عصر خودرو

استقبال تاجیکستان ازهمکاری بانکی با ایران

عصر بازار- سخنگوی بانک ملی تاجیکستان اعلام کرد: بدنبال رفع تحریمها علیه ایران، بانکهای این کشور آماده همکاری و سرمایه گذاری با بانکهای ایرانی هستند.

استقبال تاجیکستان ازهمکاری بانکی با ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «عبدالغفار قربانف» سخنگوی بانک ملی تاجیکستان گفت: با لغو تحریم ها و باز شدن دست ایران برای سرمایه گذاری، بانک های این کشور هم آمادگی خود را برای تشکیل شعبه و نمایندگی در نقاط مختلف تاجیکستان اعلام کرده اند.
    وی اظهارداشت:درملاقات هفته گذشته «حجت الله فغانی» سفیر ایران و «جمشید نورمحمد زاده» رئیس بانک ملی تاجیکستان، طرف ایرانی، آمادگی سرمایه گذاری بانک های کشورش درتاجیکستان را اعلام کرد و طرف تاجیک نیز ضمن استقبال از این پیشنهاد، همکاری ها در سیستم بانکی را به نفع هر دو کشور عنوان کرد.
    وی گفت:هم اکنون در تاجیکستان دو بانک ایرانی تجارت و کفالت بانک (زیرنظر بانک سرمایه) فعالیت دارند اما به دلیل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران نمی توانستند با بانک های تاجیکستان همکاری بانکی داشته باشند.
    قربانف اظهارداشت: در پی لغو تحریم ها در اواخر سال گذشته میلادی، حساب های بین المللی بانک های ایران باز شده و سیستم بانکی تاجیکستان هم برای عملیات بانکی وهمچنین جلب سرمایه ایرانی به منظور احداث کارخانه های مشترک فراهم شده است.
    وی افزود:اکنون بانک های ایرانی مستقردرتاجیکستان می توانند با توجه به میزان امکانات ومنابع مالی خود درشهر و نواحی مختلف کشور ما شعبه تاسیس کنند و بانک ملی تاجیکستان هم از فعالیت بانک های ایرانی استقبال می کند.
    درهمین حال کار شناسان مسائل اقتصادی معتقدند که افتتاح شعبه های بانکی درتاجیکستان و وارد شدن ارزهای خارجی دراین کشور به بهبود اوضاع مالی و تقویت واحد پول تاجیکستان کمک خواهد کرد.
    به گزارش رسانه های محلی، هم اکنون درتاجیکستان در کنار بانک های «تجارت» و « کفالت» یک بانک خصوصی با نام «Kont Investment Bank» (بانک سرمایه گذاری کنت) فعالیت دارد که به بابک زنجانی میلیاردر زندانی ایرانی نسبت داده می شود. این بانک درسال 2007 میلادی در دوشنبه تاسیس شده است.بانک ملی تاجیکستان این موضوع را رد کرده است و می گوید در حال حاضر صاحب این بانک یک شهروند ترکیه ای است نه بابک زنجانی.
    دراین گزارش آمده است ایران پس از روسیه دومین شریک راهبردی تاجیکستان محسوب می شود. این کشور در اقتصاد تاجیکستان سرمایه گذاری زیادی کرده است.ازجمله باسرمایه 180 میلیون دلار نیروگاه برقابی «سنگتود - 2» را احداث و مورد بهره برداری قرار داده است.
    هم اکنون ایران اعلام کرده است که طرح احداث نیروگاه برقابی عینی را نیز بر فراز رودخانه زرافشان با توان 150 مگاوات در حال بررسی دارد.
    همچنین با سرمایه این کشور تونل استقلال که مناطق شمال تاجیکستان با شهر دوشنبه را برقرار می کند احداث کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها