عصر خودرو

چالش تامین نهاده دامی پیش روی مرغداران

عصر بازار- صنعت طیور کشور طی ماه های اخیر به سبب شیوع ویروس کرونا و التهاب بازار نهاده با مشکلاتی مواجه شده است.

چالش تامین نهاده دامی پیش روی مرغداران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، با توجه به وابستگی 80 درصدی کشور به واردات نهاده های دامی هر گونه اختلال در تامین و توزیع این نهاده ها، تولید محصولاتی از جمله مرغ، تخم مرغ، شیر و گوشت قرمز را با چالش های متعددی مواجه می کند.

    در ماه های اخیر کمبود عرضه نهاده در بازار داخل موجب شد قیمت ذرت و کنجاله سویا به طور کاذب افزایش یابد.

    بسیاری از مسئولان بر این باورند که اختلالات ایجاد شده در واردات نهاده های دامی و مشکلات توزیع، مرغداران را با چالش کمبود دان  روبرو کرده است که استمرار این روند زیان قابل توجهی را به صنعت مرغداری وارد می کند.

    حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از مشکلات واحدهای مرغداری و راهکارهای مناسب برای نجات صنعت طیور و کاهش زیان تولیدکنندگان با خبر شویم:
    تخصیص ندادن دان به مرغ‌های با سن بالا مشکل ساز شد

    عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مرغداران با معضل خودخوری مرغ‌ها در واحد‌ها روبرو هستند، اظهار کرد: بنابر بخشنامه صادر شده نهاده یا دان تنها تا سن 42 روزگی به مرغ تخصیص داده می‌شود که در وضعیت فعلی این مصوبه مشکلات متعددی را برای مرغداران ایجاد کرده است.

    وی افزود: با وجود آنکه ضریب تبدیل مرغ تا سن 42 و 45 روزگی برای مصرف کننده، تولیدکننده و اقتصاد بهتر است، اما در شرایطی که شیوع بیماری کرونا در سطح دنیا مشکلاتی را ایجاد کرده است، از این رو انتظار می‌رود مسئولان ذی ربط برای رفع معضل فعلی تمهیداتی بیندیشند.

    حجت ادامه داد: از ابتدای اسفند با شایع شدن بیماری کرونا انتظار می‌رفت با مدیریت در امر تولید میزان جوجه ریزی 30 درصد کاهش می‌یافت و چنانچه مرغداران این موضوع را رعایت نمی‌کردند، خودشان مقصر بودند.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه مازاد جوجه ریزی علت اصلی خودخوری مرغ هاست، بیان کرد: زمانیکه در تولید جوجه مدیریتی اعمال نشده و جوجه‌ها تبدیل به مرغ شدند، بدیهی است که این موضوع در کنار شیوع بیماری کرونا و کاهش تقاضای خرید در صنعت مرغداری فاجعه ایجاد کرده است.

    به گفته وی، مرغ موجود زنده است که در صورت نبود دان و بی غذایی در واحد مرغداری بنابر ذات حقیقی اقدام به خودخوری می‌کند.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی خرید تضمینی مرغ با سن 42 روز به بالا را یکی از راهکار‌های کاهش زیان‌ مرغداران بر شمرد و گفت: با افزایش سن‌ مرغ، نیاز به دان بالا می‌رود، از این رو انتظار می‌رود مسئولان امر به مرغ‌های با سن بالای 42 روز دان تخصیص دهند یا شرکت پشتیبانی امور دام مکلف شود مرغ‌هایی که به سن 42 روزگی در بازار رسیدند و تقاضایی برای آن‌ها وجود ندارد، خریداری کند و در صورتی که مرغدار حاضر به فروش مرغ خود نشد از تخصیص دان اجتناب کند.

    حجت با بیان اینکه خودخوری مرغ‌ها تبعات منفی زیان باری را به همراه دارد، تصریح کرد: در شرایط فعلی که بحران کرونا بر بازار تاثیر گذاشته است، از این رو افزایش سن مرغ در واحد‌های مرغداری تبعات منفی از لحاظ روانی و اقتصادی به همراه دارد چرا که مرغ برحسب ذات خود در صورت نبود دان به هم نوع خود حمله می‌کند که این امر مورد پسند مرغدار و وزارت جهاد کشاورزی نیست.
    کمبودی در تامین نهاده نداریم

    برومند چهار آیین کارشناس صنعت طیور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کمبود دان را یکی از عوامل خودخوری مرغ‌ها در واحد‌های مرغداری دانست و گفت: عوامل متعدد دیگر همچون میزان نمک جیوه و بالا و پایین شدن مواد مغذی می‌تواند عامل خود خوری باشد و با دیدن یک‌فیلم نمی‌توان قضاوت کرد که این موضوع ساختگی است یا واقعی؟

    وی افزود: بین 2 نوبت دان حدود 4 ساعت سالن‌ها خالی می‌ماند تا غذای مجدد داده شود، از این رو نمی‌توان با دیدن یک فیلم منکر این موضوع شد یا کمبود دان را عامل اصلی خودخوری مرغ‌ها دانست.

    اسداله نژاد با اشاره به اینکه کمبودی در تامین نهاده نداریم، بیان کرد: در حال حاضر دان به وفور در بازار موجود است، اما به سبب دلال بازی قیمت بالاست.

    این مقام مسئول ادامه داد: سال گذشته بیش از نیاز کشور نهاده دامی وارد و ذخیره شده است و تنها عامل التهاب بازار نهاده، مافیا هستند که به سود کم راضی نیستند.

    وی ادامه داد: اگر دولت سیاست گذاری کلان کند و در ریل آن سیاست گذاری بخش خصوصی حرکت کند، وضعیت بازار متعادل می‌شود.

    این کارشناس صنعت طیور با انتقاد از این‌مسئله که تشکل مورد قبول تولیدکنندگان وجود ندارد، بیان کرد: در حال حاضر شبه تشکل بسیار زیاد است به طوریکه از قبل صنعت به جای حمایت از تولیدکنندگان تغذیه می‌کند و به جای آنکه حیات تولیدکنندگان و رونق اقتصادی تولید از سوی تشکل‌ها انجام شود به بار گرانی برای صنعت تبدیل شدند.

    عضو هیئت مدیره سابق کانون سراسری مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: با ایجاد سامانه هوشمند این امکان وجود دارد که بخش خصوصی در مقابل دولت مسئولیت پذیر و پاسخگو باشد و به عبارت دیگر فضا را مدیریت کند.
    خودخوری مرغ‌ها منحر به برهم خوردن شاخص می‌شود

    حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به عوامل خودخوری مرغ‌ها اظهار کرد: در فارم‌های تولیدی یکی از عوامل بر هم خوردن شاخص و ضریب تبدیل خودخوری است که در صورت کمبود دان این مشکل ایجاد می‌شود.

    وی افزود: در شرایط فعلی که دان به مرغ‌های بالای سن 42 روزگی تخصیص داده نمی‌شود، مرغداران با چالش خودخوری مرغ‌ها در واحد‌های مرغداری دست به گریبان هستند که این موضوع خسارت چشمگیری وارد می‌کند.

    اسداله نژاد ادامه داد: اگر یک یا چند مرغ در فارم‌های تولیدی بدنشان ‌زخم باشد، مابقی مرغ‌ها همدیگر را نوک می‌زنند و پاره می‌کنند که این امر خسارت چشمگیری را برای تولیدکننده به بار می‌آورد.

    نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با تاکید بر اتخاذ تدابیر مناسب برای رفع بحران فعلی گفت: در یک واحد مرغداری به سبب کمبود دان صرف نظر از تلفاتی که رخ می‌دهد، مابقی لاشه‌ها دچار جراحت می‌شوند به طوریکه ارزش کشتار ندارند و در صورت قطعه بندی خسارت مرغدار چندین برابر می‌شود.

    برچسب ها