عصر خودرو

بورس فردا، سه‌شنبه چه می‌شود؟

عصر بازار- یکی از تحلیلگران بازار سرمایه در خصوص روند بازار سهام روز سه‌شنبه گفت: احتمالا شدت عرضه‌ها در جریان معاملات فردا بیشتر خواهد بود اما در کل شاهد بازار مثبتی هستیم.

بورس فردا، سه‌شنبه چه می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تجارت‌نیوز، در پایان معاملات بازار سهام روز دوشنبه، دوم تیر ماه، شاخص کل با رشدی 40 هزار و 719 واحدی در قله یک میلیون و 341 هزار و 531 واحدی قرار گرفت. این در حالی است که شاخص کل هم وزن نیز رشدی 8103 واحدی را به ثبت رساند.

    همچنین طی روزهای اخیر رشد نرخ دلار شتاب بیشتری گرفته و دلار صرافی ملی به کانال 18800 تومان رسیده است، این درحالی است که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی طی برنامه تلویزیونی امشب قرار است در این خصوص توضیحاتی دهد، حال باید دید که با اظهارات رئیس کل بانک مرکزی روند بازار سرمایه تحت تاثیر بازار ارز به چه سمتی خواهد رفت؟
    سلمان نصیرزاده، تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص روند بازار سهام فردا گفت: احتمالا شدت عرضه‌ها در جریان معاملات فردا بیشتر خواهد بود اما در کل شاهد بازار مثبتی هستیم. شرکت‌های پتروشیمی، فلزات، کانه‌های فلزی، سرمایه‌گذاری و خودرو گروه‌های هدف هستند؛ به نظر می‌رسد در بازار فردا نیز حجم معاملات خوب باشد و احتمالا شتاب عرضه‌ها به دلیل رشد اخیر اندکی افزایش پیدا کند.

    وی با اشاره به برنامه تلویزیونی امشب همتی ادامه داد: بیشتر توجه بازار به دلار بوده و باید دید که واکنش بانک مرکزی چیست، آیا قیمت دلار اصلاح شده و به سطح 20 هزار تومان می‌رسد یا در محدوده فعلی تثبیت می‌شود؟ اما کلیت بازار فردا را می‌توان مثبت و همراه با عرضه ارزیابی کرد.

    نصیرزاده در پاسخ به این سوال که سخنان امشب رئیس کل بانک مرکزی در خصوص ارز و کنترل آن چه اثراتی می‌تواند در روند بازار فردا داشته باشد، گفت: پیش از این هم بازار شاهد این بود که به علت تخصیص نیافتن ارز به روغن، گروه صنعتی بهشهر حداقل برای یک هفته متوقف شد، بنابراین ما مشکلات تامین ارز را حتما خواهیم داشت.

    وی با اشاره به سخنان امروز علی آقا محمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: آقا محمدی موضع‌گیری منفی در خصوص قیمت ارز فعلی نداشتند و حتی از بانک مرکزی و همتی تشکر کردند که عملکرد مثبتی داشتند. آخرین باری که دلار به قیمت 20 هزار تومان رسید هجمه‌های رسانه‌ای زیادی را در پی داشت که در حال حاضر چنین هجمه‌هایی را شاهد نیستیم و بیشتر بحث نحوه رفتار با این جریان و مدیریت کردن آن است. همچنین این اجماع وجود دارد که بانک مرکزی نباید با تزریق نرخ ارز، نرخ دلهر را کاهش دهد بلکه باید این کار را از طریق اوراق یا ابزارهای دیگری که در دست دارد انجام دهد.

    وی بیان کرد: اگر هم سخنان امشب رئیس کل بانک مرکزی اختلالی در ادامه روند بازار فردا ایجاد کند، به نظر می‌رسد که این اختلال موقتی بوده و بازار باز هم به حرکت صعودی خود ادامه می‌دهد. در هر حال هر اقدام محدود کننده‌ای به ضرر مدیریت بازار ارز است، چرا که در تجربه پیشین شاهد بودیم علی‌رغم اعمال محدودیت‌ها اما بازار با شتاب بیشتری حرکت کرد. در نهایت به نظر نمی‌رسد که اتفاق خاصی متوجه بازار باشد، زیرا آنچه که پیشروی ماست آرامش موجود در بازار است.

    وی در انتها تاکید کرد: ارزیابی منفی‌ای از صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی ندارم و حتی این احتمال را می‌دهم که صحبت‌های امشب همتی نکات خوبی برای فعالان بازار داشته باشد تا از این نکته‌ها برای چشم‌اندازی روشن‌تر استفاده کنند.
    بزرگترین محرک بازار، دلار و انتظارات تورمی است

    مهدی رضایتی از دیگر تحلیلگران بازار سرمایه در خصوص روند آتی بازار سهام به تجارت‌نیوز گفت: بزرگترین محرکی که حال حاضر در بازار وجود دارد رشد دلار و انتظارات تورمی است که طبیعتا این مساله را در بازارهای موازی مسکن و خودرو شاهد هستیم. در بازار سهام نیز این روزها قدرت خریداران بیشتر از فروشندگان سهام شده است.

    وی ادامه داد: در روزهای آینده نیز دلار تعیین کننده اصلی خواهد بود، اما در حال حاضر سیگنالی از بانک مرکزی و دولت مبنی بر کنترل قیمت دلار دریافت نمی‌شود و قیمت دلار با شیب آرامی همچنان در حال افزایش است. نقطه‌ای که بانک مرکزی بتواند دلار را کنترل کند، از شتاب این رشد کاسته می‌شود و ما می‌توانیم حتی شاهد اصلاح نیز باشیم.

    وی با اشاره به ثابت ماندن نرخ بهره بین 13 تا 14 درصد ادامه داد: با کنار هم قرار دادن این عوامل می‌توان دید که بازار سرمایه همچنان جذابیت خود را دارد. سایر متغیرها همچون نفت و نرخ جهانی به طور کلی کامودیتی‌ها (کالاهای اولیه) خوب بوده، شرکت‌های صادراتی و کالامحور وضعیت نسبتا خوبی پیدا کرده‌اند و تقاضا برای آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

    او تصریح کرد: انتظار می‌رود در روزهای آینده نیز بازار صعودی باشد اما به این شرط که دلار نزولی نشود. اگر دلار نزولی شود باید با احتیاط بیشتری اقدام به سهامداری یا خرید سهم کرد، هرچند در بلندمدت همچنان یک چشم‌انداز تورمی ‌دیده می‌شود اما در کوتاه‌مدت ممکن است نوسان منفی داشته باشیم.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو