عصر خودرو

آیا با کاهش نرخ سود بانکی، تقاضای تسهیلات افزایش می یابد؟

عصر بازار- تجربه نشان داده است با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، میزان تقاضا برای دریافت تسهیلات خرد افزایش می‌یابد، در این زمینه کارشناسان براین عقیده هستند که تقاضا همواره وجود دارد و در شرایط فعلی نیز میزان آن تا حدودی افزایش می‌یابد.

آیا با کاهش نرخ سود بانکی، تقاضای تسهیلات افزایش می یابد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شورای پول و اعتبار و نظام بانکداری کشور برای دومین مرتبه در سالجاری نرخ سود بانکی را همچون بار گذشته دو درصد کاهش داد، فارغ از تمام مسائل با توجه به آنکه نرخ تورم در چند ماه گذشته به 13 درصد رسیده است می‌طلبید که نرخ سود بانکی نیز کاهش یابد و این موضوع نیز از سوی رئیس جمهوری در مجمع عمومی بانک مرکزی تاکید شد.

    شرایط اقتصادی کشور در چند وقت گذشته به واسطه رکود حاکم بر جامعه و کاهش قدرت خرید مردم به گونه‌ای رقم خورده است که اکثر افراد برای افزایش قدرت اقتصادی و رفع برخی از موانع اقتصادی خانواده خواهان دریافت وام و تسهیلات هستند، در این راه بانک‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه اولین انتخاب مردم هستند، مردم با توجه به میزان تسهیلات و شرایط یکی از این دو مقصد را برای خود انتخاب می‌کنند و تجربه گذشته نشان داده است در زمان کاهش نرخ سود تسهیلات، مردم نگاه ویژه‌ای به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات خرد دارند.

    بانک مرکزی با گذشت اندک زمانی از کاهش نرخ سود بانکی در بهار سالجاری، سقف تسهیلات خرد همچون تسهیلات جعاله، خرید مسکن، خرید خودرو ... را افزایش داد، اما افزایش سقف تسهیلات خرد آنچنان دردی دوا نکرد و این موضوع به دلیل آن بود که بانک‌ها در بدترین شرایط اقتصادی خود قرار داشتند و مدیرعامل بانک ملی در تشریح این وضعیت، سال 94 را سال خشکسالی مالی بانک‌ها بیان کرد.

    حال با توجه به کاهش نرخ سود بانکی پیش بینی می‌َود بار دیگر متقاضیان تسهیلات خرد بانک‌ها را برای دریافت تسهیلات انتخاب کنند که با توجه به وضعیت بانک‌ها مبنی بر کمبود نقدینگی بانک‌ها توان پاسخگویی به تقاضای مردم را نداشته باشند.

    در این رابطه یک کارشناس بازار پولی و بانکی معتقد است، با کاهش نرخ سود بانکیف افزایش تقاضای تسهیلات رخ خواهد داد.

    بها الدین حسینی‌هاشمی اظهار کرد: در زمان گذشته که نرخ سود تسهیلات بیشتر بود، بانک‌ها توان پاسخگویی به تقاضا‌ها را نداشتند و پیش بینی می‌شود در شرایط جدید در بانک اختلال ایجاد خواهد شد زیرا احتمال می‌رود رانت دریافت تسهیلات در بانک‌ها ایجاد شود.

    وی خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه بانک‌ها به بخش واقعی بین المللی وارد نشده‌اند و بانک‌های خارجی به سیستم بانکی ایران اعتبار نداده‌اند تفکر می‌شود کاهش نرخ سود با وجود آنکه اقدام خوب و مناسبی است افزایش تقاضا و عدم پاسخگویی به نیازها را در پی خواهد داشت که در نهایت منجر به افزایش نرخ سود در تسهیلات به صورت پنهانی می‌شود.

    او خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی و میزان عرضه و نقاضای پول بانک‌ها توان پاسخگوی ندارد و امکان آن وجود دارد که بازار سیاه پول در این زمان داغتر از گذشته شود.

    همچنین کاظم دوست حسینی گفت: همواره بحث تقاضای تسهیلات خرد در بازار بانکی وجود داشته و بانک‌ها در برابر تقاضا قدرت پاسخگویی مناسب را نداشته‌اند.

    او ادامه داد: عدم پاسخگویی بانک‌ها به واسطه کموبد منابع نیست و این موضوع به دلیل مقررات حاکم در این بازار بوده است و طبیعی است که با ارزانی تسهیلات میزان تقاضا افزایش یابد.

    وی خاطرنشان کرد: لازم بود تا نرخ سود بانکی کاهش یابد اما امکان آن وجود داشت که با لغو معافیت مالیاتی سودهای سپرده بانکی، از یک سو درآمد قابل توجهی برای دولت ایجاد شود و با کاهش میزان سود ارائه شده به سپرده‌ها انگیزه سرمایه گذاری در بازارهای مولد اقتصادی ایجاد شود.

    این کارشناس بازار پولی و بانکی افزود: احتمال داده می‌شود در بخش غیرنظارتی بانک‌ مرکزی نرخ‌های بالاتر از قوانین اعلام شده پرداخت شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها