عصر خودرو

یک کارشناس بازار آتی سرمایه مطرح کرد:

معاملات آنلاین در بورس کالا به بازار آتی سکه رونق بخشید

عصر بازار- ارائه سفارش به صورت الکترونیکی به کارگزاران در کنار سرعت انتقال اطلاعات، از مهم ترین اهداف راه اندازی معاملات آنلاین آتی سکه در بورس کالای ایران محسوب می شود. این روش معامله که تا کنون تاثیر زیادی بر حجم معاملات بورس کالا و به ویژه قراردادهای آتی سکه داشته است به بازار آتی سکه رونق بخشیده است.

معاملات آنلاین در بورس کالا به بازار آتی سکه رونق بخشید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، سیاوش سلیمانی در این خصوص گفت: بورس کالای ایران در راستای توسعه ارائه خدمات به فعالان بازار سرمایه، سامانه آنلاین معاملات آتی را راه اندازی کرد که در حال حاضر بخشی از معامله گران بسته به نوع فعالیت خود در قراردادهای آتی سکه از سامانه آنلاین استفاده می کنند.

    سلیمانی با بیان اینکه معاملات از طریق سامانه آنلاین، سرعت، دقت و امنیت بازار را بالا برده است، افزود: با آغاز این معاملات انتظار کشیدن پشت خط تلفن های مشغول دیگر معنا ندارد در ضمن این که امکان اشتباه کردن نیز بسیار کم می شود؛ چراکه معامله برخط از ارتباط شفاهی با کارگزار در محیطی که اغلب بسیار شلوغ بوده مبرا است.

    به گفته این کارشناس اگر بخواهیم نگاهی دقیق به چرخه الکترونیک داده ها در فرآیند معاملات آنلاین داشته باشیم، می توان گفت، در معاملات آنلاین تمام عملیاتی که در روش سنتی و روش معاملات اینترنتی اوراق بهادار به صورت دستی و دخالت نیروی انسانی انجام می شد، کاملا مکانیزه شده و همه امور با استفاده از بسترهای امن مخابراتی در کسری ا ز ثانیه انجام می شود.

    نقل و انتقال وجوه در کسری از ثانیه

    سیاوش سلیمانی در ادامه به سرمایه گذاری مطمئن در این نوع معامله اشاره کرد و افزود: زمانی سرمایه گذاری مطمئن صورت خواهد گرفت که سفارش معامله گران به طور دقیق و در زمان مورد نظر وارد سیستم معاملات شود.

    وی در ادامه نقل و انتقال وجوه بدون نیاز به مراجعه معامله گر در کسری از ثانیه را از ویژگی های معاملات آنلاین عنوان کرد و در رابطه با مزیت های آن گفت: سرمایه گذار اطمینان دارد اطلاعاتی که دریافت می کند، لحظه ای بوده و هیچ تاخیری ندارد و افراد دیگر زودتر از او به این اطلاعات دسترسی ندارند و این باعث بهبود فضای رقابتی می شود همچنین سرمایه گذاران می توانند اطلاعات صور تحساب خود را در لحظه مشاهده کنند.

    به گفته سیاوش سلیمانی تصمیم گیری خریدار و فروشنده متاثر از اطلاعات و تحلیل خود آنهاست نه افراد معامله گر در کارگزاری و همین امر به کارگیری ابزارهای مدیریت ریسک را آسانتر خواهد کرد.

    وی در ادامه به استقبال بیشتر معامله گران با ورود فعالان جدید به این سیستم معاملاتی اشاره کرد و افزود: به سبب دسترسی بهتر مشتریان به سیستم معاملات، سرمای هگذاری تسهیل شده و به همین دلیل فعالان جدید به بازار خواهند آمد و روز به روز شاهد توسعه قراردادهای مشتقه در بازار سرمایه کشور خواهیم بود.

    کاهش هزینه کارگزاران با معاملات آنلاین

    این کارشناس بازار آتی با اشاره به کم رنگ شدن ورود اطلاعات دستی توسط معامله گران شرکتهای کارگزاری، کاهش هزینه پرسنلی کارگزاران را ا ز نقاط مثبت معاملات آنلاین دانست و گفت: کارگزاران می توانند این هزینه را صرف امور توسعه ای بازار کنند و خدمات بهتری به مشتریان عرضه کنند؛ بنابراین توسعه صنعت کارگزاری و خدمت رسانی به فعالان بازار در بازار سرمایه نمود پیدا می کند و انبوهی از سرمایه هایی که تاکنون در این بازار فعال نبودند به بازار جذاب مشتقه راه می یابند.

    وی افزود: برای استقبال حداکثری معامله گران از قراردادهای آنلاین آتی باید سایر فعالان بازار نیز اقدام به گرفتن کد معاملاتی جدید و همچنین شرکت در کلاس های دوره های بازار مشتقه برای اخذ مدرک کنند. البته به طور طبیعی افرادی که به تازگی وارد معاملات آتی می شوند و کد های جدید دریافت می کنند، استفاده از سامانه آنلاین را نیز درخواست خواهند کرد که به این ترتیب ورود بازیگران جدید، حجم معاملات آنلاین آتی را بالا خواهد برد.

    سلیمانی به روند معاملات در سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر نوسانات بازار منطقی شده و سرمایه گذاران نیز منطقی رفتار می کنند و ما محدودیت های قبلی را که در اثر نوسانات غیرمنطقی قیمت طلا و دلار در سال های گذشته شاهد آن بوده ایم را دیگر در معاملات نمی بینیم.

     

    مزیت های معاملاتی

    سیاوش سلیمانی با بیان این که در بازارهای آتی الزامی نیست که کالا یا دارایی به طور فیزیکی رد و بدل شود، گفت: برخلاف بازارهای نقدی، انتقال مالکیت فوری دارایی مطرح نمی شود، بنابراین در این بازارها بدون در نظر گرفتن این که فرد مالک دارایی باشد یا نباشد، قراردادها قابل خرید و فروش هستند . برخلاف بازارهای نقد که پشتوانه آن تحویل دارایی است، بازارهای معاملات آتی مبتنی بر تسویه نقدی است و یکی از اهداف آن، خرید و فروش دارایی در آینده است.

    وی در ادامه تاکید کرد: سرمایه گذاران با استفاده ا ز معاملات قرارداد آتی از قرار گرفتن دارایی هایشان در معرض نوسانات قیمت بازار جلوگیری می کنند. این کارشناس بازار آتی در رابطه با مزیت های معاملات آنلاین بازار آتی سکه گفت: یکی از مزیت های معامات آنلاین آتی این است که در قراردادهای آتی برای اینکه سرمایه گذار قادر به فروش قرارداد آتی باشد نیاز به مالک بودن آن کالا یا دارایی معین ندارد بلکه با عمل پیش فروش می تواند یک قرارداد آتی را در بازار بفروشد و در صورت نیاز به تحویل، آ نرا از بازار فیزیکی تهیه کند.

    وی دومین مزیت معاملات آنلاین را که از اهمیت بالایی نیز بر خوردار است را کنترل ارزش دارایی سرمایه گذار آن هم با یک سپرده اولیه دانست و افزود:  در این معاملات، مشتری سفارش خود را به صورت آنلاین به کارگزار ارائه می دهد و کارگزار هم خرید و فروش را به صورت الکترونیک انجام می دهد.

    سیاوش سلیمانی با تاکید بر اینکه سامانه معاملات بر اساس سفارش مشتری و خرید و فروش است، تصریح کرد: با راه اندازی سیستم آنلاین، مشتریان به جای درخواست تلفنی یا حضوری، درخواست خود را به صورت کتبی ارائه می کنند. وی با تاکید بر اینکه در معاملات آنلاین حضور فیزیکی سرمایه گذاران حذف می شود، تاکید کرد: در این شرایط با مجوز کارگزار، مشتری می تواند درخواست خود را به صورت آنلاین به سیستم وارد کند.

    این کارشناس کالایی با اشاره به اینکه هدف اصلی راه اندازی این سیستم دسترسی به معاملات آتی از تمام نقاط کشور است، گفت : با این اقدام تعداد متقاضیانی که برای انجام معاملات آتی سکه به بورس کالا می آیند، افزایش خواهد یافت.

    وی در پایان درباره اعتبار ارائه شده به مشتریان در این معاملات گفت: اعتباری که کارگزار به مشتری می دهد، به کارگزار بستگی دارد ، حتی این امکان فراهم شده که نرم افزار در معاملات اول، سقفی را برای معاملات تعیین کند. این کارشناس بازار آتی سکه به سرمایه گذارانی که می خواهند به معاملات آتی سکه وارد شوند ، توصیه کرد با تحلیل و تخصص لازم وارد این بازار شوند.

    سلیمانی ادامه داد: با انجام معاملات آتی به صورت آنلاین پیش بینی می شود، معاملات در این بخش افزایش یابد و اتفاقی که در معاملات اوراق مشارکت با راه اندازی معاملات آنلاین روی داد، در این بخش تکرار شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها