عصر خودرو

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

قیمت‌گذاری دستوری فضای فساد را تقویت کرده است

عصر بازار- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که خروج محصولات فولادی از بورس کالا کارشناسی نیست و هرگونه قیمت‌گذاری خارج از شفافیت اطلاعاتی در بازار سرمایه و بورس‌های کالایی به ضرر کشور است و فسادزا و رانت‌زا است و مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی ۱۰۰درصد با این سیاست مخالف است.

قیمت‌گذاری دستوری فضای فساد را تقویت کرده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصادآنلاین، محمدرضا پورابراهیمی در خصوص تعیین و افزایش ضرایب قیمتی زنجیره فولاد گفت: در همه اقلام چه فولاد و چه کالاهای اساسی، اعتقاد بر این است که باید براساس مکانیزم  شفافیت اطلاعات از طریق جایگاهی مانند بازار سرمایه و بورس‌های کالایی باشد.

    وی افزود: لذا بایستی تمام زنجیره فولاد در یک فرآیند شفاف قرار بگیرد که این فرآیند از قیمت‌گذاری سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله تا شمش را شامل می‌شود. اگر ابتدا تا انتهای زنجیره فولاد در چارچوب شفافیت از طریق مکانیزم بورس کالا قرار گیرد، باعث می‌شود هم فرآیند به طور کامل نظارت و مدیریت شود هم میزان تولید، مصرف داخلی و صادرات قابل بررسی و ارزیابی است.

    پورابراهیمی تصریح کرد: لذا وقتی در این فرآیند حلقه مفقوده‌ای وجود داشته باشد، امکان تصمیم گیری وجود ندارد و فرآیند تولید را سخت و با مشکل مواجه می‌کند.

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: موضوعی که این روزها شاهد آن هستیم، برخی اقلام کالایی زنجیره فولاد در بورس کالا حضور دارند و برخی از آن در این بازار معامله نمی‌شوند و در بازار آزاد خرید وفروش می‌شود. ضمن اینکه اخیرا شنیده شده که دولت قصد دارد برخی از اقلامی که در بورس کالا معامله می‌شود را از بورس خارج کند که این تصمیم به جز ایجاد رانت و فساد در کشور نتیجه‌ای نخواهد داشت. 

    محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه سیاست قیمت‌گذاری دستوری تجربه چندین ساله اقتصاد ایران است، تاکید کرد: این سیاست نه تنها موجب تخصیص بهینه منابع نشده است بلکه به مصرف کننده و تولید کننده واقعی کمکی نکرده و فقط فضای دلالی را تقویت و تشویق کرده است. 

    وی اظهار داشت: این روزها در زنجیره فولاد اتفاقات عجیبی در حال رقم خوردن است. وقتی قیمت مواد اولیه و بهای تمام شده محصول در کشور ما نسبت به تمام کشورهای تولیدکننده فولاد، یک دوم جهانی است یعنی مواد اولیه(سنگ‌آهن،  کنسانتره و گندله) و انرژی با کمترین بها در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد  که نصف قیمت‌های جهانی است چرا محصولی که به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد پنج الی 10 درصد بالاتر از فوب خلیج فارس است؟ این روند ظلم به مردم و خیانت به کشور و نظام است.

    پورابراهیمی تصریح کرد:  متوسط قیمت سنگ‌آهن صادراتی دوبرابر قیمت عرضه سنگ‌آهن در داخل است، یعنی سنگ‌آهن با قیمت یک دوم جهانی تحویل شرکت‌ها می‌شود اما محصول نهایی میانگین پنج الی 10 درصد بالاتر از فوب خلیج فارس به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد که اگر آنرا وارد کنیم ارزان‌تر تمام می‌شود.

    نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عدم بهره‌وری در فرآیند تولید و شفافیت در زنجیره بیداد می‌کند، اضافه کرد: دولت باید تمام فرآیند زنجیره فولاد را از طریق بازار سرمایه و بورس‌های کالایی انجام دهد و شفاف‌سازی صورت بگیرد تا در نهایت مردم در این زمینه متضرر نشوند.

    وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی نیز گزارش کارشناسی خود را به زودی آماده و اعلام خواهد کرد.

    پورابراهیمی در پاسخ به این پرسش که آیا کمیسیون اقتصادی موافق افزایش ضرایب قیمتی زنجیره است،گفت: ما معتقد هستیم اگر مواداولیه نصف قیمت جهانی و انرژی ارزان در اختیار تولیدکنندگان فولاد قرار می‌گیرد، باید محصول نهایی هم با قمیت یک دوم جهانی در اختیار مردم قرار گیرد. به عبارت دیگر اگر قرار است فولاد پنج درصد بالاتر از فوب خلیج فارس باشد، مواد اولیه آن نیز به طور کلی باید با همین قیمت افزایش پیدا کند و دلیلی ندارد که دولت این رانت را به اقتصاد و زنجیره فولاد بدهد. این سیاست اصلا مورد تایید مجلس شورای اسلامی نیست که مواد اولیه نصف قیمت‌های جهانی باشد و محصول نهایی دو برابر قیمت جهانی.

    برچسب ها