عصر خودرو

دهنوی در بازدید از شرکت کفش ملی:

صنعت کفش با ۵۰ درصد ظرفیت فعال است

افزایش کیفیت، رمز استقبال از کالای ایرانی

عصر بازار- عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه ظرفیت تولید کفش کشور سالانه حدود ۴۰۰ میلیون جفت تخمین زده می شود، گفت: در حال حاضر به دلیل حضور کفش های خارجی بی کیفیت و فاقد استانداردهای لازم، کمتر از نصف این ظرفیت فعال است.

صنعت کفش با ۵۰ درصد ظرفیت فعال است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرگزاری خانه ملت، سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشستی با مدیران شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی ملی و کفش ملی، گفت: کفش ملی برندی ایرانی بوده و معرف تولید ایرانی و نشانگر یک فعالیت اقتصادی پایدار در کشور است، صیانت از این برند و سایر برندهای معروف تولید ایرانی وظیفه قوای سه گانه است.

    استانداردهای تضمین کیفیت؛ یکی از روش های صیانت از برند

    نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از روش های صیانت از برند، وجود استانداردهای تضمین کیفیت است که این موضوع در گروه صنعتی ملی و شرکت کفش ملی ایران دیده می شود، اما لازم است ارتقا یابد و در سایر تولیدات ملی نیز مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

    وی با بیان اینکه اگر به دنبال اقبال مردم از کالای ایرانی هستیم، باید کیفیت کالاها را افزایش دهیم، اظهار کرد: مردم ما ثابت کرده اند برای کالای باکیفیت ایرانی حتی حاضرند هزینه بیشتری از نمونه های خارجی بپردازند.

    دهنوی اضافه کرد: همه ما از کودکی خاطره خوشی از کفش ملی داریم و بسیاری از شادی های کودکی مان با نام این نشان تجاری گره خورده است، اما در سال های اخیر شاهد گسست تمایل مردم جامعه به این برند اصیل ایرانی هستیم، معتقدم محصول اصیل ایرانی مانند کفش ملی با استفاده از علم بازاریابی می تواند نشان تجاری خود را به محبوبیت سابق بین خریداران بازگرداند.

    باید نسبت به تولید ملی غیرت و همیّت داشته باشیم

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در این میان به هیچ وجه نباید از نقش حمایتی دستگاه های مختلف اعم از مجلس و دولت غافل شد که تلاش برای رشد کالاهای ایرانی مسئولیت اصلی آنهاست، ما نیز در طرح جهش تولید دانش بنیان به این موضوع توجه کرده ایم.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید نسبت به کفش ایرانی و تولید ملی غیرت و همیّت داشته باشیم، تصریح کرد: همیشه مردم تبریز را می ستایم که غیورانه فقط کفش تولیدشده در داخل را می پوشند و نه بزرگی به کفش های وارداتی که بعضاً قاچاق بوده و بی کیفیت هستند، می گویند.

    واردات 30 میلیون دلاری کفش برای کشوری که برند کفش ملی دارد، مایه تاسف است

    عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعد از تبریز در تهران تولیدکنندگان کفش بسیاری وجود دارد، من از مردم تهران به صورت خاص و کل مردم ایران می خواهم به پویش خرید کفش ایرانی و نه به کفش های بی کیفیت خارجی بپیوندند. البته خلاهای قانونی این بخش در دست بررسی بوده و ان شاءالله با همت و پیشنهادات تولیدکنندگان عزیز مرتفع خواهند شد.

    دهنوی با بیان اینکه برای کشوری که برندی تولید بومی با اسم کفش ملی دارد، مایه تاسف است که به طور متوسط سالانه 30 میلیون دلار واردات کفش داشته باشد، گفت: باید صادرکننده می شدیم، در حالی که به واردکننده تبدیل شده ایم و صنعت داخلی در این حوزه در رکود و تعطیلی به سر می برد.

    ظرفیت تولید کفش کشور سالانه حدود 400 میلیون جفت تخمین زده می شود

    وی بیان کرد: ظرفیت تولید کفش کشور سالانه حدود 400 میلیون جفت تخمین زده می شود که کمتر از نصف این عدد نیاز داخلی را پوشش می دهد، اما در حال حاضر به دلیل حضور کفش های خارجی بی کیفیت و فاقد استانداردهای لازم، کمتر از نصف این ظرفیت فعال است و برخی از تولیدکنندگان این عرصه ورشکست شده و برخی دیگر نیز در آستانه ورشکستگی هستند.

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، قواعد گمرکی کشور و نوع رفتار مجریان در سهولت در فرآیند واردات کفش و سختگیری در واردات برخی مواد اولیه صنعت کفش را عجیب توصیف کرد و ادامه داد: اگر به صنعت کفش ایران توجه لازم شده، نگاه صادرات محور و زیرساخت های لازم توسط دولت و مجلس فراهم شود، قابلیت صادرات به کشورهای منطقه، کشورهای اروپایی و... را دارد و می تواند برای کشور  ارزآوری آینده به همراه داشته باشد.

    عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: لازمه رقابت و حضور در بازارهای جهانی، نوآوری، تحقیق و توسعه در بنگاه های بزرگی مانند کفش ملی است که با ایجاد زیرساخت های جذب هسته های دانش بنیان و شرکت های کوچک و متوسط در این بنگاه ها و شکل دهی شبکه همکاران خلاق، این مهم محقق می شود که در طرح جهش دانش بنیان، مکانیزم های انگیزشی لازم از قبیل ثبت مالکیتی دیده شده است.

    محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس پس از استماع گزارش مدیر گروه صنعتی ملی با معاون پارلمانی شهرداری تماس گرفته و خواستار رفع مشکل صدور پروانه نوسازی فروشگاه های کفش ملی شد، بنابراین مقرر شد فردا جلسه ای با حضور مسئولان شهرداری و مدیران گروه صنعتی ملی به منظور حل این مشکل برگزار شود

    علیرضا نصیری مدیر گروه صنعتی ملی نیز در این نشست با اشاره به مشکلات این گروه صنعتی، گفت: در حال حاضر کفش ملی حدود 240 فروشگاه فعال در سطح کشور دارد که این عدد در گذشته حدود 400 فروشگاه بود.

    وی به چالش کفش ملی با شهرداری ها اشاره کرد و یادآور شد: از آنجایی که کفش ملی بدهی انباشته دارد، نمی تواند پروانه نوسازی اخذ کند و این موضوع موجب کاهش سطح فروش می شود، چرا که براساس آمارهای به دست آمده با بازسازی فروشگاه ها حدود 30 درصد به فروش افزوده می شود.

    نصیری هچنین کمبود نقدینگی را یکی دیگر از مشکلات کنونی کفش ملی دانست و ادامه داد: مقرر است با اجرای طرح صکوک، زنجیره تامین تضمین مالی شده و اعتبارات لازم در دسترس قرار گیرد.

    گفتنی است محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس پس از استماع گزارش مدیر گروه صنعتی ملی با معاون پارلمانی شهرداری تماس گرفته و خواستار رفع مشکل صدور پروانه نوسازی برای فروشگاه های کفش ملی شد.بنابراین مقرر شد فردا (چهارشنبه 8 مرداد) جلسه ای با حضور مسئولان شهرداری و مدیران گروه صنعتی ملی به منظور حل این مشکل برگزار شود.

    برچسب ها