عصر خودرو

احتیاط بازار در هفته انتخابات

عصر بازار- فعالان بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته در آستانه برگزاری انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان احتیاط احتیاط پیشه کردند

احتیاط بازار در هفته انتخابات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳:۰۰

    به گزارشپ ایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،در هفته گذشته شاخص 48واحد در مجموع افت کرد که البته افت ناچیزی بود که در آن نزدیکی زمان برگزاری انتخابات، فرارسیدن آخرین ماه سال و کاهش سطح نقدینگی فعال حقوقی‌ها و همچنین بسته بودن نمادهای عمده خودرویی نظیر سایپا و شرکت‌های هم گروه آن در این کاهش نقش مهمی داشتند. از دیدگاه کارشناسان نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی و میزان منتخبین همراه یا منتقد دولت دارای اهمیت بالایی برای بازار سرمایه است و نگاه‌ها به سوی نتایج این انتخابات است. انتظار می‌رود بازار تا نیمه اول هفته آینده درگیر این انتخابات باشد در همین حال با نزدیکی پایان سال میزان نقدینگی معامله‌گران حقوقی بازار نیز از اهمیت برخوردار است به‌صورت سنتی در پایان سال شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای با کمبود نقدینگی به دلیل پرداخت‌های پایان سال مواجه می‌شوند.

    در بازار سهام در کنار مسائل سیاسی و انتخابات بازار با مسائل مهمی نیز مواجه بوده است. در تحولات اقتصادی باردیگر دولت در مصوبه‌ای اقدام به واگذاری سهام به جای مطالبات و پرداخت‌های خود کرده است. پس از واگذاری سه بلوک سهام بانکی به بانک کشاورزی به جای آورده دولت در افزایش سرمایه این بانک، هفته گذشته هیات وزیران رقم قابل ملاحظه 12هزار و 500میلیارد تومان واگذاری به صندوق فولاد را به تصویب رسانده است. واگذاری سهام به جای مطالبات از جمله انتقادات دولت روحانی به خصوصی‌سازی در دولت پیشین بود که اینک در این دولت نیز در حال اجرا است. در این شرایط دریافت‌کنندگان سهام به جای مطالبات عملا به فروشندگان بالقوه بازار تبدیل می‌شوند که همین امر نیز نقدینگی بازار را کاهش می‌دهد. براساس آخرین مصوبه تصویب‌نامه هیات وزیران درخصوص مجوز واگذاری صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد تا سقف 125هزار میلیارد ریال درحالی‌که تنها سه هفته به پایان سال باقی‌مانده از سوی معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ شد.

    بر‌اساس این گزارش، صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد با وجود برخورداری از دارایی‌های بسیار اما به دلایل مختلف این روزها با عدم تسویه مطالبات مستمری بگیران و بازنشستگان صنعت فولاد و شرکت‌های واگذار شده به این صنایع در روزهای پایانی سال مواجه شده است. در تحولات اقتصاد جهانی بهای نفت اندکی افزایش یافته است. در بازار جهانی نفت وست تگزاس به 33دلار در هر بشکه رسیده است. نفت برنت نیز 15/ 35 دلار در هر بشکه معامله شده است. در بازار جهانی فلزات مس در هر تن 4هزار و 510دلار معامله شده است بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزارو 552دلار، یک هزار و 727دلار و یک هزار و 689دلار رقم خورده است.در بازار جهانی سنگ‌آهن نیز به‌رغم افزایش خرید‌ها و رونق بازار فولاد قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین به 50 دلار هر تن سی اف آر بازگشت. سنگ‌آهن خلوص 62 درصد استرالیا یک دلار افت داشته و فعالان بازار علت این افت را رشد سریع قیمت در هفته گذشته می‌دانند. در واقع این فقط یک تصحیح قیمت بود. به گزارش«ایفنا» رونق بازار فولاد باعث شده اخیرا خرید سنگ‌آهن رشد چشمگیری داشته باشد. موجودی فولاد تجار و مصرف‌کننده‌های نهایی کم است از این رو به فکر خرید افتاده‌اند تا برای بهار و افزایش فعالیت ساخت و ساز آماده شوند. گرچه قیمت سنگ‌آهن اخیرا به اوج رسیده ولی انتظار می‌رود در ماه مارس به 55 دلار هر تن سی‌اف‌آر نیز برسد. از طرفی موسسه سیتی گروپ پیش‌بینی کرده در سال جاری قیمت سنگ‌آهن به 30 دلار نیز برسد چون تقاضا کم است و مازاد عرضه ادامه دارد.


    در بازار چه خبر بود؟

    بازار روز چهارشنبه بازار محتاطی بود که اگر چه شاخص کل در آن با اتکا به رشد نمادهای بزرگی نیز هلدینگ خلیج فارس، مخابرات و پالایشگاه بندرعباس به رشد 136واحدی شاخص مواجه شد.شاخص در حالی با رشد 18/ 0 درصدی مواجه شد که شاخص کل هم‌وزن با افت 41/ 0درصد روبه‌رو‌ شد تا نشان دهد که اکثر نمادهای بازار با افت قیمت همراه بودند. در این شرایط اکثر معامله‌گران به دلیل نگرانی از نتایج انتخابات ترجیح دادند با احتیاط به استقبال انتخابات بروند. در بازار روز چهارشنبه گروه پالایشگاهی برای دومین روز متوالی در صدر بازار قرار داشت. این گروه که با ابهامات جدی در پیش‌بینی سود سال 94 و 95 مواجه است با کمک برخی معامله‌گران حقوقی در صدر بازار قرار گرفته است. در کنار گروه پالایشگاهی، گروه پتروشیمی نیز با دو شرکت شاخص پتروشیمی فجر و گروه پتروشیمی ایرانیان در صدر بازار بود. در نماد پتروشیمی فجر این شرکت همچنان با صف خرید قابل ملاحظه مواجه بود. نماد پتروشیمی فجر چهارشنبه هفته آینده برای برگزاری مجمع فوق‌العاده بسته می‌شود. این شرکت 16 اسفند، مجمع فوق‌العاده‌ای برای انتخاب هیات‌مدیره برگزار خواهد کرد.

    در همین حال روز چهارشنبه سرمایه‌گذاری ایران در فرابورس اقدام به عرضه 16/ 1 درصد از سهام گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان معروف به «پترول» کرد و با فروش این بلوک برای همیشه از ترکیب سهامداری آن خارج شد. این بلوک شامل 232 میلیون سهم بود که به‌صورت نقد و به همان قیمت پایه 170 تومانی هر سهم و به ارزش 4/ 39 میلیارد تومان توسط کارگزاری حافظ به فروش رسید. این بلوک از سوی کارگزاری خبرگان سهام و برای گروه توسعه مالی مهر آیندگان و مدبران اقتصاد خریداری شده است. در گروه دارویی روز چهارشنبه سرپرست پذیرش بورس تهران از پذیرش هلدینگ دارویی معروف شفا دارو برای عرضه اولیه و انتقال صنعتی مینو از فرابورس برای بازگشایی نماد خبر داد. اسماعیل درگاهی، سرپرست پذیرش بورس تهران درباره آخرین تحولات مربوط به حضور شرکت‌های جدید گفت: دیروز در جلسه هیات پذیرش بورس اوراق تهران با پذیرش دو شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو متعلق به گروه بانک ملی و صنعتی مینو متعلق به شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان موافقت شد.

    وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری شفادارو با سرمایه 9/ 117 میلیارد تومانی یکی از هلدینگ‌های دارویی بوده و با مالکیت مستقیم و غیر‌مستقیم در سهام شرکت‌های دارویی حاضر در بورس اسوه، جابرابن‌حیان، کیمیدارو و شرکت‌های غیربورسی داروسازی دانا و راموفارمین و مالکیت در شرکت پخش رازی (از بزرگ‌ترین شرکت‌های پخش دارو) است. این مقام مسوول افزود: همچنین سرمایه‌گذاری شفادارو در سهام شرکت‌های بازرگانی تامین دارو شامل شرکت‌های دارویی پخش رازی و توسعه بازرگانی پخش رازی حضور دارد. درگاهی درخصوص شرکت صنعتی مینو گفت: این شرکت 68 میلیارد تومانی فعلا در بازار پایه فرابورس حضور دارد و یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده صنعت مواد غذایی در کشور بوده و دارای 5 شرکت فرعی به نام‌های شرکت قاسم ایران، صادراتی پرسوئیس، شوکو پارس، صنایع غذایی مینو شرق و صنعتی پارس مینو است.

    در گروه خودرویی روز چهارشنبه حق تقدم‌های استفاده نشده ایران خودرو به‌صورت کامل مورد معامله قرار گرفت.در همین حال گروه شرکت‌های سایپا همچنان در بازار متوقف بودند که همین مساله هم از تب و تاب بازار در این گروه کاست. در گروه خودرویی همچنین مجوز افزایش سرمایه 217 درصدی شرکت چرخشگر از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها توسط سازمان بورس صادر شد. به این ترتیب طی حداکثر 60 روز آینده و احتمالا قبل از پایان سال جاری، این شرکت 30 میلیارد تومانی مجمع فوق‌العاده را برگزار خواهد کرد تا از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، 2/ 65 میلیارد تومان تامین مالی کند و به شرکتی 2/ 95 میلیارد تومانی تبدیل شود. این تامین مالی به منظور اصلاح ساختار مالی انجام خواهد شد.

    در گروه فلزی ذوب‌آهن اصفهان برای سال 95 نیز زیان اعلام کرد، هر چند این زیان نصف زیان سال جاری اعلام شده است. این شرکت در برابر اعلام زیان 1181 ریالی هر سهم سال مالی اسفند جاری، زیان هر سهم سال آینده را 582 ریال پیش‌بینی کرده که 51 درصد کاهش نشان می‌دهد. در گروه بانکی روز چهارشنبه نمادهای عمده گروه شاهد شرایط بهتری بودند. در این گروه خبرگزاری رسمی کره جنوبی اعلام کرد بعد از 5 سال، فعالیت بانک ملت در سئول از اوایل ماه آینده میلادی از سر گرفته می‌شود. یونهاپ خبرگزاری رسمی کره جنوبی اعلام کرد بانک ملت ایران بعد از 5 سال بار دیگر فعالیت خود را از اوایل ماه مارس (اواسط اسفند ماه جاری) در شهر سئول از سر می‌گیرد. بانک ملت این شعبه را در ژوئن سال 2001 با هدف حمایت از تجارت دوجانبه ایران و کره افتتاح کرده و علاوه بر انجام معاملات مستقیم ارزی و امور مربوطه، از مبادلات ارزی خارجی، انتقال پول ایرانیان مقیم کره و همچنین تجارت دو‌جانبه حمایت می‌کرد.

    «کیم تائه گیل» مدیر بانک ملت شعبه سئول به روزنامه «دونگ آ ایلبو» گفت: بازسازی سیستم پردازش اطلاعات و داده‌های بانک در ماه جاری صورت گرفته و این بانک قادر است از اوایل مارس 2016 شروع به فعالیت کند. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل با اکثریت نمادهای قرمز بود که در آن شاخص با افزایش 136واحدی به 77هزار و 840واحد رسید.ارزش معاملات در بورس نیز به 885میلیارد تومان-ناشی از قطعی شدن معامله بلوکی سایپا و جابه‌جا‌یی یک بلوک پالایشگاه اصفهان خارج از ساعت معاملاتی-رسید؛ معاملات فرابورس نیز 273میلیارد تومان بود. با این کارنامه در کل هفته شاخص 48واحد افت کرد تا بازدهی بازار به 5/ 24 درصد در سال 94 برسد. ارزش معاملات هفته پیش نیز با رشد 5/ 16 درصدی به 3هزار و 92میلیارد تومان رسید و شمار خریداران نیز با کاهش 9/ 29 درصدی به 171هزار و 178نفر بالغ شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها