عصر خودرو

بورس پیش قراول بازارهای رقیب

بازدهی ۱۷ درصدی بورس در ۲۰ روز

عصر بازار- بورس تهران که از نیمه دی ماه روند صعودی و افزایشی خود را آغاز کرد و بعد از اجرای برجام روند صعودی به خود گرفت، در بهمن ماه به حرکت خود شدت داد و با ثبت رکوردهای چشم گیر و بی نظیر شگفتی ساز شد و توانست تنها در ۲۰ روز معاملاتی، ۱۷ درصد بازدهی نصیب سهامداران خود کند.

بازدهی ۱۷ درصدی بورس در ۲۰ روز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بورس تهران که از ابتدای سال تا دی ماه به دلیل تشدید رکود و افت قیمت‌ها با رخوت و رکود مواجه شده بود، در نیمه دی ماه مسیر خود را تغییر داد و به دلیل رفع ابهامات سیاسی و اجرای برجام روی دیگری از خود نشان داد و سبب برگشت سهامداران به تالار شیشه‌ای شد.

    به این ترتیب سهامدارانی که با تداوم رکود بورس، از این بازار خارج شده بودند، با رونق دوباره بورس و رشد قیمت‌ها دوباره به این بازار برگشتند و با ورود سرمایه‌های جدید به این بازار، بازدهی‌های خوبی کسب کردند.

    تشدید روند صعودی و هیجانی بورس تهران در بهمن ماه باعث شد تا قیمت سهام شرکتها که در 2 سال گذشته به کف رسیده بود، افزایش یافته و همچنین با تشکیل صف های میلیونی خرید مقابل شرکتها، بورس تهران رکورد شکنی های جدیدی را تجربه کند و موفق به بازپس گیری کانال های از دست داده شود.

    همچنین در این ماه در کنار خوش بینی ناشی از بهبود وضعیت اقتصادی و شرایط شرکت‌ها بعد از لغو تحریم‌ها، اخبار و شایعات متعددی در خصوص انعقاد قراردادهای جدید با شرکای خارجی منتشر شد که این اخبار موجب رشد چشمگیر برخی از صنایع بورسی و بازدهی های خیره کننده آنها شد به طوری که شرکتهای خودرویی در بهمن ماه همزمان با رشد بورس روند پرشتابی را آغاز کردند و با کسب بازدهی قابل توجه 60 درصدی در صدر سایر صنایع ایستادند و موجب خوشحالی سهامداران خود شدند.

    بر این اساس اقبال گسترده سرمایه گذاران به بازار سهام موجب شد تا شاخص بورس تهران در 20 روز معاملاتی گذشته 11 هزار واحد رشد کرده و با رفتن از کانال 66 هزار و 562 واحد به 77 هزار و 888 واحد ، رشد خیره کننده 17 درصدی در این ماه را تجربه کرده و از سایر بازارها جلو بیافتد.

    به این ترتیب با رشد 17 درصدی بازدهی سرمایه گذاران در بهمن ماه، میانگین بازدهی سهامداران از ابتدای سال تاکنون به حدود 25 درصد رسید.همچنین در این ماه حجم و ارزش معاملات با رشد بیش از 100 درصدی رو به رو شد که نشان دهنده ورود نقدینگی جدید به این بازار است.

    این اتفاق موجب شد تا حجم سهام معامله شده با 126 درصد رشد به بیش از 50 هزار و 540 میلیون سهم برسد و ارزش معاملات هم با رشد 116 درصدی عدد 101 هزار و 836 میلیارد ریال را تجربه کند که این رقم نیز رکورد شکنی جدیدی در دو سال گذشته است.

    همچنین هجوم سهامداران به تالار شیشه ای برای خرید سهم موجب شد تا تعداد خریداران سهام در این ماه 112 درصد رشد پیدا کند و در رکوردشکنی جدید به بیش از 777 هزار نفر بالغ شود.با افزایش 112 درصدی تعداد خریداران در بهمن ماه، تعداد کل سهامداران از ابتدای سال تاکنون به بیش از 3 میلیون و 318 هزار نفر رسید که از این میزان یک میلیون نفر تنها مربوط به ماه‌های دی و بهمن است.

    علاوه بر این وقوع رخدادهای مهمی در این ماه همچون آغاز مجدد عرضه‌های اولیه و عرضه 8 درصدی سهام پتروشیمی فجر در کنار توافق بانکها برای کاهش نرخ سود بانکی و رسیدن نرخ سود از 20 به 18 درصد، در تشدید روند صعودی بورس تهران و کسب عملکرد درخشان بورس در دو سال گذشته بی تاثیر نبوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها