عصر خودرو

سوداگران اجازه ندادند اثر مثبت توافق در بازار نمایان شود

چرا سازمان بورس خارج از گود بازار نشسته است؟

عصر بازار: رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین معتقد است: فعالیت بیش از حد سوداگران و نوسان گیران در بازار سرمایه باعث کم عمق شدن بازار سرمایه شده است و حتی اجازه ندادند که بازار طعم شیرین توافق را حس کند.

چرا سازمان بورس خارج از گود بازار نشسته است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شاهین چراغی با تاکید براینکه عمق بازار سرمایه‌ پایین آمده است، اظهار کرد: پس از توافق هسته‌ای اتفاقاتی در بازار سرمایه رخ داد که بازار به طور کلی از دست کارشناسان خارج شد و به دست کسانی افتاد که مدعی هستند براساس تحلیل های‌ تکنیکال کار می‌کنند.

    رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین، تصریح کرد: متاسفانه این افراد منافع شخصی شان در گرو منافع شرکت‌های سرمایه گذاری است و به نظر می رسد مغرضانه نمادها را مثبت و منفی می‌کنند. به طور مثال در هفته گذشته نماد پارس خودر 20 درصد منفی شد. اما مشخص نیست که چرا این نماد قبل از توافق،‌ 20 درصد مثبت شد و دوباره به همان میزان درصد منفی شد.

    او افزود: این شواهد نشان می دهد قیمت برخی سهم ها توسط گروهی دستکاری می شود. متاسفانه در سالهای اخیر افرادی با درآمدهای بادآورده وارد بازار سرمایه شده اند و در برخی موارد با مثبت و منفی کردن نمادها،‌ با بازار بازی می‌کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: به طور مثال در رابطه با بانک‌ها،‌ همه می‌دانستند که بانک مرکزی اجازه تقسیم سود بالا به بانک ها در مجامع شان را نمی‌دهد. اما این افراد به طور هماهنگ در بازار نماد بانک ها را داغ کردند و ناگهان این نماد را خالی کردند. در این نوسانات برخی از آنها بازده های بالایی کسب کردند.

    چراغی ادامه داد: حتی برخی از این افراد در شرکت‌های سرمایه گذاری کار می‌کنند که با پرتفوهای سنگین بازار را کنترل می‌کنند. گاها دیده شده که آنها با استفاده از منابع این شرکت‌ها،‌ برخی نماد ها را مثبت و منفی کرده و پرتفوی شخصی خود را تنظیم می کنند.

    او معتقد است: متاسفانه فعالیت بیش از حد سوداگران و نوسان گیران در بازار سرمایه باعث کم عمق شدن بازار سرمایه شده است و حتی اجازه ندادند که بازار طعم شیرین توافق را حس کند.

    رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین خاطرنشان کرد: باید سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بازار برای شناسایی این افراد اقدام کند و حتما پیگیرهای نظارتی انجام شود. اگر قرار است سهم پایین بیاید، ‌بهتر است که دامنه نوسان را باز کنند که هر سهم، ‌تا حدی که پتانسیل افت دارد، افت کند و یا اگر قرار است رشد کند، تا حدی که می‌تواند رشد کند.چرا باید این همه محدودیت معاملاتی وجود داشته باشد؟

    او افزود: اگر محدودیت ها از بین برود در این صورت اختیار عمل نوسان گیران کاهش پیدا می‌کند. زیرا دیده می شود که این افراد،‌ سهم را در عرض چند ثانیه صف فروش می‌کنند و چند ثانیه بعد صف خرید می‌چینند و این موضوع باعث می‌شود که در چند دقیقه ، 10 درصد سود بگیرند. متاسفانه پشت منابعی که از شرکت ها می گذارند پرتفوهای شخصی هم وجود دارد .

    چراغی با تاکید براینکه، عامل دیگری که به منفی شدن این روزهای بازار دامن زده است،‌ وضعیت نامناسب گزارش سه ماهه شرکت هاست، تصریح کرد: تاثیر توافق بر صورت های مالی شرکت‌ها زمان بر است،‌ البته این موضوع از ابتدا مشخص بود.

    این فعال صنعت کارگزاری آفت دیگر تحلیل های تکنیکال دانست و گفت: این نوع تحلیل عمقی ندارد و باعث بروز رفتارهای هیجانی در بازار می شود. تحلیل تکنیکال در بازاری مثل بازار آمریکا که ابزاری مثل خرید کوتاه مدت دارند، ‌چارت‌ها واقعی است کاربرد دارد.

    او افزود: اما در بازار ایران چارت‌ها و سیگنال‌ها توسط سوداگران ساخته می‌شود. حتی با این کار حجم بازار را کم و زیاد می‌کنند و چارت های مختلف را می سازند. این موضوع حتی بورس را دچار بحران می‌کند.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، وضعیت آشفته بازار برای این افرادیکه از نوسان گیری درآمد دارند، بهترین وضعیت است و متاسفانه آنها به راحتی نمی‌گذارند این شرایط عوض شود چراکه آنها منافع سرشاری را کسب می کنند.

    رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین معتقد است: تا وقتی که سازمان بورس این موارد را نظاره کند اما وارد گود نشود، این وضعیت به پایان نمی رسد. بهتر است سازمان بورس به طور جدی وظایف نظارتی خود را اجرایی کند و نگذارد عده ای خاص اینگونه بازار را به هم بریزند.

    برچسب ها