عصر خودرو

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت لبنیات کالبر

عصر بازار: مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت لبنیات کالبر با بیش از ۶۰ % سهامداران تشکیل شد.

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت لبنیات کالبر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، با توجه به سود دهی پایین این شرکت و همچنین بسته بودن نماد آن اعتراض های زیادی به عملکرد شرکت شده است. در انتهای مجمع سود نقدی 5 تومان به ازای هر سهم به تصویب رسید. همچنین کاندیداهای پیشنهادی هیئت رئیسه و نایب زاده مورد رای گیری قرار گرفتند.

    محل برگزاری : ساعت 15 مورخ  30/04/1394 در خانه معلم
    سال مالی 29/12/1393
    خلاصه:
    مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت لبنیات کالبر با بیش از 60 % سهامداران تشکیل شد. با توجه به سود دهی پایین این شرکت و همچنین بسته بودن نماد آن اعتراض های زیادی به عملکرد شرکت شده است. در انتهای مجمع سود نقدی 5 تومان به ازای هر سهم به تصویب رسید. همچنین کاندیداهای پیشنهادی هیئت رئیسه و نایب زاده مورد رای گیری قرار گرفتند.
    هیات رئیسه مجمع

    رئیس : تشکری(نماینده 53% سهامداران)
    ناظر : مرودستی
    ناظر : ایروانی
    مدیرعامل : نایب زاده
    گزارش هیات مدیره
    مدیرعامل شرکت لبنیات کالبر گزارش ارائه شده در شبکه کدال را در مجمع قرائت کرد. آنچه که در این گزارش اهمیت دارد می تواند به صورت زیر اشاره کرد:
    قیمت جدید شیر خام مصوب شده برابر با 1440 تومان برای هر کیلو می باشد
    شرکت برای افزایش بازار محصولات خود شرکت زیرمجموعه پخش سراسری کالبر را تاسیس کرده است. کالبر محصولات خود را به این شرکت می فروشد. این شرکت در حال حاضر زیان ده می باشد. همچنین این شرکت برای اینکه توسعه پیدا کرده و هزینه های ثابت خود را جبران کند سعی در تکمیل سبد فروشی خود داشته و پخش بعضی از شرکت های مواد غذایی دیگر را به عهده گرفته است.
    شرکت صنایع شیر ایلام زاگرس در جهت صادرات به کشور عراق تاسیس شد اما در حال حاضر این شرکت سعی در تامین شیر مدارس استان را دارد. در گزارش هیئت مدیره علت اصلی زیان شرکت صنایع شیر ایلام زاگرس تثبیت قیمت های مصوب شیر استریل یک لیتری طی سال 1393 و عدم امکان تولید در حد ظرفیت مطلوب به دلیل محدود بودن بازار مصرف بیان شده است.
    مدیرعامل شرکت کالبر عنوان کرد که قیمت مواد اولیه شیر خام نسبت به قیمت جهانی بیشتر بوده و این باعث بالارفتن بهای تمام شده محصولات شرکت های لبنی شده است. ایشان قیمت شیرخام ایران را معادل 1440 تومان و میانگین قیمت جهانی را معادل 25 تا 27 یوروسنت معادل 1000 تومان بیان کرد. که عملا این باعث شده است بازار صادراتی این محصولات به شدت تحت تاثیر قرار گیرد.
    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط
    با توجه به بند های اظهار شده توسط حسابرس شرکت می توان به موارد با اهمیت زیر اشاره کرد:
    با توجه به بند اظهار شده شرکت صنایع شیر ایلام زاگرس اقدام به استمهال تسهیلات مالی دریاتی از بانک ملی ایران کرده است و مبلغ 10.7 میلیارد ریال سود پرداختی تحقق یافته را تحت سرفصل سود سنوات آتی در حساب ها منعکس کرده است. این درحالی است که بنا به نظر حسابرس این مبلغ باید از حساب سود و زیان کسر شود. با توجه به اینکه نظر هیئت مدیره شرکت با حسابرس تناقض داشت اما در نهایت تکلیف شد که در صورت های مالی 6 ماهه ارائه شده این مبلغ در صورت سود و زیان منعکس شود.
    در مورد تجدید ارزیابی دارایی های شرکت اصلی و شرکت های فرعی ایلام زاگرس و پخش کالبر بندی اظهار شد. مدیرعامل پاسخ داد با توجه به استهلاک پذیر بودن این دارایی ها این کار به ضرر سهامداران می باشد. اما با اصرار سهامداران خرد رئیس مجمع دستور تحقیق و پیگیری در این موضوع را داد.
    حسابرس شرکت نظر سهامداران را به چگونگی تسویه مبلغ 3.7 میلیون درهم امارات معادل 13.6 میلیارد ریال جلب کرده است. با توجه به توضیحات مدیرعامل این مبلغ بابت این موضوع است که در سال 1391 که ارز کشور به صورت مرجع و مبادله ای درآمد دولت به شرکت های لبنی برای واردات شیر خشک ارز مرجع تخصیص داد با توجه به به صرفه نبودن واردات آن در آن سال ها شرکت از واردات شیرخشک منصرف شده است اما به دلیل اینکه ارزی که شرکت در اختیار داشته با نرخ مرجع دریافت شده است، لذا شرکت آن را در اختیار نداشته و باید آن را به دولت بدهد یا اینکه تفاوت نرخ مبادله و مرجع را به دولت پرداخت کرده و از آن استفاده کند.
    شرکت های پخش کالبر و صنایع شیر ایلام زاگرس با زیان انباشته ای که دارند مشمول ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت شده اند. مدیرعامل کالبر پاسخ داد برنامه ای مبنی بر فروش این شرکت ها و یا افزایش سرمایه آن ها نداشته و شرکت انتظار دارد که این شرکت ها با سود ده شدن زیان انباشته خود را جبران کنند.
    سوال و جواب
    باتوجه به اعتراض ها و سوالات صورت گرفته می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    آنچه که مورد اعتراض شدید سهامداران قرار گرفت تغییرات بیش از حد بودجه سال 1393 توسط شرکت کالبر بوده است. مدیرعامل پاسخ داد که این تعدیلات به دلیل این است که نرخ لبنیات و شیر خام در ایران دستوری بوده و این تغییرات بیش از حد به این خاطر بوده است. سهامداران حقیقی قانع نشده و به بسته بودن نماد معاملاتی شرکت طی مدت طولانی اعتراض کردند. نماینده سازمان بورس اوراق بهادار در مجمع نیز اعتراض کرده و درخواست تغییر گروه مالی شرکت را کرد.
    یکی از سهامداران خرد اعتراض شدید داشته که سهامدار حقیقی عمده شرکت از تغییرات شدید قیمت سهام استفاده کرده واقدام به خرید و فروش سهام به نفع خود نموده است.
    در مورد صحت صادرات شرکت به روسیه سوال شد که مدیرعامل شرکت آن را رد کرده و عنوان کرد محصولات شرکت مورد مصرف کشور روسیه نمی باشد.
    افزایش نرخ محصولات لبنی در بودجه ارائه شده لحاظ نشده در حالی که شرکت های لبنی دیگر تعدیل مثبت داده اند. مدیرعامل شرکت بیان کرد که شرکت بابت این افزایش نرخ به وزارت صنایع اعتراض داشته است. نایب زاده ادامه داد قیمت های محصولات لبنی به نسبت افزایش قیمت شیر خام افزایش نرخ نداشته و این باعث پایین آمدن حاشیه سود خواهد شد، هم چنین شرکت معتقد است که میزان مصرف محصولات لبنی بسیار به قیمت آن ها وابسته است و با افزایش نرخ محصولات مصرف آن ها کاهش داشته که باعث کاهش فروش شرکت خواهدشد.
    تولید پنیر 100 گرمی صحت نداشته و اگر شرکت در پی فروش این محصول باشد به صورت out source خواهد بود
    سود نقدی
    پیشنهاد هیئت مدیره برای تقسیم سود 2 تومان بوده است، با اعتراض سهامداران و درخواست عدم تقسیم سود با این شرایط، سود نقدی 5 تومان برای هر سهم به تصویب رسید.
    سایر مصوبات
    تصویب صورت های مالی
    تعیین موسسه آزمودگان به عنوان حسابرس رسمی
    روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی
    حق حضور اعضای هیئت مدیره 600 هزار تومان
    پاداش هیئت مدیره معادل نیم درصد سود توزیع شده معادل 62.5 میلیون تومان

    انتخاب اعضای هیئت مدیره
    اعضای زیر توسط هیئت رئیسه برای انتخاب پیشنهاد شد که با توجه به اینکه شخص دیگری کاندیدای هیئت مدیره نشده است پیش بینی می شود 5 نفر اول به عنوان اعضای اصلی و باقی به عنوان علی البدل انتخاب شوند:
    1-    پخش سراسری کالبر
    2-    صنایع بسته بندی نصر گستر اراک
    3-    شرکت آرپی نصر خمین
    4-    لطف الله نایب زاده
    5-    حسن مرتضایی فر
    6-     بهنام نایب زاده
    7-    عبدیان
    جمع بندی
    با توجه به اینکه شرکت کالبر از سود دهی خوبی برخوردار نبوده و سود نقدی پایینی به تصویب رسید و همچنین اعتماد سهامداران خرد به سهامداران عمده شرکت بسیار پایین می باشد. لازم به ذکر است که شرکت های فرعی این شرکت زیان ده می باشند. بنابراین در آینده نزدیک تغییر وضعیت بسیار مثبتی برای این شرکت پیش بینی نمی شود.

    برچسب ها