عصر خودرو

حضور نهادها و مدیران بورس استانبول در ایران؛

همکاری دوجانبه بورس تهران و ترکیه

عصر بازار- نشست مشترک مدیران‌ عامل بورس ایران و ترکیه، صبح روز جاری در هتل اسپیناس برگزار شد.

همکاری دوجانبه بورس تهران و ترکیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، تونجای دینچ مدیر عامل بورس استانبول در خصوص ارزش بازار و تعداد شرکت ها، سهام شناور آزاد، حجم معاملات بورس ترکیه به «عصر بازار» گفت: در حال حاضر ارزش بازار بورس ترکیه 200 میلیارد دلار می باشد و تعداد شرکت های موجود در این بازار 417 شرکت است. سهام شناور آزاد بورس ترکیه 30 درصد و 62 درصد نیز سرمایه گذار خارجی در آن حضور دارند. همچنین روزانه به صورت میانگین 1.5 میلیارد دلار معامله صورت می پذیرد.
    مدیران عامل بورس‌های تهران و استانبول در این نشست از فرصت‌های ایجادشده برای همکاری بورس‌های دو کشور در زمینه پذیرش متقابل شرکت‌های ایرانی و ترک و عملیاتی شدن نخستین تفاهم‌نامه مشترک (MOU) خبر دادند.
    از سویی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران بابیان اینکه تفاهم‌نامه مشترک با بورس استانبول نخستین قرارداد بین‌المللی برای بورس ایران است، گفت: این نخستین فرصتی است که شرکت‌های ایرانی می‌توانند در فهرست بورس یک کشور خارجی قرار گیرند.
    وی خاطرنشان کرد: ینکه کدام شرکت‌ها و بر اساس چه شرایطی پذیرش خواهند شد و یا اینکه چه شرکت‌هایی از کشور ترکیه می‌توانند در بورس تهران پذیرش شوند، نیازمند رعایت شرایط و چارچوب‌های پذیرش در بورس‌های دو کشور است.
    قالیباف اصل بابیان اینکه امضای تفاهم‌نامه مشترک با بورس‌های ایران و ترکیه نخستین قراردادی است که به اجرا گذاشته می‌شود، ابراز داشت: پس از جدی شدن مذاکرات بورس‌های دو کشور بر سر اجرا شدن MOU در مهرماه اخیر، سمیناری در روز جاری به‌منظور آشنایی نهادهای مالی دو کشور و ایجاد زمینه‌های همکاری مشترک میان بورس‌های دو کشور فراهم شد که طی آن 37 نماینده از نهادهای مالی و شرکت‌های بورسی ترکیه به همراه مدیران ارشد این بازار به ایران آمده‌اند.
    مدیر عامل شرکت بورس افزود: ازجمله این نهادها شامل شرکت‌های تأمین سرمایه، مشاور سرمایه‌گذاری، کارگزاری و دیگر شرکت‌های بورس استانبول است که زمینه‌های همکاری مشترک دو کشور را بررسی می‌کنند.
    در سویی دیگر، مدیر عامل بورس استانبول با اشاره به موقعیت حساس دو کشور ترکیه و ایران در منطقه خاورمیانه مطرح کرد: ایران و ترکیه در مسیر پیشرفت قرار دارند و با همکاری‌های دوجانبه‌ای که میان بورس‌های دو کشور بسته می‌شود، امکان توسعه این پیشرفت در شرایط بهتری محقق می‌شود.
    وی گفت: بورس به‌عنوان نهاد مالی که ضمن نهادینه کردن شرایط صلح، امکان خلق شغل را ایجاد می‌کند، می‌تواند زمینه‌ مناسبی برای توسعه همکاری‌های مشترک میان دو کشور باشد. هر دو کشور به‌صورت موثرتر برای یکدیگر می‌بایست سودآوری در برداشته باشند.
    این مقام مسئول با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک بورس میان دو کشور در اکتبر سال میلادی قبل (مهرماه) عنوان کرد: پس از بررسی‌هایی که صورت گرفت با الگوبرداری از نمونه‌هایی همچون همکاری میان بورس‌های لندن و آلمان به این نتیجه رسیدیم که بورس‌های استانبول و تهران می‌توانند با هم همکاری داشته باشند.
    وی افزود: در ترکیه بانک‌های بین‌المللی فرآیند تسویه وجوه را انجام می‌دهند و این در حالی است که بورس ترکیه از لحاظ تکنولوژی بهترین ابزارهای فنی و معاملاتی را در اختیار دارد.
    مدیرعامل بورس استانبول بابیان اینکه ابزارهای مشتقه (فیوچرز) از جایگاه خوبی در این بازار برخوردار است، عنوان کرد: زمینه همکاری مشترک میان بورس استانبول و بورس ایران در زمینه تکنولوژی و همچنین انتقال داده با عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه مشترک از این پس فراهم خواهد شد.
    وی خاطرنشان کرد: این درحالی است بورس ترکیه نیز علاقه‌مند به استفاده از صکوک و سایر ابزارهای بدهی در ایران است و در این زمینه نیز امروز جلسات مشترکی با رئیس سازمان بورس و رئیس‌کل بانک مرکزی خواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو