عصر خودرو

از سوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صورت گرفت:

رونمایی از اعداد و ارقام و شاخص‌های برنامه ششم

عصر بازار- نوبخت گفت: طی سال‌های برنامه ششم توسعه نیازمند ۹۰۰ هزار فرصت شغلی برای نیروهای ارزشمند بازار کار هستیم که همه اقدامات برای رشد اقتصادی در دست انجام است. نرخ بیکاری در سال ۹۹ باید به ۷ درصد برسد.

رونمایی از اعداد و ارقام و شاخص‌های برنامه ششم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، صبح امروز در همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری‌اسلامی ایران و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی که در محل اجلاس سران با حضور جمعی از وزرا و فعالان اقتصادی برگزار شد، اظهار داشت: ماموریت ما ارائه بخشی از برنامه به صاحبنظران و افکار عمومی است. البته لایحه برنامه ششم در مجلس شورای اسلامی مورد رسیدگی قرار گرفته و بخشی از فرآیند آن در سازمان مدیریت طی شده و به هیات وزیران تقدیم شده است اما ما  همچنان از نظرات و انتقادات صاحبنظران بهره‌خواهیم برد.

    وی با بیان اینکه یازدهمین برنامه ششم با استناد به ده برنامه پیش که 5 برنامه آن به پیش از انقلاب و 5 برنامه پس از پیروزی انقلاب بوده گفت: تجارب برنامه‌های قبل باعث شد تا بتوانیم بدرستی این برنامه را تدوین کنیم. این برنامه جامع‌نگر و مسئله محور است و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه برای رشد تولید رقابتی و مبتنی بر دانش و بهره‌وری مورد توجه قرار گرفته است.

    نوبخت با بیان اینکه زیربنا و فنداسیون برنامه ششم موضوع اقتصاد مقاومتی و فرهنگ اسلامی و ایرانی است خاطر نشان کرد: علاوه بر موضوعات مهم در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی طی 5 ساله 1395 تا 1399 موضوعات مهمی همچون آب و تامین آن برای روستاها و شهرها و عدم خروج از مرزهای کشور و نیز آمایش سرزمینی، محیط‌زیست و صندوق‌های بازنشستگی و سواحل مکران مورد توجه واقع شده است.

    وی با بیان اینکه به بخش‌های مهمی نظیر معدن، صنایع معدنی، گردشگری، ترانزیت، حمل و نقل ریلی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انرژری متمرکز شده‌ایم افزود: با عنایت به این موضوعات شاهد تحول چشم‌گیر و رشد بیشتر خواهیم بود دغدغه دولت برای توسعه پایدار بسترسازی برای سرمایه‌گذاری‌ها بوده است و طی چند سال گذشته مقامات بلند‌پایه سیاسی و اقتصادی با ابتکار و زحمت توانستند زمینه برجام را فراهم کنند البته برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی نیازمند بهبود فضای کسب و کار هستیم.

    900 هزار فرصت شغلی طی سال‌های برنامه فراهم خواهد شد

    معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به وضعیت اشتغال در کشور خاطر نشان کرد: در گذشته برنامه‌ها در جهت افزایش اشتغال در کشور به بن‌بست خورد اما طی سال‌های برنامه ششم توسعه نیازمند 900 هزار فرصت شغلی برای نیروهای ارزشمند بازار کار هستیم که همه اقدامات برای رشد اقتصادی در دست انجام است. نرخ بیکاری در سال 99 باید به 7 درصد برسد.

    وی با بیان اینکه رشد 8 درصدی اقتصادی نیازمند تامین مالی است خاطر نشان کرد: بدون تامین مالی این میزان رشد تحقق نخواهد یافت البته 2.8 درصد رشد اقتصادی مربوط به بهره‌وری است.

    دغدغه دولت بهبود معیشت مردم است

    نوبخت در ادامه گفت: هیچ توسعه‌ای از دولت یازدهم پذیرفته نیست جز بهبود وضعیت محرومان و اقشار آسیب‌پذیر تلاش برای حفظ قدرت خرید مردم بسیار صورت گرفت که در این راستا بهبود وضعیت نوسانی نرخ ارز انجام شد تا قدرت پول ملی بالا باشد.

    یارانه افراد کم‌درآمد حذف نخواهد شد

    نوبخت گفت: هم اکنون دولت به 75 میلیون نفر یارانه می‌دهد وما این سیاست را همچنان دنبال می‌کنیم تا توانمندسازی محرومین ادامه داشته باشد و تحت هیچ شرایطی یارانه افراد کم درآمد قطع نخواهد شد.

    افزون بر 100 ماده و تبصره برای بهبود وضعیت معیشت مردم تصویب شد

    سخنگوی دولت گفت: یکی از نوآوری‌های برنامه ششم توسعه این است که احکام کلی و دائمی در خصوص رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم طی 50 بند به مجلس ارائه شد و افزون بر 100 ماده و تبصره آن به تصویب رسید.

    وی گفت: مبانی نظری برنامه ششم توسعه سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است که در این راستا آخرین دستاوردهای علمی در این برنامه لحاظ شده است و از الگوی رشد بهینه برنامه‌ریزی درآمد غیرنفتی و مدل پویایی تصادفی بهره‌ برده‌ایم.

    نوبخت گفت: در این برنامه رشد اقتصادی 8 درصدی، نرخ بیکاری 7درصدی، تورم تک رقمی، و ضریب جینی 34 درصدی مورد توجه قرار گر فته است.

    وی با اشاره به جمعیت کشور در سال 1394 تصریح کرد: جمعیت کشور از 79 میلیون 138 هزار نفر با رشد سالانه 1.26 درصد به 84 میلیون و 265 هزار نفر رسیده است. نرخ باروری کل با توجه به پیری جمعیت از 1.9 به 2.1 افزایش خواهد یافت.

    وی ادامه داد: برای رشد 8 درصدی تولیدناخالص داخلی باید به 15.4 درصد، تولید سرانه 6.7 درصد و نسبت سرمایه‌گذار به تولید 38 درصد باشد.

    وی گفت: نرخ تورم از 12.8 درسال 94 به 11.8 درصد رسید و تورم نقطه به نقطه منفی 4دهم درصد به صورت ماهانه بود.

    شاخص بهره‌وری به 70 ارتقا می‌یابد

    نوبخت با اشاره به شاخص بهره وری گفت: این شاخص از 117 به رتبه 70 ارتقا خواهد همچنین سهم منابع نفتی در برنامه از 31.5 به 22 درصد تقلیل خواهد یافت. ارزیابی این برنامه نشان می‌دهد که آیا شاخص‌های اقتصای منطبق بر اقتصاد مقاومتی شکل گرفته یا نه.

    قرارگاه‌‌ها، نهادها و ارگان‌هایی که مالیات نمی‌دادند مورد توجه دولت واقع شدند

    وی در ادامه گفت: دولت قصد دارد به جای تمرکز به مودیان موجود به نهادها، قرارگاه‌ها و ارکانهایی که تاکنون مالیات نمی‌دادند بپردازد و افرادی را که کم مالیات می دادند را شناسایی کند.

    وی ادامه داد: نسبت درآمدها و به اعتبارات هزینه‌ای در حال حاضر 68.4 درصد که به 105.6 خواهد رسید و تراز عملیاتی حدود 52 هزار میلیارد تومان است که و دولت مصمم است تا بدهی خود را به نظام بانکی به صفر برساند.

    سهم بخش‌های مختلف در رشد 8 درصدی

    نوبخت گفت: برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی بخش کشاورزی 5درصد، نفت 9.3 درصد، معدن 8.8 درصد، صنعت 9.3درصد، ارتباطات 19.4درصد، خدمات 5.8درصد وبهره‌وری 35 درصد سهم خواهد داشت.

    وی در خاتمه گفت: تامین مالی برنامه ششم 724 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که از این میزان 105 هزار میلیارد تومان از منابع بخش عمومی و سرمایه‌گذاری در طرح‌ةای عمرانی، 57 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، 95 هزار میلیادر تومان از بازار سرمایه، 180هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی، 24 هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری مشارکتی، 102 هزار میلیارد تومان از منابع دولتی، 160 هزار میلیارد تومان از منابع خارجی و ارزی با سرمایه‌گذاری مستقیم تامین خواهد شد که بر این اساس فاینانس‌ها 20 میلیارد دلار و مشارکت داخلی 18 میلیارد دلار خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها