عصر خودرو

مدیرعامل شرکت بورس؛

تعیین قیمت ها بر پایه انتظارات است

همه صنایع رشد هماهنگ ندارند

عصر بازار- باید به بازار اعتماد کرد زیرا قیمت ها در بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود، اما نکته مهمتر از افزایش شاخص و قیمت ها، در پسابرجام افزایش حجم معاملات است که به نسبت قبل برجام افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

تعیین قیمت ها بر پایه انتظارات است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس تهران با بیان مطلب فوق گفت: قبل از اجرایی شدن برجام، حجم روزانه معاملات 130 میلیارد تومان بود که هم اکنون میانگین حجم معاملات به 400 میلیارد تومان رسیده و حتی بعضی روزها در بورس 800 میلیارد تومان اوراق بهادار معامله می شود.

    وی در ادامه افزود: قبل از برجام یک ابهامی وجود داشت که آیا مذاکرات به نتیجه می رسد یا خیر. به همین دلیل سرمایه گذاران منتظر بودند اما اجرای برجام و شفافیت حوزه بین الملل باعث شد که بخشی از پول های پارک شده در بانک ها یا سایر بازارها وارد بورس شود.

    مدیرعامل بورس تهران، اظهار داشت: اگر شفاف سازی در حوزه های مختلف از جمله در بخش کسب و کار انجام شود، تصمیم گیری و پیش بینی آینده برای سرمایه گذاران راحتتر می شود.

    قالیباف با بیان اینکه پسابرجام درس خوبی برای همگان داشت، گفت: باید تلاش شود در تمام حوزه ها مخصوصاً در فضای کسب و کار بنگاه های اقتصادی و بخش واقعی اقتصاد شفاف سازی صورت گیرد زیرا این رویه قطعاً به برنامه ریزی و چشم اندازی که سرمایه گذار نیاز دارد، کمک می کند.

    این مقام مسوول درباره رشد سرمایه گذاری خارجی در بورس تهران به جدیدترین آمارهای پسابرجام اشاره کرد و گفت: از لحاظ آماری، آمار حضور سرمایه گذاران خارجی افزایش پیدا کرده به طوریکه این دسته از سرمایه گذاران 10 روز قبل از برجام 5 میلیارد تومان سهام خریداری کرده بودند اما 10 روز پس از برجام این رقم به 50 میلیارد تومان رسیده است.

    رشد قیمت ها در صنایع یکسان نیست
    قالیباف در ادامه گفتگو با سنا، در کنار مثبت ارزیابی کردن، شفاف سازی فضای بین المللی، به سهامداران توصیه کرد: قاعدتاً افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند، باید اطلاعات پیش بینی های سال مالی آینده بنگاه ها را نیز در نظر بگیرند. چون تحریم ها اثر یکسان روی تمام صنایع و حتی روی نمادهای یک گروه نداشته پس امروز نیز رفع تحریمها اثر یکسان روی تمامی صنایع و شرکت ها ندارد.

    وی در ادامه افزود: این فرض اشتباه است که همه شرکتها یکسان باهم رشد می کنند. قاعدتاً روی بخش های مختلف و شرکت های مختلف اثر پسابرجام متفاوت است، بنابراین سرمایه گذاران باید اثر پساتحریم را به درستی در صنایع تحلیل کنند.

    مدیرعامل بورس تهران با تأکید بر اینکه سهامداران به همه شرکت ها یک نگاه واحد صعودی نداشته باشند، تصریح کرد: افراد تازه کار و آن دسته از کسانی که با شنیدن اخبار مثبت بازار سرمایه از طریق رسانه ها بدون دانش و اطلاع قبلی وارد بازار سرمایه می شوند، دقت کنند که همه سهم ها به یک نسبت باهم بالا نمی روند، پس باید آینده شرکت ها را بررسی و تحلیل کنند تا به طور روشن مشخص شود تحریم ها چه فرصت هایی را برای هر گروه و هر شرکتی ایجاد می کند.

    قیمت سهام، تابع انتظارات است

    قالیباف درباره پیشخور کردن اخبار مثبت پیش از تأثیر واقعی آن در وضعیت بنیادی شرکت ها گفت: قیمت سهام تابع انتظارات است. قیمت، انتظارات بازار سرمایه را نشان می دهد و آن قیمتی که بر اساس فاندامنتال های تغییری کند، پایدار خواهد بود اما آن چیزی که خارج از فاندامنتال هاست و فاندامنتالها آن را نشان نمی دهد دیر یا زود به عقب برمی گردد.

    وی درباره اثر کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: کاهش نرخ سود بانکی قطعاً در بازار سرمایه اثر می گذارد از یک طرف روی کاهش هزینه بنگاه ها اثر می گذارد و از طرف دیگر جریان نقدینگی و سودآوری شرکتها بیشتر می شود در نتیجه وقتی بازده مورد انتظار در بانک ها پایین برود، نسبت P/E در بورس بالا می رود و قاعدتاً از دو کانال می تواند روی بازار سرمایه و قیمت های بازار سرمایه اثر بگذارد که اتفاق بسیار خوب و مثبتی است.

    بازاری متنوع برای سرمایه گذاران خارجی

    مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه اقتصاد ما اقتصاد متنوعی است، گفت: بازار سرمایه به تبع اقتصاد یک بازار متنوع است و قاعدتاً فرصتهای بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه وجود دارد البته هنوز درصد سرمایه گذار خارجی در کشور ما به واسطه تحریم ها و نبودن امکان نقل و انتقال پول به داخل خیلی پایین است.

    وی تصریح کرد: هم اکنون درصد حضور سرمایه گذاران خارجی کمتر از یک درصد است، اما از سال گذشته و تا قبل از رونوشت برجام به دلیل فضای امیدواری نسبت به جدی شدن بحث توافقات، مراجعات سرمایه گذاران خارجی به بورس تهران زیاد شد به طوریکه در این مدت 270 نفر از بورس اوراق بهادار تهران در این مدت دیدن کردند.

    قالیباف با مهم خواندن بازگشایی سوییفت به عنوان یک عامل اثر گذار در ورود سرمایه گذار خارجی به داخل کشور گفت: آمار کد سرمایه گذاران خارجی به 500 نفر رسیده که 400 کد حقیقی و 100 کد حقوقی است.

    مدیرعامل شرکت بورس در پایان به تفاهم نامه همکاری با بورس ترکیه اشاره کرد و گفت: در دو ماه گذشته به همراه رییس سازمان بورس یک تفاهم نامه با بورس ترکیه امضا کردیم و دوشنبه، یک تیم 25 نفره از بورس ترکیه شامل کارگزاران و تأمین سرمایه ها و مدیران ارشد بورس ترکیه به ایران می آیند که مشخص شود کدام بخش از این تفاهم نامه عملیاتی شود و این یک اتفاق بی نظیر است که در گذشته نداشتیم و نشان می دهد شرکتها به واسطه حضور در بورس در فضای بین المللی هم حضور پیدا می کنند که این یک اتفاق خوب است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها