سوهار ایجاد شده است. با این همه بندر سوهار به دنبال ارتباط با پایانه‌های ایرانی دیگری مانند چابهار است.

    مدیر عامل سوهار در این باره اظهار کرد: ما با شرکت‌های ایرانی متعددی برای سرمایه‌گذاری احتمالی در منطقه آزاد، تولید فلزات و توزیع انواع محصولات کشاورزی گفت‌وگو کرده‌ایم.

    مجموعا ورود کشتی‌ها به سوهار سال گذشته به 2545 مورد رسید که نسبت به سال پیش 26 درصد افزایش داشت.

    بر اساس این گزارش، در شرایطی که بازار‌های کشتیرانی کانتینری و باری جهانی از سال 2008 در یک رکود ادامه دار به سر می‌برند، ایران بازار رشد جدیدی برای ترمینال کانتینری بین‌المللی عمان که در سوهار مستقر است به‌شمار می‌رود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو