عصر خودرو

بهره برداری «واحیا» از کارخانه کنسانتره سازی سنگان در سه فاز یک میلیون تنی

عصر بازار- مدیر عامل شرکت معادن سنگ آهن احیا سپاهان از میزان تولید معادن معادن احیا و اغاز بهره برداری واحد کنسانتره سازی و خط ریل اختصاصی این شرکت خبر داد.

بهره برداری «واحیا» از کارخانه کنسانتره سازی سنگان در سه فاز یک میلیون تنی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳:۰۰

    هادی گلزار، مدیر عامل شرکت معادن سنگ آهن احیا سپاهان در پی شایعاتی پیرامون بهره برداری از کارخانه کنسانتره سازی این شرکت در گفت و گو با «عصربازار» به شفاف سازی عملکرد این شرکت پرداخت.

    شرکت معادن سنگ آهن احیا در کجا واقع شده مالکیت این معدن در دست چه شرکتی است و جایگاه این شرکت در زنجیره تولید فولاد کجاست؟
    شرکت معادن سنگ آهن احیا سپاهان تحت مالکیت 94 درصدی نگین معادن احیا و 6 درصدی صنایع و معدن احیا سپاهان «واحیا» است با توجه به مالکیت 100 درصدی «واحیا» در شرکت نگین معادن احیا، صاحب اصلی این مجموعه «واحیا» است، معادن این شرکت  شامل چهار معدن پلاسری خواف، سنگان، کلات قنبر، مرغزار در استان خراسان رضوی است، شرکت سنگ آهن سنگان رتبه اول تولید کننده سنگ آهن بخش خصوصی است.این شرکت بزرگترین تولید کننده سنگ آهن بخش خصوصی نیز هست و در حال حاضر تنها واحد فعال تولید کننده سنگ آهن در منطقه سنگان شرکت معدن سنگ آهن احیا است.
    محصولات مجموعه چیست و ظرفیت بهره برداری از معادن چقدر است ؟
    در سال 93 بیش از 3 میلیون و 300 هزار تن تولید داشتیم که که در سال 94 موفق به افزایش تولید و ثبت رکورد تولید 4 میلیون تن شدیم. محصولات تولیدی شرکت انواع سنگ اهن دانه بندی است که به علت شرایط مناسب معدن بالاترین عیار آهن و حداقل میزان فسفر و گوگرد را داراست و با توجه به کیفیت محصول و میزان ناخالصی ها در محصول ریز دانه 5 دلار بالاتر و درشت دانه 8  دلار بالاتر از سنگ آهن سایر معادن است.
    در حال حاضر مشتری محصولات شما کدام کارخانه های فعال در این صنعت هستند ؟
    شرکت معادن سنگ آهن احیا تامین کننده اصلی سنگ آهن مورد نیاز شرکت ذوب آهن اصفهان است و نزدیک به 60% نیاز این مجموعه را تامین می کند.
    4-شایعاتی پیرامون واحد های کنسانتره سازی این مجموعه شنیده می شود و تصاویری از این مجموعه منتشر شده،  اما اطلاعات قابل استنادی از این مجموعه ها وجود ندارد، کنسانتره سازی شرکت در چه  وضعیتی قراردارد ؟
    با سرمایه گذاری و دانش فنی روز، کارخانه کنسانتره سازی مناسب و منحصر به فرد سنگ آهن پلاسری است. این کارخانه که ظرفیت آن یک میلیون تن در سال است و سالانه 20 میلیارد تومان سودآوری برای شرکت دارد و  به سبب روش جدید هزینه بسیار کمتری نسبت به کارخانه های کنسانتره سازی مرسوم دارد و عیار سنگ آهن را بدون مرحله خردایش به 66 درصد می رساند که مناسب ترین بار برای واحد های سینتراسیون و کارخانه های فولاد سازی کوره بلند که ذوب آهن اصفهان اصلی ترین انهاست. توجه داشته باشید که در کارخانه کنسانتره سازی بیشترین هزینه تولید مربوط به خردایش است و50% هزینه تولید میباشد، که معادن احیا به ازای هر تن 10 هزار  تومان هزینه تولید می دهد در حالی که این هزینه در سایر شرکت ها نزدیک به 30 هزار تومان در هر تن است.
    تا به حال طرح توسعه ای برای این مجموعه در نظر گرفته شده است ؟
    قرارداد احداث فاز 2 و 3 این مجموعه به ظرفیت 1 میلیون تن با فاینانس 20 میلیون دلار منعقد شده و فاز 2 این مجموعه در مرداد ماه و فاز سوم در شهریور ماه سال آتی بهره برداری خواهد شد، در پی تکمیل این دو فاز، افتتاح خط ریل خصوصی از معادن این شرکت که طول آن بیش از 10 کیلومتر است،  هزینه حمل را 6هزار تومان کاهش خواهد داد، کاهش این هزینه با توجه به تناژ فروش شرکت به ازای تولید 2 میلیون تن محصول تقریبا 12 میلیارد تومان از محل حمل و نقل اختصاصی صرفه جویی شده و برای مجموعه سودآور خواهد بود.
    ذخایر معدن شرکت در چه وضعیتی است؟ میزان این ذخایر چقدر است ؟
    اخیرا عملیات اکتشافی بیش از 40 هزار متر گرفت که منجر به افزایش ذخایر قطعی معادن این شرکت به بیش از 60 میلیون تن شده است. این عملیات منجر به معافیت 20% از حقوق دولتی به دلیل انجام فعالیت اکتشافی شامل شرکت شد، که پیش از این به علت فعالیت در منطقه محروم و همچنین افتتاح خطوط تولید کنسانتره و جلوگیری از خام فروشی معاف از مالیات بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو