عصر خودرو

گفت‌وگو با محمد‌ رضا انصاری رئیس انجمن خدمات فنی و مهندسی و پیمانکاری

۴۵۰ صنعت وابسته به رونق صنعت پیمانکاری

عصر بازار- بدون شک صنعت پیمانکاری وخدمات فنی و مهندسی از آن دسته صنایع است که با گشایش درهای اقتصادی ایران به روی بازارهای جهانی ورفع تحریم‌ها و اجرای برجام، سریعتر از دیگر صنایع شاهد رشد و افزایش سهم خود خواهد بود.

۴۵۰ صنعت وابسته به رونق صنعت پیمانکاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، آنچنان که محمد‌ رضا انصاری، رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و مدیرعامل شرکت کیسون معتقد است، پتانسیل ایران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی 25 میلیارد دلاربرآورد می‌شود.

    به موضوع آینده صنعت پیمانکاری و خدمات فنی و مهندسی پس از برجام چندان پرداخته نشده است‌، در حالی که این صنعت از آن دسته صنایع کشور است که می‌تواند سهم قابل توجهی از درآمدهای ارزی خود را به خود اختصاص دهد و پیشقراول صنایع در رشد و ارتقا پس از برجام در کمترین زمان باشد. برهمین اساس با رئیس انجمن صادر‌کنندگان خدمات فنی و مهندسی گپی کوتاه زده‌ایم درباره پتانسیل صنعت پیمانکاری و صادر‌کنندگان خدمات فنی و مهندسی که با هم می‌خوانیم:

    جایگاه صنعت پیمانکاری را در میان دیگر صنایع کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    به صراحت در آغاز سخنانم می‌گویم که شانس فعال شدن صنعت پیمانکاری زودتر از بخش‌های دیگر است. رفع تحریم‌ها می‌تواند درعرض دو یا سه ماه دوباره این شرکت‌ها را وارد بازار کاری گسترده کند، چرا که پیمانکاران از روزی که قرارداد را امضا می‌کنند، استارت شروع کار را می‌زنند و به نوعی موتور محرکه اقتصاد محسوب می‌شوند.
    به همین دلیل است که امروز در بورس نیز صنعت پیمانکاری مورد اقبال سهام‌داران و بازار قرار گرفته است، زیرا این گروه جزو پیشقراولان رشد در میان دیگر صنایع است. از سوی دیگر بد نیست بدانید، 450 صنعت برای رشد دوباره و تازه کردن نفس و خروج از رکود به صنعت پیمانکاری وابسته هستند و شروع رونق در صنعت پیمانکاری مانند خونی است در رگ‌های دیگر صنایع مرتبط با این صنعت‌.

    _ آقای انصاری‌، از آینده این صنعت بگویید؟
    صنعت خدمات فنی و مهندسی و پیمانکاری که تعداد زیادی از آنها هر دو کار را انجام می‌دهند‌، یعنی شرکت‌های پیمانکاری که اغلب آنها صادر‌کننده نیز هستند، پتانسیل صادر کردن 25 میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی را دارند که البته این عدد در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها و انقباض‌های شدید مالی و حذف ایران از این صحنه، فقط به یک میلیارد دلار کاهش یافته است. به طور حتم درآینده نزدیک ما شاهد حضور چشمگیر مهندسان ایران در خارج از کشور هستیم.

    _چه میزان در رقابت با رقیبانی که تحریم ایران به تحکیم موقعیت آنها منجر شد، موفق خواهیم بود؟
    مهندسان ما رقابت‌پذیری بالایی دارند، رقبای ما در خارج از کشور ترک‌ها، چینی‌ها و کره‌ایی‌ها هستند و برخی کشورهای دیگر که ایران می‌تواند در رقابت با این کشورها، گوی سبقت را برباید.

    _ سوال اساسی من این است، چقدر شانس رسیدن به 25 میلیارد دلار را داریم و در چه مدت‌؟
    ببینید، با توجه به ظرفیت‌های خوب شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری ایرانی و با توجه به استقبالی که برخی کشورها از شرکت‌های ایرانی به دلیل سابقه خوب در ذهن دارند، درنتیجه شانس تحقق رقم 25 میلیارد دلار در سال آن هم در مدت 5 سال بسیار واقع بینانه است.

    _ آیا صادرات می‌تواند مفری برای رهایی از ورشکستگی برای پیمانکاران باشد؟
    دقیقا‌؛ شرکت‌های داخلی که امروز در درون کشور گرفتار نبود نقدینگی شده‌اند، با صادرات خدمات فنی و مهندسی می‌توانند این کمبود را جبران و روی پا خود بایستند.

    _ با توجه به آینده‌ایی که از صنعت پیمانکاری و صادرات خدمات فنی و مهندسی ترسیم کردید، نقش انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و دولت را در حمایت از این صنعت چه می‌دانید؟
    در حال حاضر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی بیش از 260 عضو دارد. در تمام کشورها، دولت‌ها خود را موظف می‌دانند با یاری انجمن‌ها و حمایت همه جانبه از شرکت‌های خود، آنها را در عبور از این خاکریز بلند مرزها یاری رسانند که این کمک‌ها توسط تشکل و انجمن صادر‌کنندگان و هم دولت در شکل‌های مختلف انجام می‌شود.
    به بیانی دیگر، تاکید می‌کنم که صادرات خدمات فنی و مهندسی راهگشای توسعه روابط اقتصادی بین‌المللی است به همین دلیل بسیار دیده می‌شود بالاترین مقام کشور در این امر مداخله می‌کند و ایران هم از این مهم مستثنی نیست و باید شرکت‌های ما در رقابت‌های بین‌المللی حضور پیدا کنند.

    _ مهمترین راهکار حمایتی دولت را برای احیای دوباره صنعت پیمانکاری با توجه به طلب‌های بالایی که از دولت دارند، چه می‌دانید؟
    سوال خوبی است. به صراحت می‌گویم، برقراری دوباره جوایز صادرات نقدی. به اعتقاد من یکی از دلایل سقوط شدید صادرات خدمات فنی و مهندسی از س
    ال 90 حذف جوایز صادرات بود در حالی که در اصل ماجرا این عدد چندان بزرگ نیست و نسبت به کل بدهی دولت به پیمانکاران به چشم نمی‌آید.
    اما در مجموع برقراری دوباره جوایز صادرات نقدی تاثیر شگرفی خواهد داشت در توسعه خدمات فنی و مهندسی و به رقابت شرکت‌های ایرانی با رقبا کمک می‌کند.

    _ مستندات شما در این باره چیست؟
    این تجربه در سال 81 اتفاق افتاد؛ ما شاهد رشد 12 درصدی صادرات خدمات فنی و مهندسی بودیم دقیقا در همان سالی که جایزه صادراتی پرداخت شد و به 45 درصد در سال رسید.
    جوایز صادرات نقدی مانند چاشنی با دینامیت عمل می‌کند و موجب انفجاری عظیم در ایجاد انگیزه و رقابت می‌شود، زیرا شرکت‌های ما رقابت تنگاتنگی در حد 3 تا 4 درصدی با رقبای دیگر دارند به ویژه در مناقصات که با عددهای نزدیک به هم بسته می‌شوند و شرکت‌های ایرانی به اتکای جوایز می‌توانند قیمت را در رقابت کاهش بدهند و مناقصات را برنده شوند. در این حد که شرکت‌ها حتی با قول پرداخت جایزه وارد فاز دادن تخفیف می‌شوند.

    _وضعیت این جایزه را در بودجه سال آینده چطور می‌بینید؟
    ما در این حد می‌دانیم که عددی در بودجه در نظر گرفته شده، اما این عدد کلی است و برای تشویق صادرات در نظر گرفته است .
    براساس شنیده‌ها، در مجموع یک هزار میلیارد تومان در بودجه جایزه صادراتی در نظر گرفته شده به منظور تشویق صادرات کالا و خدمات که ما نمی‌دانیم چند درصد آن به جایزه صادراتی اختصاص دارد.

    _ پس امروز انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و پیمانکاری خواهان پرداخت بدهی‌های خود و برقراری دوباره جایزه صادرات نقدی است؟
    بله دقیقا؛ شرکت‌های پیمانکاری در شرایطی که درهای جدیدی از بازارهای دنیا به رویشان باز شده، اما به دلیل کمبود نقدینگی و عدم پرداخت بدهی دولت به آنها، در حال زمین‌گیر شدن هستند و از سوی دیگر، همین صادر‌کننده‌ها به اتکا جوایز صادراتی وارد بازار خارج از مرزهای ایران می‌شوند.

    _آیا پرداخت بخشی از این بدهی‌ها توسط اسناد خزانه را اقدامی مناسب می‌دانید؟
    اقدام خوبی است اما نکته اینجاست که هزینه‌های نقد کردن این اوراق بیشتر از سودی است که شرکت‌های گرفتار زیان از این نقدشدن‌ها کسب می‌کنند که دولت باید در این باره چاره‌ایی بیاندیشد.

    _شما هم‌اکنون شرکت کیسون را نیز اداره می‌کنید و مدیریتش را برعهده دارید، این شرکت نیز طی سال‌های اخیر به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد و طلب بالایش از دولت با چالش بالای اقتصادی مواجه شده است؛ میزان طلب شما از دولت چقدر است؟
    این شرکت هم‌اکنون 29 پروژه را در دست اجرا دارد، در حالی که 500 میلیارد تومان هم طلبکار است. به عبارتی هرچه میزان فعالیت و سهمش از بازار بیشتر باشد، آسیب بیشتری متحمل می‌شود‌، اما امیدواریم تا ماه‌های آینده از این گرفتاری خارج شویم.

    _ آیا قرار است بخشی از بدهی‌های شما نیز با اسناد خزانه پرداخت شود؟
    اینطور به نظر می‌رسد. در این باره در حال مذاکره با دولت هستیم زیرا ما بیش از 500 میلیارد تومان از دولت طلب داریم اما بازهم تاکید می‌کنم که دولت باید درباره هزینه بالای نقد کردن این اوراق فکری بیاندیشد تا برای پیمانکاران صرفه اقتصادی داشته باشد.

    * مصاحبه و گزارش از لیلی خامنه

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها