عصر خودرو

مناقشه بر سر تحریم تسلیحاتی علیه ایران شدت می یابد؟

عصر بازار- این هفته بحث و گفتگوهای شدید در هیئت رئیسه آژانس بین المللی انرژی هسته ای بر سر بازرسی های هسته ای صورت گرفت. صدور قطعنامه ای توسط اتحادیه اروپا با حمایت آمریکا که در آن از ایران خواسته شده با آژانس برای کنترل این دو تاسیسات "به طور کامل همکاری" کند، باعث جنجال شد.

مناقشه بر سر تحریم تسلیحاتی علیه ایران شدت می یابد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، روزنامه سایتونگ سوئیس در یادداشتی با عنوان «مناقشه بر سر تحریم تسلیحاتی علیه ایران شدت می یابد - اروپایی ها برای حفظ تعادل تلاش می کنند» به تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران پرداخت و نوشت:

    در مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران، اخیرا دو موضوع در کانون توجه قرار گرفته اند: اول، آمریکا به ایران فشار می آورد تا به آژانس بین المللی انرژی هسته ای مجوز ورود به دو تأسیسات مشکوک بدهد تا روشن شود آیا در گذشته در آنجا بر روی ساخت تسلیحات هسته ای کار می شده یا خیر. از طرف دیگر، واشنگتن از شورای امنیت سازمان ملل می خواهد که تحریم تسلیحاتی بین المللی علیه ایران را که در ماه اکتبر طبق توافق هسته ای منقضی می شود تمدید کند.

    این هفته بحث و گفتگوهای شدید در هیئت رئیسه آژانس بین المللی انرژی هسته ای بر سر بازرسی های هسته ای صورت گرفت. صدور قطعنامه ای توسط اتحادیه اروپا با حمایت آمریکا که در آن از ایران خواسته شده با آژانس برای کنترل این دو تاسیسات "به طور کامل همکاری" کند، باعث جنجال شد. به رغم انتقادهای ایران، چین و روسیه، این قطعنامه روز جمعه با 25 رای موافق، 2 رای مخالف و 7 رای ممتنع تصویب شد.

    ایران انتقاد می کند که این بازرسی ها بار دیگر پرونده تحقیقات درباره فعالیت های هسته ای پیشین را که آژانس در سال 2015 به اتمام رسانده بود، باز می کند. ایران همچنین درخواست بازرسی های بیشتر را ناعادلانه می داند، زیرا هم اکنون همکاری نزدیکی با بازرسان آژانس دارد. اما مهمتر از همه، از این می ترسد که بدون توافق با آژانس، پرونده هسته ای بار دیگر به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شود.

    در آنجا ماهها است که بر سر مسئله دیگری بحث می شود: تحریم تسلیحات سازمان ملل که طبق توافق هسته ای در ماه اکتبر منقضی می شود. آمریکا می خواهد این تحریم ها به طور نامحدود تمدید شوند.

    این تقاضا با مقاومت مسکو و پکن روبرو است که تهدید کرده اند چنین درخواستی را وتو خواهند کرد. در این مورد، واشنگتن نیز اعلام کرده که در آن صورت، از مکانیسم به اصطلاح ماشه در توافق هسته ای استفاده خواهد کرد. البته شبهات بین المللی زیادی وجود دارد که آمریکا حق داشته باشد پس از خروج از توافق هسته ای و نقض آن از طریق اعمال تحریم های گسترده، از شروط آن استفاده کند.

    به گزارش رسانه ها، اروپایی ها اکنون تصمیم دارند قطعنامه ای را ارائه دهند که به مدت یک سال تحریم های تسلیحاتی اصلی را تمدید کند. همچنین برای جلوگیری از تحویل تسلیحات ایرانی به شبه نظامیان متحد آن، کنترل های بین المللی سختگیرانه ای انجام خواهد شد.

    اروپایی ها امیدوارند که روسیه و چین این درخواست را وتو نکرده، آمریکا مکانیسم ماشه را فعال ننموده و ایران توافق هسته ای را فسخ نکند. با این حال، مشخص نیست که این رویه اثربخش باشد.

    برچسب ها