عصر خودرو

رشد ۱۴ درصدی تجارت ایران و اوراسیا با وجود کرونا

عصر بازار- جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی رییس سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که میزان تجارت ایران و اوراسیا همچنان به روند افزایشی خود ادامه داده است.

رشد ۱۴ درصدی تجارت ایران و اوراسیا با وجود کرونا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در آبان ماه 98 پس از چند سال مذاکره و گمانه زنی، سرانجام عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا نهایی شد. این عضویت فعلا به شکل موقت و سه ساله خواهد بود و در صورتی که طرفین از روند آغاز شده راضی باشند، عضویت ایران در این اتحاد دائمی می‌شود.

    هرچند از زمان پیوستن ایران به اوراسیا، ایران با مشکلاتی مانند تحریم مواجه بوده و پس از آن نیز با شیوع ویروس کرونا، برای مدتی نسبتا طولانی مرزهای کشورها برای کنترل سرعت شیوع بسته شد اما آمارهای ارائه شده از سوی رییس سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که این توافق توانسته منافعی را نصیب دو طرف کند.

    حمید زادبوم گفته: هرچند در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم تردد کامیون ها و بسته شدن مرزهای ترانزیت و مسافری، تجارت با افت همراه بوده است با این حال روابط تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا از ابتدای اجرای این موافقتنامه تا انتهای خرداد، 14 درصد رشد داشته است.

    البته در کنار کرونا، همچنان محدودیت‌های دیگری نیز روند تجاری میان ایران و اوراسیا را کند کرده است، زادبوم در این زمینه گفته: در صادرات برنج سفید، دانه سویا و دانه افتابگردان محدودیت هایی به دلیل شیوع کرونا از سوی اتحادیه اوراسیا ایجاد شده بود که قرار بود تا 30 ژوئن مرتفع شود اما، همچنان از رفع این محدودیت ها بی خبر هستیم. ما تقاضای ارائه این امار بر اساس کدهای 10 رقمی HS  از طرف آن اتحادیه را داریم و اماده هستیم تا آمار خود را نیزبر اساس کد 8 رقمی ایران به صورت ماهانه در اختیار اتحادیه اوراسیا قرار دهیم.  برخی الزامات مربوط به صادرات و واردات بین طرفین به زبانهای فارسی و روسی است که مشکلاتی را ایجاد می کند و باید تلاش کرد این اسناد به زبان انگلیسی نیز منتشر شود.

    با شیوع ویروس کرونا، میزان تجارت جهانی حدودا 30 درصد کاهش یافته و این آمار برای ایران نیز صدق می‌کند. با این وجود فعالان اقتصادی امیدوار هستند با استفاده از ظرفیت بازارهای بین المللی بتوان لااقل بخشی از این افت صادرات را جبران کرد.

    مهدی علیپور – عضو سابق اتاق بازرگانی ایران – در گفت و گو با ایسنا، می‌گوید: قطعا تداوم صادرات در دوره کرونا دشوار خواهد بود  و در کنار ایران، بسیاری از دیگر کشورها نیز چه در منطقه و چه جهان مشکلاتی در مدیریت این امر دارند اما قطعا همچنان گزینه هایی روی میز است که به ما کمک می‌کند.

    به گفته وی، پیش‌دستی در اجرای مقررات مربوط به کرونا، مذاکرات دو جانبه و چند جانبه با کشورها و استفاده از بازار کالاهایی که جانشینی برای آنها وجود ندارد، بهترین گزینه‌های موجود در این زمینه خواهد بود تا بتوان میزان افت صادرات کشور در اثر کرونا را لااقل قدری کاهش داد.