عصر خودرو

خبرهای خوش نایب رییس اتاق بازرگانی ایران برای تجار

عصر بازار- نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: در سال آینده می‌توانیم شاهد چند اتفاق در رابطه با ورود کارت‌های اعتباری بین‌المللی به ایران باشیم و شرکت اروپایی مسترکارت شاید برای حضور مستقیم در بازار ایران اقدام کند و خود رأسا اجازه صدور کارت‌های اعتباری را به بانک‌های ایران واگذار کند که در این رابطه مذاکراتی با بانک‌های ایرانی شده است.

خبرهای خوش نایب رییس اتاق بازرگانی ایران برای تجار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، پدرام سلطانی درباره ورود مسترکارت به ایران اظهار کرد: در جریان مذاکراتی که بانک‌های ما در این رابطه انجام داده‌اند نیستم اما آنچه می‌دانم این است که منشأ شرکت‌های کارت‌های اعتباری بین‌المللی، آمریکایی است که در شرایطی که هنوز تحریم‌های اولیه آمریکا به قوت خود باقی است این شرکت‌ها برای ورود به بازار ایران با موانع تحریم‌های کشور خود برخورد می‌کنند.

    وی افزود: اگر آنها بازار ایران را برای خود خیلی جذاب ببینند امکان دارد از آن بندی که در الحاقیه برجام گذاشته شده است مبنی بر اینکه شرکت‌های آمریکایی می‌توانند از طریق شرکت‌های خود در اروپا با ایران کار کنند‌، استفاده کنند که البته گمان نمی‌کنم این کار به سرعت انجام شود.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در سال آینده می‌توانیم شاهد چند اتفاق در رابطه با ورود کارت‌های اعتباری بین‌المللی به ایران باشیم، اظهار کرد: پیش از تحریم‌ها بانک‌های ایران از طریق بانک‌های کارگزارشان در خارج از ایران و به نام آنها، کارت‌های اعتباری به مشتری‌های ایرانی‌شان ارائه می‌کردند. فکر می‌کنم در حال حاضر این موضوع جزو مذاکرات بانک‌های ما با بانک‌های کارگزار وجود دارد تا از جمله خدماتی که بتوانند از آنها بگیرند صدور کارت‌های اعتباری باشد لذا خوش‌بین هستم که در سال‌های آینده چند بانک ما این خدمات را ارائه کنند.

    سلطانی اضافه کرد: شرکت اروپایی مسترکارت شاید برای حضور مستقیم در بازار ایران اقدام کند و خود رأسا اجازه صدور کارت‌های اعتباری را به بانک‌های ایران واگذار کند که در این رابطه مذاکراتی با بانک‌های ایرانی شده و این موضوع نزدیک است که به وقوع بپیوند.

    وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که احتمال دارد انجام شود این است که بانک‌های داخلی ایران، مبادرت به عقد تفاهم‌نامه‌هایی کنند و طی آن تفاهم‌نامه‌ها کارت‌های اعتباری صادر کنند تا آن کارت‌ها در خودپردازهای آن تعداد از بانک‌های خارجی که با آنها تفاهم‌نامه امضا شده قابل استفاده باشند؛ البته این موضوع یک مرحله اولیه از صدور کارت‌های اعتباری است.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: از دیدگاه من این سه روش، در ماه‌های آینده دنبال می‌شود و به تدریج اخبارش منتشر خواهد شد.

    سلطانی در پاسخ به اینکه چقدر احتمال دارد که شرکت مستر کارت اروپایی وارد بازار ایران شود؟ گفت: اگرچه مسترکارت بازار ایران را حتما رصد می‌کند ولی به صورت مستقیم و به سرعت وارد ایران نمی‌شود و احتمال دارد ابتدا با یک یا دو بانک ایرانی قرارداد ببندد و تجربه‌ای به دست آورد.

    وی ادامه داد: لازم به ذکر است که بگویم نظام مالی و اعتباری دنیا هنوز در ورود به ایران محتاط است، چون هنوز واکنش سازمان‌های ذی‌ربط آمریکایی نسبت به ورود خود به بازار ایران را ارزیابی نکرده‌اند و نمی‌دانند که امکان دارد با تنبیه‌ها و جرایم آنها مواجه شوند یا نه. نظام مالی و اعتباری دنیا نمی‌داند در چه کارهایی می‌تواند ورود کند؛ بنابراین فعلا بانک‌های کوچک‌تر در حال پایش هستند تا هم از این خلأ و فرصت استفاده کنند، چون جذابیت بازار ایران برای آنها بیشتر است.

    بر اساس این گزارش، در این روزها که خوش‌بینی‌ها برای ارتباط تجاری با کشورهای دیگر بیشتر شده و مقامات کشورهای اروپایی در حال رایزنی برای آمدن به ایران هستند ورود مسترکارت به ایران یکی از موضوعاتی است که با آمدنش می‌تواند تبادل پول با کشورهای خارجی را بسیار تسهیل کند.

    به گفته معاون سازمان توسعه تجارت، مسترکارت به عنوان یک کارت اعتباری برای عموم مردم صادر می‌شود تا بتوانند خریدهای خود را از سایت‌های اینترنتی و با استفاده از خدمات بین‌المللی انجام دهند.

    مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران نیز در روزهای گذشته اظهار امیدواری کرده که با لغو تحریم‌ها و مذاکرات انجام شده، به زودی مسترکارت گره از مشکلات تجار ایرانی باز کند و موجب تسهیل کار واردکنندگان شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها