عصر خودرو

ضعف شدید و ادامه دار قیمت ها در بازار پلیمرها

عصر بازار: بازار محصولات پتروشیمی با کاهش قیمت ها به استقبال قیمت های پایه جدید رفت.

ضعف شدید و ادامه دار قیمت ها در بازار پلیمرها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، روز یکشنبه قیمت اغلب گریدهای پلیمری کاهش یافت تا جایی که یک روز نزولی در تجربه بازار به ثبت رسید. کاهش قیمت های جهانی را باید دلیل اصلی کاهش بهای پلیمرها دانست که به رغم افزایش محسوس قیمت دلار و شکسته شدن سقف قیمتی 3300 تومان ، باز هم بازار با کاهش قیمت ها همراه شد.

    این در حالی است که امروز (دوشنبه) قیمت های پایه توسط دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی اعلام خواهد شد که با توجه به ذهنیت بازار مبنی بر افت نرخ ها ، می توان کاهش قیمت روز یکشنبه را استقبال از قیمت های پایه جدید دانست که از سوی برخی فعالان قدرتمند بازار تغذیه شده است. با توجه به این کاهش قیمت ها می توان احتمال افت بهای پلیمرها را در بورس و بازار به تبعیت از قیمت های پایه کاهشی ، با احتمال بیشتری پیش بینی کرد بنابراین باید انتظار برای کاهش بیشتر قیمت ها را از هم اکنون طرزفکر غالب فعالان بازار دانست.

    در روز یکشنبه در بازار داخلی محصولات پلیمری گریدهای مختلف و متنوع F7000 پتروشیمی مهر ، 5110 ، 0035 ، 2420h ، 020 ، 0075 ، 0209 خطی و 2102 کاهش قیمت داشتند و تنها X5 رشد نرخ داشت.

    در بورس کالا نیز شرایط ضعیف بازار دقیقاً مشهود بود زیرا در تالار با کاهش قیمت لوب کات ، وکیوم باتوم و قیر رو به رو شدیم که در کنار احتمال کاهش قیمت های آینده ، نشان دهنده عقب نشینی خریداران و کاهش جذابیت خرید بود. به نظر می رسد این وضعیت ضعیف با کاهش رسمی قیمت ها ادامه یابد ولی احتمال افزایش حجم خرید و بازگشت خریداران به دلیل کاهش قیمت ها را نیز باید در نظر داشت.

    ضعف شدید تقاضا و محدودیت معاملات ، توجه به بنزن (COAL BASE) ذوب آهن اصفهان ، رشد جذابیت گوگرد کلوخه و گوگرد گرانوله و کاهش بیش از 3.7 درصدی وکیوم باتوم ، رشد 0.46 درصدی اسید نیتریک ، رشد 5.25 درصدی گوگرد کلوخه و کاهش 3.75 تا 4.9 درصدی قیر را می توان برخی از مهمترین ویژگی های معاملات بورس کالا در روز یکشنبه برشمرد.

    در بازارهای جهانی به تبع کاهش قیمت نفت و نزدیک شدن به کف قیمتی 48 دلار برای نفت خام آمریکا ، شاهد عقب نشینی قیمت اغلب محصولات پتروشیمی و پالایشی در جهان هستیم که بیشتر بر قیمت های مواد اولیه صنعت پتروشیمی مؤثر بوده و هست.

    افت بهای نفتا و اولفین ها تاکنون به کاهش قیمت های تمام شده حجم بزرگی از محصولات پتروشیمی منجر شده که می تواند قیمت های جهانی پلیمرها را که هم اکنون در مسیر کاهش است را باز هم تضعیف کند. این روند می توان از یک سو جذابیت صادرات را کاهش داده و از سوی دیگر سیگنالی برای افزایش حجم عرضه ها در بازار داخلی باشد.

    برچسب ها