عصر خودرو

سرپرست وزارت صمت:

حرف اصلی جهش تولید، صادرات و ارزآوری کشور است

عصر بازار- سرپرست وزارت صمت با بیان این که در سال جهش تولید چهار حوزه اساسی را باید دنبال کنیم که مهمترین آن تامین مواد اولیه کارخانجات است گفت: اعتقادمان این است حرف اصلی جهش تولید، صادرات و ارزآوری کشور است.

حرف اصلی جهش تولید، صادرات و ارزآوری کشور است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، حسین مدرس خیابانی گفت: ما در سال جهش تولید چهار حوزه اساسی را باید دنبال کنیم که مهمترین آن تامین مواد اولیه کارخانجات به ویژه برای لوازم خانگی در تهیه مواد اولیه مانند ورق‌های فولادی است و برای تامین مواد اولیه خارجی آن‌ها هم باید حتماً ارز مورد نیاز را تأمین کنیم.

     مدرس خیابانی افزود: با وجود محدودیت‌های منابع ارزی، برای تامین مواد اولیه کارخانجات راه حل‌های متنوع ایجاد کردیم که مهمترین آن متصل کردن تامین مواد اولیه کارخانجات به صادرات کشور است تا از آن طریق تامین مواد اولیه شود.

    وی ادامه داد: دومین موضوع برای جهش تولید، بازار‌های صادراتی است با بررسی‌هایی که ما کردیم مجموع تقاضای داخل کشور کشش تقاضای مازاد تولید را ندارد بنابراین اگر ما بخواهیم جهش تولید اتفاق بیفتد باید به سراغ بازار‌های صادراتی برویم که در این باره برنامه‌های متنوعی با اولویت 15 کشور همسایه داریم و به طور ویژه سازمان توسعه تجارت موظف است هم از نظر بازاریابی و هم از نظر تسهیل مراودات تجاری عمل کند.

    مدرس خیابانی گفت: در جلسه اخیری که با وزیر کشور داشتیم آقای رحمانی فضلی تکلیف مضاعفی برای استانداران مرزی قائل شدند، زیرا وقتی بیش از 60 درصد صادرات ما در کشور‌های همسایه متمرکز است پس طبیعی است که استان‌های مرزی در این باره نقش تعیین کننده‌ای دارند.

    وی افزود: موضوع بعدی راجع به جهش تولید، نقدینگی است که تلاش می‌کنیم از همان تسهیلاتی که برای بخش صنعت و معدن قائل شدند سهم مان را جذب کنیم البته از راه‌های دیگری هم می‌خواهیم نقدینگی کارخانجات را تامین کنیم، زیرا کارخانجات نباید از لحاظ مواد اولیه و نقدینگی دچار مشکل شوند.

    سرپرست وزارت صمت گفت: امسال بیش از آنکه به تولید کالا‌ها نیاز داشته باشیم به صادرات و اشتغال نیاز داریم اعتقادمان این است حرف اصلی جهش تولید، صادرات و ارزآوری کشور است.

    مدرس خیابانی اضافه کرد: دیگر سیاست اصولی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تقویت و جهش تولید، داخلی سازی، کاهش و قطع وابستگی هاست که مجموع این رویکرد اگر کارکرد مناسبی داشته باشد حتماً جهش تولید اتفاق خواهد افتاد.

    وی درباره تحریک تقاضا گفت: مشکل ما در تقاضای داخلی، سطح درآمد مردم است، کارت‌های یک میلیونی و دو میلیونی هم برای تحریک تقاضای داخلی مطرح شد البته این کارت‌ها برای تحریک تقاضای کالا‌های عمومی و مایحتاج و خوراک است، اما برای کالا‌هایی مانند تلویزیون و لوازم خانوادگی باید روش‌ها و تسهیلات دیگری قائل شویم.

    مدرس خیابانی ادامه داد: سال‌های قبل، بعضی‌ها اعتقاد داشتند که سراغ برخی صنایع از نظر مزیت اقتصادی نباید برویم که صنایع الکترونیک و تلویزیون از جمله آن است، اما شرایط کشور به گونه‌ای است که حتماً باید هم سیاست توسعه صادرات از محل کالا‌هایی را که مزیت رقابتی داریم اتخاذ کنیم و همزمان سیاست جایگزینی واردات را انجام دهیم با وجود اینکه ممکن است مزیت رقابتی و تولیدی خیلی از کالا‌ها را نداشته باشیم، اما شرایط کشور ما و شرایط تحریمی و نوع مراودات تجاری ما ایجاب می‌کند که برای تامین همه نیاز‌های کشور تلاش کنیم حتی آنجا که احساس می‌کنیم مزیت کمتری داریم.

    برچسب ها