عصر خودرو

مرکز آمار:

کاهش ۱۳.۳ درصدی نرخ تورم تولید در زمستان ۹۸

عصر بازار- مرکز آمار کشور اعلام کرد: نرخ تورم تولید در چهار فصل منتهی به زمستان ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (چهار فصل منتهی به زمستان ۹۷) ۱۳.۳ درصد کاهش یافت و به ۳۶.۷ درصد رسید.

کاهش ۱۳.۳ درصدی نرخ تورم تولید در زمستان ۹۸
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، مرکز آمار در آخرین گزارش خود تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده (نرخ تورم) کل کشور در زمستان سال گذشته را ارائه کرد.

    براساس این گزارش نرخ تورم تولید در زمستان 98 نسبت به پاییز همان سال منفی 0.3 درصد رسید. بیشترین تورم فصلی تولیدکننده به ترتیب مربوط به بخش خدمات با 4.1 درصد و معدن با 3.4 درصد است.

    همچنین نرخ تورم تولیدکننده در زمستان 98 نسبت به زمستان 97 به 15 درصد رسید. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در زمستان ١٣٩٨ نسبت به زمستان قبل از آن، ١٥.۰ درصد افزایش دارد.

    در میان بخش­‌های مختلف تولیدی کمترین نرخ مربوط به بخش برق با منفی 7.1 درصد و بیشترین نرخ مربوط به معدن با 33.3 درصد است.

    نرخ تورم تولیدکننده (شاخص بهای تولیدکننده) از جمله شاخص‌های قیمتی است که در بررسی روند سطح قیمت‌ها بررسی می‌شود و یکی از معیارهایی است که برای سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت‌ها محاسبه و منتشر می‌شود. از این رو، تاثیر قابل‌توجهی بر تصمیم‌گیری صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و حتی سیاستگذاران خواهد داشت.

    هدف از محاسبه نرخ تورم تولیدکننده، اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبدا تولید را در نظر می‌گیرد. با بررسی این شاخص می‌توان از سطح تغییر قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات مصرفی یا تورم اطلاع کسب کرد. به بیان دیگر، هر افزایش یا کاهش قیمت در شاخص بهای تولیدکننده با یک وقفه زمانی در شاخص بهای مصرف‌کننده نیز مشاهده می‌شود.

    برچسب ها