عصر خودرو

مدیر نظارت بر بازار اولیه تشریح کرد:

آخرین مصوبه هیات مدیره سازمان بورس در خصوص تعیین رتبه اعتباری اوراق بدهی

عصر بازار- مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس آخرین مصوبه هیات مدیره سازمان بورس در خصوص تعیین رتبه اعتباری را تشریح کرد.

آخرین مصوبه هیات مدیره سازمان بورس در خصوص تعیین رتبه اعتباری اوراق بدهی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، علی بیگ زاده، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در تشریح تازه ترین مصوبه سازمان بورس در خصوص تعیین رتبه اعتباری مناسب اوراق بدهی بیان داشت: بر اساس آخرین تصمیم هیات مدیره سازمان بورس، انتشار اوراق بهادار بدهی بدون ضامن با اخذ رتبه اعتباری BBB به بالا ،  صرفاً توسط ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران با رعایت چند نکته مجاز خواهد بود.

    وی در این خصوص افزود: نخستین نکته این است که مبلغ اوراق بدون ضامن بانی/ناشر حداکثر معادل 60 درصد میانگین سود دو سال گذشته (براساس صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سالیانه) شرکت اصلی یا تلفیق (هر کدام کمتر است) باشد. این سقف در اوراق اجاره و اجاره سهام با شرط امکان رجوع به دارائی مبنا، به ترتیب به 80 و 100 درصد قابل افزایش است.

    بیگ زاده در این خصوص اضافه کرد: حداقل سفارش خرید اوراق بهادار موضوع این مصوبه تعداد 50 هزار ورقه تعیین شده است (ارزش اسمی هر ورقه 1,000,000 ریال است) و عرضه به روش ثبت دفتری و بوک بیلدینگ خواهد بود.

    مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس با اشاره به دیگر موارد مجاز تعیین رتبه اعتباری اوراق بدهی افزود: نشان‌دار بودن نماد معاملاتی اوراق مذکور و تکمیل بیانیه ریسک خریداران، پایش رتبه اعتباری به صورت مستمر تا سررسید اوراق و الزام به تایید وثایق براساس قرارداد در صورت تنزل رتبه به زیر BBB و بازنگری در قراردادهای انتشار اوراق جهت تدوین چارچوب حقوقی متناسب با شرایط جدید و مشخص‌نمودن اقدامات اجرایی و وظایف واحدهای مربوطه در صورت نکول اوراق نیز از جمله دیگر شرایط رتبه بندی این اوراق خواهد بود.

    این مقام مسئول با اشاره به این مصوبه جدید هیات مدیره سازمان بورس خاطرنشان ساخت: همچنین امکان سرمایه­گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت بدون ضامن و با رتبه اعتباری قابل قبول به موضوعات سرمایه­گذاری در امیدنامه نمونه صندوق­ها اضافه شد و نصاب سرمایه­گذاری صندوق‌ها در اوراق بهادار یادشده به شرح حداکثر 15 درصد از ارزش کل دارایی­های صندوق مشروط بر اینکه حداکثر 5 درصد از کل دارایی­های صندوق، در اوراق بهادار منتشره از طرف یک ناشر سرمایه­گذاری گردد، تعیین شود.

    وی گفت: از طرف دیگر، موسسات رتبه‌بندی باید در گزارش رتبه‌بندی خود باتوجه به وضعیت مالی و نقدینگی درخصوص توانایی بانی/ناشر در پرداخت اصل و فرع اوراق در سررسید مقرر، اظهار نظر کند.

    بیگ زاده با اشاره به اینکه حدمجاز کسب رتبه اعتباری BBB برای سایر ناشرین افزود: انتشار اوراق بهادار دارای رتبه اعتباری BBB به بالا برای سایر اشخاص حقوقی به جز ناشران پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران از طریق کاهش درصدی از کل وثایق مورد نیاز (شامل اصل و فرع اوراق) به شرح جدولی که در ادامه خواهد آمد امکان‌پذیر خواهد بود و حد جبران خسارت نسبت به کل ارزش وثیقه نیز به همین نسبت تعدیل می‌ شود. در این خصوص لازم است بیانیه ریسک و تأییدیه‌ای از سرمایه‌گذاران مبنی بر آگاهی از مبلغ تضمین شده توسط متقاضی تأمین مالی اخذ شود و پایش رتبه اعتباری تا سررسید اوراق صورت گیرد.

    وی همچنین افزود: در صورت تغییر در رتبه اعتباری اوراق بهادار منتشره طی این مصوبه یا تغییر قیمت یا رتبۀ اعتباری اوراق بهادار وثیقه‌شده، به صورتی‌که جمع دارایی وثیقه‌شده با اعمال ضرایب مندرج در جدول زیر کمتر از 90 درصد ارزش تعهدات (اصل و فرع) اوراق منتشر شود، ناشر/بانی موظف است ظرف مدت یکماه از تاریخ اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویۀ وجوه/مدیریت دارایی مرکزی نسبت به تأمین یا تکمیل وثایق اقدام کند.

    بیگ زاده در ادامه خطاب به متقاضیان تامین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: متقاضیان تامین مالی از طریق بازار سرمایه (ناشر/بانی)، در صورت عدم رتبه‌بندی یا اخذ رتبۀ اعتباری در سایر طبقات، از شرکت رتبه‌بندی اعتباری دارای مجوز فعالیت، جهت انتشار اوراق بهادار بدهی ملزم به استفاده از رکن ضامن (یا ارائه تضمین) مطابق مقررات مربوطه هستند.

    مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس در ادامه به اصلاح برخی مقررات مربوط به انتشار اوراق بهادار بدهی در آخرین جلسه هیات مدیره سازمان بورس اشاره کرد و افزود: درخصوص اوراق بهادار دارای سود/درآمد قطعی از جمله اوراق اجاره، اوراق مرابحه، سفارش ساخت، رهنی، خرید دین و ...، بند مربوط به "ارائه گزارش توجیهی تأمین مالی بانی به همراه گزارش حسابرس بانی درخصوص آن و رعایت شرایط دارایی و سایر مقررات مندرج در دستورالعمل" از بخش مربوط به شرایط صدور مجوز حذف و"ارائه گزارش حسابرس بانی درخصوص بیانیه ثبت و رعایت شرایط دارایی و سایر مقررات مندرج در دستورالعمل" جایگزین می شود.

    وی در پایان خاطرنشان ساخت: استفاده از خدمات مشاور عرضه و متعهد پذیره­نویس در انتشار اوراق بهادار اختیاری خواهد بود و درصورت استفاده از ارکان فوق ضروری است اطلاعات مربوطه در مستندات انتشار اوراق افشا و قرارداد فی­مابین طبق مقررات برای مدیریت نظارت بر نهادهای مالی ارسال شود.  همچنین، اعلام قبولی سمت توسط عامل فروش (شرکت کارگزاری) و عامل پرداخت (شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه) جهت انتشار اوراق برای بانی کفایت می­نماید و الزامی جهت ارسال قرارداد فیمابین به سازمان وجود ندارد.

    برچسب ها