عصر خودرو

ثبت بزرگترین رشد هفتگی امسال بازارهای آمریکا

عصر بازار- بازارهای سهام آمریکا در پی بهبود ریسک پذیری سرمایه‌گذاران هفته گذشته به بزرگترین رشد هفتگی در سه ماه گذشته دست یافتند.

ثبت بزرگترین رشد هفتگی امسال بازارهای آمریکا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، شاخص داوجونز اینداستریال اوریج در هفته گذشته 2.6 درصد رشد کرد و استاندارد اند پورز 500 با متوقف کردن روند نزولی دو هفته پیش، 2.8 درصد صعود کرد که بزرگترین رشد هفتگی این شاخص از هفته منتهی به 20 نوامبر بود.

    معاملات هفته گذشته که به دلیل تعطیلات روز رئیس جمهور در ابتدای هفته کوتاه‌تر شدند، شاهد بهبود ارزش سهام شرکتهایی بودند که سرمایه گذاران به دلیل ترس از آسیب پذیری آنها در رکود اقتصادی فروخته بودند. در فضای مثبت مذکور 7.5 میلیارد سهم رد و بدل شد که در مقایسه با میانگین 9.1 میلیارد سال 2016 رقم قابل توجهی بود.

    با این همه شاخص داوجونز روز جمعه 21.44 واحد یا 0.1 درصد کاهش یافت و به 16391.99 واحد رسید و شاخص استاندارد اند پورز 500 با 0.5 درصد کاهش، در 1917.78 واحد بسته شد. این شاخصها حدود شش درصد در سال 2016 افت کرده اند.

    بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، سرمایه گذاران متعدد ضمن اشاره به استمرار نگرانیها درباره کندی رشد اقتصاد جهانی، اظهار کرده‌اند پیش از اینکه ریزش اخیر بازار سهام را پایان یافته تلقی کنند به مشاهده سیگنالهای اقتصادی بیشتری نیاز دارند.

    استاندارد اند پورز در آخرین هفته ژانویه 1.7 درصد رشد کرده بود در حالیکه طی دو هفته پیش از آن 3.9 درصد افت داشت. در همین مدت داوجونز پیش از افت سه درصدی، 2.3 درصد رشد کرده بود.

    شاخص نزدک کامپوزیت با بهبود سهام شرکتهای فناوری روز جمعه 0.4 درصد افزایش یافت و به 4504.43 واحد رسید. شرکتهای فناوری حاضر در استاندارد اند پورز 500 هفته گذشته را 3.8 درصد بالاتر به پایان رساندند که روند نزولی اوایل ماه جاری را که به دلیل نگرانیها نسبت به رشد اقتصادی و دورنمای مالی ضعیف شرکتهایی مانند لینکد‌این اتفاق افتاده بود معکوس کرد.

    سهام انرژی پس از آمار روز پنج شنبه که نشان داد ذخایر نفت آمریکا به بالاترین رکورد هفتگی رسیده و به اشباع عرضه جهانی افزوده است، با 0.3 درصد کاهش استاندارد اند پورز 500 را تحت فشار قرار داد.

    نفت خام در بازار آمریکا روز جمعه 3.7 درصد کاهش یافت و به 29.64 دلار در هر بشکه کاهش یافت اما پس از اینکه تولیدکنندگان بزرگ نفت توقف تولید گروهی را پیشنهاد کردند در کل هفته 0.7 درصد افزایش یافت. با اینهمه سرمایه گذاران درباره محقق شدن این توقف تولید تردید دارند زیرا توافق مذکور به مشارکت سایر تولیدکنندگان نفت مشروط است.

    بازارهای سهام در اروپا و آسیا هم با صعود هفتگی به کارشان پایان دادند.

    شاخص استاکس اروپا 600 به میزان 0.8 درصد در روز جمعه افت کرد اما هفته را با 4.5 درصد رشد به پایان رساند که بهترین رشد هفتگی از 23 ژانویه بود.

    با وجود افت در روز جمعه بیشتر بازارهای آسیایی که پس از ریزشهای اخیر شاهد ایجاد موج ارزان خری بودند به رشد هفتگی نایل شدند. شاخص نیک‌کی ژاپن در هفته گذشته 6.8 درصد رشد کرد که بزرگترین رشد هفتگی از پایان اکتبر سال 2014 بود.

    شاخص اس اند پی/ای اس ایکس 200 استرالیا هفته گذشته 3.9 درصد رشد کرد که بهترین رشد هفتگی این بازار از اواخر نوامبر گذشته بود و شانگهای کامپوزیت 3.5 درصد صعود کرد که بزرگترین رشد هفتگی این شاخص از اواسط دسامبر بود.

    شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام جهان روز جمعه 0.25 درصد افت کرد اما در کل هفته گذشته 3.7 درصد رشد داشت که بهترین رشد هفتگی از اکتبر بود.

    در بازارهای کالا طلا هفته گذشته که با بهبود بازارهای سهام تقاضا برای داراییهای امن محدود شد، برای نخستین بار در یک ماه گذشته 0.7 درصد کاهش یافت و قیمت هر اونس این فلز در روز جمعه در 1230.40 دلار بسته شد.

    در میان ارزها، دلار 0.6 درصد در برابر ین افت کرد و 112.62 ین معامله شد در حالیکه یورو آخرین بار با 1.1 درصد افت در برابر دلار، 1.1131 دلار معامله شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها