عصر خودرو

کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح کرد:

انتشار اوراق سلف موازی، میانبر تامین مالی شرکت ها

عصر بازار- کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه تامین مالی شرکت ها با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا، روشی کم هزینه تر و آسان تر به نسبت تامین مالی از شبکه بانکی است، گفت: در شبکه بانکی تولیدکننده مجبور است به صورت ماهانه و کوتاه مدت بهره تسهیلات دریافتی را پرداخت کند. در شرایطی که در انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، شرکت در پایان سال و پس از فروش محصول تولیدی خود باید با خریداران اوراق تسویه کند.

انتشار اوراق سلف موازی، میانبر تامین مالی شرکت ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، همایون دارابی در خصوص مزایای استفاده از انتشار سلف موازی استاندارد به منظور تامین سرمایه در گردش شرکت ها گفت: این ابزار مالی به تولیدکننده اجازه می دهد که سرمایه در گردش موردنیاز برای تولید آتی خود را از بستر بورس کالا تامین کند و در طرف مقابل این اجازه به خریدار اوراق داده می شود که در زمان مشخص بتواند کالای خریداری شده را براساس مشخصات اعلامی دریافت کرده و یا براساس نرخ سود اوراق اختیار فروش تبعی آن، تسویه نقدی کند.

    دارابی افزود: به کمک این ابزار، تولیدکننده می تواند امروز به پشتوانه تولید ماه های آینده خود اقدام به تامین مالی کرده و به خریداران برای تحویل گرفتن محصول موردنظر در آینده اختیار و اولویت دهد. به این ترتیب، تولیدکننده می تواند از فروش تولیدات آتی خود اطمینان داشته و نگرانی مصرف کننده آن کالا برای تامین به موقع مواد اولیه موردنیاز فعالیت های تولیدی در آینده، کاهش پیدا می کند.

    کاهش هزینه تامین مالی

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه تاکید کرد: نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص مزایای استفاده از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در کاهش هزینه های تامین مالی و عدم نیاز به پرداخت سود بالا به صورت ماهانه به شبکه بانکی است؛ چرا که در این روش تولیدکننده با پیش فروش محصول خود، در پایان دوره تنها موظف به پرداخت سود به افرادی است که قصد تحویل فیزیکی محصول خریداری شده در قالب این اوراق را ندارند.

    دارابی با اشاره به استقبال بالای سرمایه گذاران در مرحله دوم عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد ورق گرم فولاد مبارکه طی هفته جاری در بورس کالای ایران، اظهار داشت: در هفته جاری مجتمع فولاد مبارکه به منظور تامین سرمایه در گردش موردنیاز خود اقدام به انتشار این اوراق کرد که این عرضه با استقبال بالای سرمایه گذاران مواجه شد و کل اوراق به فروش رسید؛ همچنین نرخ 18 تا 19 درصدی سود مربوط به اختیار فروش تبعی در این اوراق آنچنان جذاب بود که فروشنده این اوراق حتی به فروش اوراق به کمتر از قیمت های اعلامی راضی بود.

    امکان برنامه ریزی برای تامین مالی چند مرحله ای

    وی با بیان اینکه شرکت ها در صورت برنامه ریزی دقیق می توانند طی چندین مرحله در سال برای تامین سرمایه در گردش موردنیاز برای تولیدات آتی خود از معاملات اوراق سلف موازی استاندارد استفاده کنند، گفت: چنانچه شرکت ها برنامه ریزی دقیقی داشته باشند می توانند در طول سال از این ابزار برای تامین سرمایه در گردش موردنیاز و کاهش هزینه های تامین مالی خود استفاده کنند.

    برتری به نسبت تامین مالی از شبکه بانکی

    دارابی از برتری این روش تامین مالی نسبت به شبکه بانکی سخن گفت و اظهار کرد: در شبکه بانکی تولیدکننده مجبور می شود به صورت ماهانه و کوتاه مدت بهره تسهیلات دریافتی را پرداخت کند. این در حالی است که در انتشار اوراق سلف موازی استاندارد شرکت در پایان سال و پس از فروش محصول تولیدی خود باید با خریداران اوراق تسویه کند.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه امکان تامین مالی مستقیم بین تولیدکننده و مصرف کننده یک کالا در صنعت به کمک این ابزار معاملاتی را ارزشمند خواند و گفت: به کمک این ابزار بین خریدار و فروشنده یک کالا در یک صنعت خاص ارتباط مستقیمی برقرار می شود و این تامین مالی مستقیم در صنعت نیز بسیار ارزشمند است که می تواند در صنایع مختلف به کار گرفته شود.

    وی در خاتمه سخنان خود توسعه معاملات اوراق سلف موازی استاندارد به منظور کمک به صنایع در تامین سرمایه در گردش موردنیاز را در گرو آموزش های بیشتر و موثرتر و آشنایی صنایع با مزایای این ابزار دانست و گفت: بهتر است جلسات هم اندیشی بین ناشران قبلی و دیگر تولیدکنندگان که نیازمند تامین منابع مالی جهت تولیدات خود هستند، برگزار شود تا در این جلسات هم اندیشی انتقال تجربیات صورت گیرد. در چنین شرایطی تولیدکنندگان بالادست و پایین دست در یک صنعت می توانند با رایزنی روش های کم هزینه تر و سریع تری را برای تامین موردنیاز بخش تولید پیدا کنند.

    برچسب ها