عصر خودرو

ایران از صادرکننده بزرگ پلیمرها به واردکننده آنها تبدیل خواهد شد؟

تغییر فاز صنعت پتروشیمی

عصر بازار- رشد تمایل ایران به‌عنوان صادرکننده با سابقه و قدیمی محصولات پلاستیکی و متانول، به سمت و سوی تبدیل شدن به یک واردکننده بزرگ طیف وسیعی از محصولات پتروشیمی در آینده قابل پیش‌بینی است.

تغییر فاز صنعت پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، منابع تجاری آگاه در این خصوص براین باورند که ایران، برای مقابله با چنین روندی، نیازمند توسعه عمده بخش پالایشگاهی و پتروشیمی پایین‌دستی داخلی خود است، چرا که این کشور، به واردات سایر گریدهای تخصصی مواد شیمیایی در راستای تامین نیازهای رو به رشد صنایع مختلف از جمله دارو و لوازم آرایشی وابسته است. پیش‌بینی می‌شود عدم تطابق رشد اقتصادی و توسعه بخش پتروشیمی در ایران که در پی بروز یک شکاف عمیق به دلیل تحریم‌ها رخ خواهد داد، زمینه ساز این تغییر فاز باشد.

    بر اساس این گزارش و به نقل از پلاتس؛ این مواد که کمبود آنها به دلیل تحمیل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تشدید شده بود، شامل پلی‌پروپیلن کوپلیمر، گریدهای خاص پلی‌اتیلن ترفتالات، اتیلن دی‌کلراید (EDC) و وینیل استات منومر (VAM) هستند. انتظار می‌رود این لیست در پی افزایش امیدواری‌ها برای توسعه و رشد اقتصاد کشور که پیش‌بینی می‌شود با سرعتی قابل توجه گسترش یابد، بسط یافته و محصولات پتروشیمیایی بیشتری در زیرمجموعه آن قید شوند. آشیش موکرجی، رئیس بخش پلیمر در شرکت آمیتی (Amiti)، که یک شرکت تجاری مستقر در دبی است، در این باره در مصاحبه با خبرنگار پلاتس گفت: «اولین نشانه قوی از اینکه پیش‌بینی می‌شود ایران به‌زودی به واردکننده محصولات پلیمری تبدیل خواهد شد، درست زمانی مشاهده شد که کشور اولین گام را برای رشد ظرفیت بخش خودروسازی خود برداشت.»

    وی در ادامه اظهار کرد: «آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر تقاضای بسیار خوب و بالایی برای پلی‌پروپیلن کوپلیمر در ایران وجود دارد. پس از آن، سایر محصولات پتروشیمیایی همچون اتیلن دی‌کلراید و وینیل استات منومر در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. با توجه به پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود این میزان در بازه بلندمدت با رشد چشمگیری همراه باشد و در کنار این سه محصول، شاهد افزایش قابل توجه میزان تقاضا برای سایر محصولات نیز باشیم.» یکی از تاجران بزرگ دیگر مستقر در دبی که منافعی قوی در تجارت با ایران کسب می‌کند، در این خصوص اذعان کرد: «ما یک نماینده در تهران داریم که به‌طور مستمر و دقیق در حال رصد بازار سرمایه ایران برای بررسی فرصت‌های صادراتی است. تمرکز ما بیشتر برای صادرات به ایران است، نه واردات از آن. علاوه بر بخش خودرو، ما به دنبال طیف وسیعی از سایر محصولات هستیم که با سرعتی فزاینده در حال افزوده شدن به جریان سریع کالاهای مصرفی (FMCG) هستند. در شرایط کنونی که پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، موجی از تقاضای دوسویه در حال ورود به بازار ایران است، می‌توان فرصت‌های بزرگی را در زمینه سرمایه‌گذاری جذب کرد.»

    براساس گزارش اخیر منتشر شده از سوی شرکت مشاوره جهانی رولاند برگر؛ تقاضا برای بخش خودرو در ایران ممکن است طی سال 2016 میلادی با رشد چشمگیری بالغ بر 25درصد تا سطح 8/ 1 میلیون واحد افزایش یابد که در نوع خود جهشی بزرگ تلقی می‌شود. باید در نظر داشت که با توسعه سریع بخش خودرو، باید صنایع وابسته به آن نیز همگام با خودروسازی رشد داشته باشد تا در بازه بلند‌مدت در زمینه تامین نیازهای داخلی دچار بحران نشود و از آنجا که بازار محصولات پتروشیمی از جمله مهم‌ترین بازارهای وابسته به صنعت خودرو است، باید دید توان رشد صنعت پتروشیمیایی و شیمیایی داخلی ایران تا چه اندازه بوده و حدود قابلیت استفاده از پتانسیل‌های این بخش تا کجا توسعه خواهد یافت. تحلیلگران این شرکت مشاوره‌ای در ادامه گزارش خود آورده‌اند: ایران، یک صنعت عظیم خودرو با زیرمجموعه‌ای شامل 6 گروه عمده خودروساز دارد که به‌طور روزافزون در حال گسترش است. انتظار می‌رود این بخش، در پی اصلاحات اقتصادی، تعویض خودروهای فرسوده و نیز تقاضا برای خودروهای خارجی، با رشد قابل توجهی همراه باشد. در حالی‌که محصولاتی همچون پلی‌پروپیلن کوپلیمر، حجم تقاضای خوبی از سوی صنعت خودرو ایران دارند، محصولاتی مانند آمین‌ها، گلایکول اترها، ایزوسیانات‌ها، پلی‌اتر پلی‌یورتان‌ها، پلی‌اولفین الاستومرها و پروپیلن گلایکول نیز در میان لیست تقاضا از سوی کالاهای تند مصرف که از سرعت بالای رشد مصرفی برخوردارند(FMCG) قرار دارند. براساس گزارش بخش تحلیل صنعت پتروشیمی پلاتس، ایران برنامه‌ای برای تامین نیازهای احتمالی و اضافه کردن ظرفیت‌ها برای محصولاتی همچون تولوئن و بنزن که در حال افزوده شدن به لیست کالاهای تند مصرف هستند را ندارد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود این دو محصول نیز در میان لیست محصولات وارادتی ایران قرار داشته باشند.

    پلاتس در ادامه گزارش خود نوشت: آمار و ارقام رسمی و دقیق از میزان تقاضای احتمالی ایران برای محصولات مختلف پتروشیمیایی در دست نیست. با این حال، داده‌های منتشر شده از سوی بخش تجزیه و تحلیل محصولات پتروشیمی پلاتس، از روند نسبتا ثابت میزان تولیدات خبر می‌دهد که طی سال‌های اخیر در مسیری هموار حرکت کرده است. در حالی که انتظار می‌رود میزان تولید تولوئن تا سال 2021 میلادی در محدوده کنونی (سالانه 500 هزار تن) به‌طور ثابت باقی بماند، پیش‌بینی می‌شود طیف گسترده‌ای از سایر محصولات پتروشیمی، از بوتادین گرفته تا پروپیلن به‌طور گسترده‌ای در صدر اولویت برنامه‌های کاربردی برای واردات ایران قرار بگیرد. براساس آمارهای رسمی موجود،‌ ایران در حال توسعه ظرفیت‌های پروپیلن است که البته بسیاری بر این باورند که این میزان افزایش، توان تامین نیازهای رو به رشد پروپیلن پایین دستی را نداشته و در حقیقت میزان عرضه با تقاضا مطابقت نخواهد داشت. مایکل مک کافرتی، تحلیلگر ارشد بخش پتروشیمی در پلاتس، در این خصوص بر این باور است که بازار پروپیلن بسیار محتاطانه چشم به روند ساخت مجتمع مهر پترو کیمیا (Mehr PetroKimia) در ایران دوخته که در صورت راه‌اندازی و آغاز به کار، ظرفیتی بالغ بر 400 هزار تن سالانه، به این بازار افزوده خواهد شد. این رقم در نوع خود، چشمگیر بوده و پیش‌بینی می‌شود در صورت تحقق، روند بازار پروپیلن را به‌طور قابل ملاحظه‌ای تغییر دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها