عصر خودرو

روسیه از همکاری با اوپک جواب گرفت

عصر بازار- همزمان با همکاری روسیه با اوپک در کاهش هماهنگ تولید برای مقابله با اشباع عرضه، قیمت نفت این کشور به سطح بالاتر از قیمت نفت برنت صعود کرد.

روسیه از همکاری با اوپک جواب گرفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، معامله‌گران اظهار کرده‌اند که نفت اورال روسیه که گرید نفتی صادراتی اصلی روسیه است، اکنون دو دلار در هر بشکه بالاتر از قیمت نفت برنت در شمال غربی اروپا است که بالاترین قیمت در حدود یک دهه اخیر است.

    درست چند هفته پیش قیمت نفت اورال پنج دلار در هر بشکه ارزانتر از قیمت نفت برنت بود. کاهش چشمگیر برنامه‌های صادرات دریایی روسیه و کاهش چشمگیر تولید از سوی سایر تولیدکنندگان به رشد قیمت نفت کمک کرده است. بهبود تقاضای چین برای نفت هم بازار جهانی گرید نفتی مورد عرضه روسیه را تقویت کرده است.

    روسیه و سایر اعضای اوپک پلاس قرار است بزودی درباره ادامه سطح فعلی کاهش تولید به منظور تسریع روند بازیابی توازن بازار نفت دیدار مجازی برگزار کنند. به نظر می‌رسد این تولیدکنندگان موافق تمدید یک ماهه ادامه کاهش تولید 9.7 میلیون بشکه در روز تا پایان ژوییه هستند. بسیاری از گریدهای نفتی که تولیدشان در سطح جهانی محدود شده است، گریدهای مدیوم ترش هستند یعنی چگالی متوسطی داشته اما حاوی سولفور بالایی هستند.

    صادرات نفت روسیه از طریق دو کانال اصلی انجام می‌گیرد. یکی مستقیما از طریق خط لوله و دیگری، ارسال از طریق نفتشکهایی هستند که از بنادر خاور دور این کشور در دریای بالتیک و دریای سیاه بارگیری می‌کنند. صادرات دریابرد قابل مشاهده ترین بخش صادرات روسیه است و به نظر می‌رسد روسیه بیشترین کاهش صادرات را در این بخش انجام داده و تاثیرش روی بازار فیزیکی را مضاعف کرده است.

    طبق برنامه‌های بارگیری نفت، روسیه در ماه میلادی جاری قصد دارد 1.33 میلیون بشکه در روز نفت اورال را از بنادرش صادر کند. اگر چنین باشد، به منزله پایین‌ترین میزان صادرات این کشور در یک دهه گذشته خواهد بود. این کشور در مقطعی در سال 2013 بیش از سه میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کرد.

    قیمتهای نفت از زمانی که اوپک و متحدانش از اول ماه مه کاهش تاریخی تولیدشان به میزان 9.7 میلیون بشکه در روز را آغاز کردند، صعود کرده‌اند. بهبود تدریجی تقاضا با خروج اقتصادهای جهان از قرنطینه هم از تداوم رشد قیمتها پشتیبانی کرده است.

    تحت توافق اخیر، روسیه باید تولید نفت خود را در ماههای مه و ژوئن 2.5 میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

    از نظر استانداردهای صنعت، نفت اورال یک نفت سنگین است و معمولا توسط کشتیها و نیروگاهها مورد استفاده قرار می‌گیرد و با تخفیف زیادی نسبت به شاخصهای قیمت بازار جهانی فروخته می‌شود. اما محدودیت تولید، عرضه این نفت را محدود کرده و به تقویت قیمت آن منجر شده است.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، آژانس اعلام قیمت آرگوس اعلام کرده که نفت اورال برای تحویل در روتردام با بالاترین پریمیوم از حداقل سال 1990 تاکنون نسبت به نفت برنت معامله می‌شود.

    انتهای پیام

    برچسب ها