عصر خودرو

توقف روند رشد بازارهای سهام به نفع طلا تمام شد

بازگشت تقاضا به بازار طلا

عصر بازار- روند رشد بازارهای سهام که اونس طلا را به مرز ۱۲۰۰ دلار بازگردانده بود، اواخر هفته گذشته متوقف شد تا فلز زرد دوباره در مسیر افزایشی قرار گیرد.

بازگشت تقاضا به بازار طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، هر اونس طلا که روز چهارشنبه با 8دلار رشد به قیمت 1208 دلار رسیده بود، روز پنج‌شنبه با جهشی 23 دلاری روبه‌رو شد تا معاملات روز جمعه را نیز نزدیک مرز 1230 دلار آغاز کند. اونس روز گذشته تا ساعت 7:30 شب به وقت تهران به قیمت 1230 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین هفته ماه فوریه رقم خورده باشد.

    رشد 8 دلاری روز چهارشنبه عمدتا ناشی از شناسایی سود معامله‌گران طلا بود. چهارشنبه، بیشتر بازارهای سهام جهان مانند روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، رو به افزایش داشتند تا ریسک‌پذیری در بازارهای دارایی به‌عنوان عامل فشار روی فلز زرد عمل کند، با این همه افت اونس از اوج 1238 دلاری هفته پیش از آن، خریدها را افزایش داد. رشد بازارهای سهام در روز چهارشنبه ناشی از این تصور در بازارهای نفت بود که بهای طلای سیاه به کف خود رسیده است. در سومین روز کاری هفته، بهای شاخص نفتی نایمکس بالاتر رشد کرد و بالای مرز 30 دلار ایستاد. البته بازارهای سهام آسیا در این روز وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند؛ زیرا بانک مرکزی چین ارزش یوآن را در مقابل دلار ایالات‌متحده پایین آورد، اما همزمان به نظام مالی چین نقدینگی تزریق کرد. چهارشنبه ادامه اثرگذاری خبر توافق نفتی روسیه، عربستان، ونزوئلا و قطر برای حفظ سطح تولید و همچنین سفر آنها به تهران برای تبادل‌نظر با ایران، قیمت نفت را بالا برد، اما بعد که حس بازار نشان‌دهنده تمایل ایران به افزایش سهم در بازار بود، نفت دوباره افت کرد.

    اما پنج‌شنبه روز جهش اونس به قیمت 1231 دلار بود. این جهش عمدتا ناشی از شناسایی سود، خرید فنی و فشار فروش در بازارهای سهام آمریکا بود. طلا در این روز ابتدا شاهد سودگیری معامله‌گران و افت قیمت‌ها بود، اما در ادامه روز، شناسایی سود و بعد افزایش خریدهای فنی قیمت‌ها را بالا برد تا افت شاخص‌های سهام هم به عوامل افزایشی افزوده شود. روند رشد بازارهای سهام آمریکا، تکرار رشد بیشتر شاخص‌های جهانی سهام بود. این رشد خود ناشی از رشد بهای نفت خام بود، اما پنج‌شنبه با تمرکز بازار بر تاکید ایران به کاهش ندادن سطح تولید، نفت دوباره رو به افت گذاشت. افت نفت، بازارهای سهام فعال را کاهشی کرد، با این همه، بورس‌های جهانی حتی با افت روزهای پنج‌شنبه و جمعه هم هفته خوبی را پشت‌سر گذاشتند. افت بهای نفت روز جمعه نیز بازارهای سهام را افت داد تا طلا همچنان با تقاضا روبه‌رو باشد. افت بازارهای سهام دوباره ین ژاپن را جذاب کرد و آن را مقابل یورو به بالاترین سطح در 5/ 2سال گذشته رساند، اما با جدی شدن مذاکرات بریتانیا با اتحادیه اروپا بر سر ماندن یا نماندن این کشور در این اتحادیه، پوند با افت روبه‌رو شد. جالب اینجاست که شاخص دلار هم رو به افت گذاشت تا به طلا کمک کند. عصر جمعه فروش طلا در قیمت‌های بالا افزایش یافت تا اونس در برخی مقاطع رو به ضعف داشته باشد.

    با آنکه بهای طلا در هفته کاری گذشته (تا عصر جمعه) تعدیل شد، دو موسسه معتبر بین‌المللی سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت جهانی طلا این پتانسیل را دارد که تا سطح 1300 دلار در هر اونس افزایش یابد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، موسسه سرمایه‌گذاری «ای‌بی‌ان‌آمرو» پیش‌بینی کرده است که طلا در شرایط کنونی به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و این احتمال وجود دارد که به زودی به سطح 1300 دلار در هر اونس افزایش یابد. بر اساس این گزارش موسسه «‌ای‌بی‌ان‌امرو» اعلام کرده است که قیمت هر اونس طلا تا پایان امسال به بیش از 1300دلار و قیمت هر اونس نقره نیز به بیش از 16 دلار افزایش خواهد یافت. موسسه مالی «تی‌دی‌اس» نیز اعلام کرده است: «انتظارات مربوط به اجرای سیاست‌های انبساطی پولی از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان و تغییر برنامه فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده می‌تواند تاثیر مثبتی بر قیمت طلا داشته باشد و احتمالا قیمت طلا را تا 1300دلار افزایش دهد.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها