عصر خودرو

ضوابط سرمایه گذاری صندوق‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی ابلاغ شد

عصر بازار- ضوابط کلی مدیریت وجوه، ذخایر و سرمایه گذاری در صندوق‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشور از سوی شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی ابلاغ شد.

ضوابط سرمایه گذاری صندوق‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی ابلاغ شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مصوبه شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی با عنوان «آیین نامه (ضوابط کلی) نحوه مدیریت وجوه، ذخایر و سرمایه گذاری‌های دستگاه‌های اجرایی دولتی و عمومی غیردولتی فعال در قلمرو‌های مختلف نظام تأمین اجتماعی و سازمان‌ها، موسسات و صندوق‌های بیمه اجتماعی و بازنشستگی کشور» که به تصویب وزرای عضو شورا و تأیید و توشیح رئیس جمهور رسیده، برای اجرا به ادارات ابلاغ شد.

    سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارتخانه‌های کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، امور اقتصادی و دارایی و همه صندوق‌های بازنشستگی کشور دستگاه‌های مخاطب این آیین نامه هستند.

    پیش نویس ضوابط سرمایه گذاری صندوق‌های بازنشستگی در سال گذشته (1398) با حمایت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار معاونت رفاه اجتماعی و دبیرخانه شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی قرار گرفت. این مصوبه بعد از بررسی‌های فنی و کارشناسی لازم و دریافت نظرات تخصصی کارشناسان و نمایندگان دستگاه‌های عضو شورای عالی رفاه، و تصویب وزرای عضو شورای عالی رفاه و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، به تایید و توشیح رئیس جمهوری نیز رسید.

    اصلاح اساسنامه صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز و ضوابط سرمایه گذاری صندوق‌های بازنشستگی توسط شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی با مشارکت ذینفعان صندوق در کارگروه تلفیق دبیرخانه و با حضور نمایندگان و کارشناسان دستگاه‌های عضو شورای عالی رفاه و همچنین دریافت نظرات متخصصین حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و حقوقی مطابق با قانون تهیه شد.

    بر اساس ماده 17 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به بررسی و اصلاح اساسنامه همه صندوق‌های بیمه اجتماعی فعال در کشور اقدام کرده و مراتب را به تأیید شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی برساند. اصلاح این اساسنامه‌ها باید به نحوی باشد که ترکیب کلی ارکان آن‌ها شامل هیأت امناء، هیأت مدیره، مدیرعامل و هیأت نظارت باشد.

    از مهمترین اهداف قانونگذار در اصلاح اساسنامه صندوق‌های بیمه اجتماعی که سال گذشته (1398) با مدیریت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار معاونت رفاه اجتماعی و دبیرخانه شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی قرار گرفت، می‌توان به موضوعاتی مانند افزایش مشارکت ذینفعان در اداره امور صندوق، گسترش و تعمیم انواع پوشش‌های بیمه اجتماعی، افزایش تاب آوری و پایداری صندوق، رعایت حقوق بیمه شدگان و نسل‌های تحت پوشش، نظارت لازم در اداره صندوق و اصل تضمین دولت اشاره کرد.

    همچنین از دیگر مصوبات مهم شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی، می‌توان به تصویب ضوابط سرمایه گذاری صندوق‌های فعال در قلمرو بیمه اجتماعی، بر اساس تکلیف مقرر در بند (هـ) ماده 15 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی اشاره کرد.

    از مهمترین ویژگی‌های این مصوبه تصریح بر رعایت اصول سرمایه گذاری بهینه (امنیت، شفافیت وسودآوری)، عدم تعارض منافع، حاکمیت مدیریت حرفه‌ای و تخصصی و رعایت صرفه و صلاح نسل‌های تحت پوشش است.

    همچنین تعیین حوزه‌های متنوع برای سرمایه گذاری با انعطاف لازم و متناسب با وضعیت هر یک از صندوق ها، تأکید بر روزآمد کردن پرتفوی سرمایه گذاری و رعایت سقف‌های مقرر در قانون سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و ایجاد سازوکار نظارتی لازم برای تحقق این موضوعات نیز از مهمترین نکات ذکر شده در ضوابط است.

    مصوبات انجام شده بعد از مدتی طولانی از تاریخ تصویب قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، با حمایت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مشارکت دستگاه‌های عضو شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی و کارشناسان این حوزه به تصویب رسید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو