عصر خودرو

معاون حقوقی و امور مجلس مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

ایجاد اکثر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مناطق محروم کشور

عصر بازار- معاون حقوقی و امور مجلس مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت:بیشتر مناطق آزاد و ویژه در مناطق محروم و پیرامونی کشور به صورت متوازن ایجاد شده‌اند.

ایجاد اکثر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مناطق محروم کشور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرگزاری خانه ملت، حسین گروسی معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اهمیت و تاثیر مناطق آزاد در اقتصاد و جهش تولید در کشور گفت: رهبر معظم انقلاب در بند 11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر توسعه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کردند که نشان می‌دهد، این مناطق فرصت خوبی برای تعامل با همسایگان، ایجاد ارتباط اقتصادی سالم و مولد خوب است.
    وی با بیان اینکه نسل اولیه مناطق آزاد در سال 72 در ایران تاسیس شد، افزود: نسل جدید مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را تلاش کردیم تا با یک نگاه جدید و تولیدی ایجاد کنیم تا صرفا از این مناطق استفاده برای گردشگری و واردات نشود.
    گروسی تصریح کرد: استان گیلان جایی برای افزایش تولیدات خود ندارد و اکنون با مصوبه جدید مجلس برای توسعه منطقه آزاد انزلی حدود 2 هزار هکتار به منطقه آزاد انزلی اضافه شد و حدود 840 هکتار برای گلخانه‌ها و تولیدات گلخانه‌ای نوین در نظر گرفته شده یعنی هر چهار فصل می‌توانند با رویکرد تولید داخلی و صادرات کشت داشته باشند.
    منطقه آزاد انزلی محلی برای صادرات به اتحادیه اوراسیا
    معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: بیش از 730 هکتار برای کارهای صنعتی و تولیدات صنایع تبدیلی و حدود 380 هکتار برای احداث فرودگاه و راه‌آهن در نظر گرفته شده است زیرا ما باید بتوانیم با آسیای میانه و اوراسیا ارتباط برقرار کنیم. اتحادیه اوراسیا تشکیل و ایران هم جزو این اتحادیه شد بنابراین می‌توانیم به این مناطق جزو این اتحادیه صادرات و واردات مواد اولیه داشته باشیم.
    وی اظهار کرد: الحاق دو بندر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد چابهار پیش از این انجام شد که این اقدام در راستای ارتباط دریایی با دریای عمان بود و با عملکرد درست در این منطقه می‌توانیم ارتباط جنوب به شمال را برقرار کنیم. همچنین به دلیل اینکه آمریکا هم‌پیمان هند و پاکستان است، نتوانست این منطقه دریایی را تحریم کند.
    گروسی با بیان اینکه باید در کشور پایانه‌هایی برای صادرات ایجاد شود، گفت: ما اکنون در صنایع دارویی و پزشکی پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم که می‌توان از همین مناطق اقدام به صادرات کرد، باید بتوان با استفاده از تجربه دو دهه ایجاد مناطق آزاد در کشور با عملکرد بهتری پیش بریم.
    مناطق آزاد عاملی برای توسعه در مناطق محروم
    معاون حقوقی و امور مجلس مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین با اشاره به احداث مناطق آزاد دوغارون و سرخس بیان کرد: منطقه آزاد دو غارون می‌تواند ارتباط تولید و تجارت را با افغانستان توسعه دهد یا سرخسی که امروز جزو مناطق محروم است.
    وی با تاکید براینکه براساس الگوی توسعه همیشه باید توسعه از پیرامون به مرکز برسد، اظهار کرد: سیاست‌ها در گذشته بر محور توسعه مرکز استوار بود و بنابراین این موضوع موجب مهاجرت از روستاها شد اما اکنون می‌خواهیم توسعه را از پیرامون شروع کنیم تا رفاه و خدمات در مناطق کمتر توسعه یافته هم ارائه شود.
    گروسی تاکید کرد: بیشتر مناطق آزاد و ویژه در مناطق محروم و پیرامونی کشور به صورت متوازن ایجاد شده‌اند، ‌امیدواریم با همت مسئولان بحث توسعه به درستی در ایران انجام شود.

    برچسب ها