عصر خودرو

حقوقی‌ها مقصر حال و روز نامناسب بورس هستند؟

عصر بازار: دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با رد شائبه بازی سیاسی در بورس برای از بین بردن آثار مثبت توافق هسته‌ای، در مورد رفتار حقوقی‌های بازار و علت فروش گسترده سهم توسط آنها توضیح داد.

حقوقی‌ها مقصر حال و روز نامناسب بورس هستند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بهروز خدارحمی- دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری- در خصوص شائبه بازی سیاسی در بازار سرمایه و فروش گسترده سهم توسط حقوقی ها در شرایط رونق بازار گفت: اینکه چند مجموعه از جناح رقیب با حب و بغض نسبت به توافق هسته ای معاملاتی را در بورس انجام داده باشند، رد نمی شود و ممکن است اتفاق افتاده باشد، اما نسبت به کلیت بازار این شائبه وارد نیست.

    وی افزود:سهامداران حقوقی بسیار زودتر از سهامداران حقیقی تحت فشار نظارتی قرار گرفتند تا به پشتوانه حمایت از بازار عرضه‌ای انجام ندهند، لذا حقوقی های بزرگ بازار در ماه های گذشته به دلیل حمایت از بورس سهام خود را عرضه نکردند و برای انجام تعهدات خود از مجموعه بانکی وام کوتاه مدت گرفتند، لذا به آنها اعلام کردیم که در شرایط منفی بازار و ادامه روند نزولی بورس، به رکود دامن نزده و از عرضه سهم خودداری کنند و بعد از بهبود شرایط بورس در ماه های آینده نسبت به عرضه و فروش سهم اقدام تا بتوانند وام خود را بازپرداخت کنند.

    خدارحمی تاکید کرد: بر این اساس حقوقی‌های بازار در این مدت تا جایی که امکان داشت سهام خود را نفروختند و اگر تعدادی نیز اینکار را کردند به این دلیل بوده است که ناچار بودند به واسطه فشار و تامین نقدینگی ، عرضه کننده سهم باشند بنابراین آنها به واسطه فشار ناشی از تامین نقدینگی ناچار هستند تا سهام خود را در روزهای مثبت بفروشند.

    دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری تصریح کرد: این در حالی است که بخش قابل توجه فروش سهم توسط حقوقی ها، فشارهای وارد به سرمایه گذاران حقوقی برای عمل به تعهدات است، زیرا سهامداران متعددی به این سرمایه گذاران فشار وارد می کنند که سودهای بالای 90 درصد تقسیم کنند لذا به دلیل کمبود نقدینگی چاره ای جز فروش سهم در بازار ندارند.

    خدارحمی عنوان کرد: البته در این میان حتما شیطنتی در این خصوص به وجود آمده و برخی از حقوقی ها به زعم عدم نیاز ،فرصت طلبی کرده و سهام خود را در شرایط مثبت بازار فروختند که نمی شود جلوی آن را گرفت این در حالی است که به حقوقی ها تاکید شده است که در شرایط منفی بازار فروشنده نباشند و تنها در شرایط مثبت دست به فروش سهم بزنند.

    به گفته این مقام مسئول، دوره ای که در آن قرار داریم، یک دوره گذار تاریخی بوده و در چند دهه اخیر بی سابقه بوده است. بنابراین با بهبود شرایط در ماه های آینده و افزایش نقدینگی در نهادهای سرمایه گذاری و بهبود وضعیت مالی بنگاه ها، دیگر شاهد بروز چنین رفتارهایی نخواهیم بود.

    بر اساس این گزارش، عملکرد سهامداران حقوقی بازار سرمایه و فروش گسترده سهم در شرایط رونق بازار و عدم حمایت آنها از بورس در ماه های اخیر همواره مورد اعتراض سهامداران بوده است تا جایی که سهامداران خرد بورس تهران معتقدند که رفتار حقوقی ها باعث افت بیشتر قیمت ها و افزایش بی اعتمادی شده است.

    برچسب ها