عصر خودرو

کارشناس مسائل بین‌الملل:

ایران به مصرف‌کنندگان نفت نزدیک‌تر می‌شود

مسیری برای خروج از چالش‌های خلیج فارس

عصر بازار- با خط لوله گوره به جاسک و صادرت بخشی از نفت ایران از مسیر جدید از چالش‌ها و احتمالات نابسامان بودن مسائل خلیج فارس خارج می‌شویم و دسترسی مستقیم‌تری به بازار خارج از تنگه هرمز خواهیم داشت.

ایران به مصرف‌کنندگان نفت نزدیک‌تر می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، صباح زنگنه درباره احداث خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک و اهمیت استراتژیک آن اظهار داشت: اجرایی شدن احداث این خط یک موضوع قدیمی و به اوایل روزهای جنگ تحمیلی برمی‌گردد، زمانی که صادرت نفت ایران به علت حمله‌های رژیم بعث عراق و امریکا با مشکل مواجه و امنیت صادرت نفت ایران به سختی برقرار می‌شد، بحث احداث خط لوله مطرح شد و برخی مقدمات آن هم فراهم شد، یعنی خط سیر لوله نفتی و ایستگاه‌های پمپاژ و سایر مسائل فنی مطرح شد، اما با توقف جنگ تحمیلی برای مدتی به فراموشی سپرده شد.

    وی افزود: بعد از جنگ، دیگر بار گزینه احداث خط لوله برای انتقال گاز به جای نفت روی میز گذاشته شد و قرار شد منطقه چابهار تبدیل به عسلویه دوم شود، با راه‌اندازی پروژه‌های پتروشیی و صنایع مبتنی بر گاز طبعا این کار پیگیری و نیازمند تکمیل شد.

    این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: آنچه اکنون اتفاق می‌افتد استفاده از این مسیر برای عبور گاز و همچنین صادرت  نفت است، اگر این مسیر تکمیل شود نه تنها صدرات نفت و گاز جهش پیدا می‌کند بلکه کل منطقه سیرخط لوله تبدیل به مناطق پررونق شده و همچنین ایجاد اشتغال در مسیر شهرها و بنادر این خط لوله رخ خواهد داد، اما هدف بزرگ‌تر صادرت نفت از مسیر حدود 1500 تا 2 هزار کیلومتر کوتاه‌تر از مسیر قبلی است به بعبارت دیگر ایران به مقاصد صادراتی و مصرف‌کنندگان نفت نزدیک‌تر می‌شود.

    وی گفت: با احداث این خط لوله مشتریان نفتی ایران از جمله چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و حتی استرالیا نیز از صرفه اقتصادی آن بهره‌مند شده و به مبدا صادرت نزدیک‌تر می‌شوند به این معنا که هم به لحاظ حمل‌ونقل و هم به لحاظ زمان نیز برای کشورهای مصرف‌کننده دارای اهمیت است.

    زنگنه تاکید کرد: با این خط لوله و صادرت بخشی از نفت ایران از مسیر جدید از چالش‌ها و احتمالات نابسامان بودن مسائل خلیج فارس خارج می‌شویم و دسترسی مستقیم‌تری به بازار خارج از تنگه هرمز خواهیم داشت.

    وی یادآور شد: علاوه بر مزایای استراتژیک این خط برای ایران برای کشورهای همسایه از جمله عراق نیز می‌تواند، این امکان را فراهم می‌کند که نفت عراق از این مسیر هم صادر شود و این موضوعی است که در مذاکرات مقامات دو کشور باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که عراق نیز بشدت نیازمند یک مسیر مطمئن، ارزان و دائم برای صادرات است، این کشور عمدتا از طریق سکوهای متحرک و شناور صادرات دارد که حرکت موج و افت‌و‌خیز و جزر و مد دریا مشکلاتی ایحاد می‌کند اما این خط لوله اطمینان بیشتر و ریسک کمتری خواهند داشت و راحت‌تر نفت خود را صادر می‌کنند.

    هدف از اجرای طرح راهبردی و ملی انتقال نفت خام از گوره به جاسک که تا پایان سال به  بهره‌برداری می‌رسد ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکز زدایی از پایانه های صادراتی و متنوع سازی آن و توسعه پایدار و اشتغالزایی در سواحل مکران اعلام شده است.

    برچسب ها