عصر خودرو

نوسان‌های اونس به پیرامون مرز ۱۲۳۰ دلار رسید

ریزش طلا به ارقام جدید

عصر بازار- فلز زرد که عصر چهارشنبه مرز ۱۲۵۰ دلار را هم پشت‌سر گذاشته بود، از همان روز شروع به تعدیل قیمت خود کرد تا در دو روز پایانی هفته، بیشتر پیرامون مرز ۱۲۳۰ دلار نوسان کند.

ریزش طلا به ارقام جدید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، هر اونس طلا که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های 1228 و 1233 دلار ایستاده بود، روز جمعه تا ساعت 7 شب به قیمت 1227 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی آخرین هفته کاری کامل ماه فوریه رقم خورده باشد.

    روز چهارشنبه، گرچه قیمت اونس تا عدد 1254 دلار هم بالا رفت، اما قیمت نهایی 3 دلار نسبت به روز سه‌شنبه رشد کرد. جهش نیمه اول روز ناشی از خرید فنی و افزایش تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن بود، اما با ثبت قیمت‌های بالا، فروش برای سودگیری افزایش یافت و قیمت به انتهای محدوده 1220 دلار بازگشت. بازارهای سهام جهان روز چهارشنبه هم مانند روز سه‌شنبه تحت فشار فروش بودند و به طلا کمک کردند. در این روز رشد بهای نفت خام تا حدی به بازارهای سهام کمک کرد اما نه چشم‌انداز بورس و نه چشم‌انداز نفت، خوب نیست. البته چهارشنبه شاخص دلار به ضرر طلا عمل کرد. دلار در این روز چندان تقویت نشد، اما چشم‌انداز خوب آن معامله‌گران طلا را نگران نگه داشت. در این میان، چین نیز همچنان کانون توجه است. مقام‌های دومین اقتصاد بزرگ جهان روز چهارشنبه باز هم ارزش یوآن را مقابل دلار پایین آوردند تا موج تازه‌ای از نگرانی‌ها در بازارها ایجاد شود. دیگر خبر ارزی این روز سقوط پوند بریتانیا برابر دلار به کمترین نرخ برابری در 7 سال گذشته بود چراکه نگرانی از رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در همه‌پرسی ماه ژوئن تشدید شده است.

    اونس روز پنج‌شنبه بیشتر پیرامون مرز 1235 دلار نوسان کرد و در نهایت رشد روزانه 5 دلاری را تجربه کرد. این روند نتیجه اثرگذاری افزایشی تقاضا و تاثیر کاهشی سودگیری بود. پایگاه اینترنتی کیتکو بازار این روز را «دوپهلو» توصیف کرد. در چهارمین روز کاری هفته، بیشتر بازارهای سهام جهان بازگشت فنی از فشار فروش روزهای قبل را تجربه و رشد کردند. شاخص‌های سهام در این روز هم بیشتر از بازار انرژی تاثیر گرفتند. پنج‌شنبه، وال‌استریت ژورنال گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد بانک‌های سرمایه‌گذاری امیدی به بازگشت قیمت نفت در آینده نزدیک ندارند. این بانک‌ها برای سال 2016 متوسط قیمت 39 دلار را پیش‌بینی کرده‌اند. پنج‌شنبه،‌ با وجود ثبات نسبی بورس‌های جهانی، بازارهای سهام چین به شدت سقوط کردند. دور تازه‌ای از نگرانی‌ها درباره سلامت اقتصاد چین عامل این سقوط بود. شاخص شانگهای 4/ 6 درصد سقوط کرد. در این روز گزارش‌های دیگری هم نشان داد که سرمایه گذاران و معامله‌گران به شدت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله(ETF)‌ها و دیگر مشتقات بر پایه طلا روی آورده‌اند. این روند می‌تواند یاریگر طلا در سال 2016 باشد، گرچه احتمال افزایش دوباره نرخ بهره در آمریکا هم دشمن بزرگ طلا است.

    اونس روز جمعه را با قیمت حدود 1237 دلار آغاز کرد، اما بعد رو به کاهش گذاشت، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید قیمت نهایی هفته مشخص شده که می‌تواند کمتر یا بیشتر از رقم مورد اشاره ساعت 7 شب باشد. روز گذشته بیشتر بازارها به نشست گروه بیست چشم دوخته بودند تا بازارهای سهام به امید اقدامات تازه با رشد روبه‌رو شوند. دیگر عاملی که در این روز به بازارهای سهام کمک کرد، تاکید مقام‌های چین بر عدم استفاده از کاهش ارزش یوآن برای تقویت اقتصاد این کشور بود. حرکت نفت به‌سوی رقم زدن رشد هفتگی نیز عامل امید دیگری بود، اما روز جمعه حتی در مقاطعی که بازارهای سهام شاهد رشد شاخص‌ها بودند، طلا تقویت شد یا به میزان بسیار اندکی تضعیف شد تا نگرانی از اقتصاد جهان هویدا باشد. سی‌ان‌بی‌سی با اشاره به وضعیت خرید طلا می‌نویسد که جهش حدودا 16 درصدی فلز زرد از ابتدای سال 2016، تداعی‌کننده بحران ارزی دهه 1990 است. بهای اونس طلا از ابتدای سال جدید میلادی، بیش از 17 درصد برابر دلار، 16 درصد برابر یورو، 24 درصد برابر پوند و 9 درصد برابر ین جهش داشته است. به این ترتیب، شباهت اوضاع به بحران دهه 1990 می‌تواند به معنای ادامه رشد طلا باشد، گرچه این امر مخالفانی هم دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها