عصر خودرو

از سوی فرابورس ایران اعلام شد

مهلت نقل و انتقال، هبه اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن

عصر بازار: فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای با تاکید بر این که خریداران اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن نباید اوراق را بیش از حد دست خود نگه دارند، در مورد مهلت نقل و انتقال، هبه و استفاده از اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن شفاف سازی کرد.

مهلت نقل و انتقال، هبه اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، پیرو بازگشایی نماد اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تیر ماه 1394 با نماد «تسه 9404»، بدین وسیله، مهلت اعتبار اوراق نامبرده جهت «نقل و انتقال و هبه» و همچنین مهلت استفاده از این اوراق به منظور دریافت تسهیلات مسکن، به همراه مهلت اعتبار سایر اوراق گواهی تقدم استفاده از تسهیلات مسکن موجود در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران، اعلام می‌شود.

    نماد معاملاتی هر سری از اوراق، یک ماه قبل از سر رسید نهایی اعلام شده توسط بانک مسکن، در فرابورس متوقف شده و دارندگان اوراق ظرف یک ماه آخر صرفاً می‌توانند با مراجعه به شعب بانک مسکن و در چارچوب مقررات نسبت به اخذ تسهیلات اقدام نمایند.

    همچنین نظر به شکایت برخی از دارندگان این اوراق که ظرف مهلت مقرر نسبت به تشکیل پرونده و استفاده از این اوراق و یا فروش آن اقدام نکرده‌اند، به اطلاع می‌رساند؛ همانگونه که قبلا نیز در اطلاعیه‌های فرابورس ایران اعلام شده بود، مدت اعتبار این اوراق از تاریخ صدور آن، که در متن «گواهینامه نقل و انتقال و سپرده‌گذاری» تحت عنوان «امتیاز تسهیلات مسکن (ماه) (سال)» قید شده است، حداکثر دو سال می‌باشد و این مدت با نظر بانک مسکن و در شرایط خاص حداکثر تا دو دوره 6 ماهه قابل تمدید می‌باشد و تمدید این مهلت برای بیش از سه سال، به دلیل مقررات بانک مرکزی به هیچ عنوان برای بانک مسکن امکان‌پذیر نمی‌باشد. بانک مسکن تا کنون در چهارچوب اختیارات قانونی بو به صورت موردی، نسبت به تمدید مدت اعتبار برخی از این اوراق اقدام کرده است. اما طبق اطلاعات دریافتی از بانک مسکن، این بانک در حال حاضر هیچگونه برنامه‌ای برای تمدید مهلت اوراق موجود ندارد.

    به منظور راهنمایی متقاضیان خرید «اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن» و همچنین جلوگیری از متضرر شدن دارندگان این اوراق، بواسطه ابطان این اوراق در سر رسید، مواردی چند را پیوست این اطلاعیه به عنوان «تذکرات مهم» به اطلاع دارندگان این اوراق و کلیه متقاضیان خرید این اوراق می‌رساند.

    تذکرات مهم به متقاضیان خرید اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن

    1- از آنجا که مدت اعتبار این اوراق محدود است، و از طرفی فرایند تشکیل پرونده در بانک مسکن و همچنین مقدمات مربوط به نقل و انتقال مستغلات و انجام عملیات محضری در دفاتر ثبت اسناد، مجموعاً ممکن است چندین ماه به طول انجامد، به طور اکید توصیه می‌گردد متقاضیان محترم با هنماهنگی شعب بانک مسکن همزمان با تشکیل پرونده در بانک مزبور، نسبت به خرید این اوراق در بازار دوم اقدام فرمایند و حتی ‌الامکان از نگهداری اوراق اجتناب ورزند.

    2- در صورتی که به ماه‌های پایانی اعتبار اوراق خود نزدیک می‌شوید، حتما نسبت به فروش اوراق و یا جابجایی آن با اوراق با مهلت طولانی‌تر (در قالب فروش اوراق و خرید اوراق با مهلت طولانی‌تر) اقدام فرمایید.

    3- با عنایت به کاربری خاص این اوراق، که طبق مقررات بانک مسکن، صرفا جهت استفاده از تسهیلات خرید و احداث و تعمیر واحدهای مسکونی می‌باشد، به فعالان بازار توصیه می‌شود از خرید و فروش این اوراق به منظور کسب درآمد ناشی از نوسان قیمت آن جدا خودداری فرمایند.

    4-با توجه به نوسان شدید قیمت این اوراق که در چند سال اخیر بین 35 تا 100 هزار تومان در نوسان بوده است، به کلیه متقاضیان توصیه می‌شود صرفاً، زمانی که قصد استفاده از این اوراق را دارند، نسبت به خرید آن اقدام نمایند و به هیچ عنوان اوراق را برای استفاده در زمان نامعلوم در آینده نگهداری ننمایند، زیرا در این صورت در معرض ریسک ابطال و صفر شدن ارزش اوراق خود قرار خواهند گرفت.

    5- کلیه دارندگان اوراق می‌توانند با مراجعه به «سامانه اطلاع‌رسانی اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات خرید مسکن» بانک مسکن به آدرس زیر و وارد کردن کد ملی (برای اشخاص حقیقی) و شناسه ملی (برای اشخاص حقوقی)، از آخرین وضعیت تعداد اوراق خود مطلع شوند. افراد پس از استخراج تعداد اوراق خود، به مهلت معامله و استفاده اوراق خود بر طبق جدول پیوست این اطلاعیه دقت نظر داشته باشند.

    6- در حال حاضر تعدادی از «اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن» به دلیل سهل‌انگاری و بی‌دقتی برخی از دارندگان، این اوراق ابطال گردیده است و ظرف سه و شش ماه آتی نیز، به ترتیب 475.000 و 880.000 ورقه از این اوراق ابطال خواهند شد. بنابراین لازم است که دارندگان این اوراق نسبت به موارد فوق دقت کافی را مبذول فرمایند.

    برچسب ها