عصر خودرو

کاهش صادرات نفت اوپک پلاس رکورد زد

عصر بازار- آمار کشتیرانی نشان می‌دهد که اوپک پلاس پس از آغاز اجرای جدیدترین دور محدودیت عرضه، صادرات نفت خود را در نیمه اول ماه میلادی جاری به شدت کاهش داده است.

کاهش صادرات نفت اوپک پلاس رکورد زد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان که گروه اوپک پلاس را تشکیل می‌دهند تحت توافقی که اوایل آوریل تصویب شد، به منظور تقویت قیمتها و جبران افت تقاضا پس از شیوع ویروس کرونا، کاهش تولید نفت به میزان 9.7 میلیون بشکه در روز را از اول ماه مه آغاز کرده‌اند.

    شرکت کپلر که جریان نفت را تحلیل و بررسی می‌کند، اعلام کرد که صادرات نفت دریابرد اوپک پلاس طی یک ماه گذشته 6.3 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به 27 میلیون بشکه در روز رسیده است که در مقایسه با آوریل که تولیدکنندگان با حداکثر ظرفیت به تولید نفت پرداختند روند معکوس مبهوت کننده‌ای را نشان می‌دهد.

    شرکت پترو لجستیک هم برآورد کرد که تولیدکنندگان اوپک پلاس صادراتشان را 5.96 میلیون بشکه در روز در 13 روز نخست ماه مه در مقایسه با میانگین صادرات ماه آوریل کاهش دادند که کاهش عظیمی به شمار می‌رود.

    دنیل گربر، مدیرعامل پترو لجستیک به رویترز گفت: از این میزان، صادرات نفت اوپک 4.85 میلیون بشکه در روز در دو هفته نخست ماه مه کاهش پیدا کرد.

    طبق گزارش کپلر، عربستان سعودی بزرگترین کاهش تولید را داشته است و صادرات نفت این کشور به طور میانگین 7.26 میلیون بشکه در روز بود که 2.24 میلیون بشکه در روز کاهش ماهانه داشته است. روسیه هم در ماه مه صادراتش را 922 هزار بشکه در روز کاهش داده است.

    کویت و امارات متحده عربی هم صادراتشان را به میزان قابل توجهی کاهش دادند. این دو کشور مجموعا 4.25 میلیون بشکه در روز برای صادرات بارگیری کردند که 1.26 میلیون بشکه در روز کاهش ماهانه داشت.

    اما عراق صادراتش را 265 هزار بشکه در روز کاهش داده که نشان می‌دهد دومین تولیدکننده بزرگ اوپک باید تلاش بیشتری برای عمل به سهمیه کاهش تولید 1.06 میلیون بشکه در روز انجام دهد.

    آمار رفینیتیو آیکان کاهش بیشتری را نشان می‌دهد. طبق آمار رفینیتیو، صادرات عراق از جنوب این کشور در دو هفته نخست مه 2.73 میلیون بشکه در روز بود که بیش از 600 هزار بشکه در روز نسبت به آوریل کاهش داشت.

    اما نیجریه که مانند عراق در گذشته در عمل به سهمیه کاهش تولید خود عملکرد خوبی نداشته است، در دو هفته نخست ماه مه 1.82 میلیون بشکه در روز نفت صادر کرد که نسبت به آوریل ثابت بود.

    بر اساس گزارش رویترز، توافق اوپک پلاس شامل تولید می‌شود بنابراین صادرات تصویر کاملی از روند پایبندی به این پیمان نشان نمی‌دهد زیرا برداشت از ذخایر هم ممکن است صادرات را موقتا افزایش دهد.

    طبق نظرسنجی رویترز، اوپک در آوریل 30.25 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد و باید در ماه میلادی جاری برای عمل به اهداف جدید، تولیدش را به میزان 6.97 میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

    برچسب ها