عصر خودرو

مظاهری:

بورس جای بانک را نمی‌گیرد؛ وضعیت نظام بانکی رو به بهبود است

عصر بازار- رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: در دو سال اخیر وضعیت نظام بانکی کشور رو به بهبود است و تنگنای مالی که بانکها دچار آن بوده اند بسیار کم شده است.

بورس جای بانک را نمی‌گیرد؛ وضعیت نظام بانکی رو به بهبود است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در مصاحبه با رادیو گفت: در هر نظام اقتصادی 4 بازیگر اصلی وجود دارد که مجموعه تعامل آنها بازی اقتصاد و کیفیت اقتصاد کشور را شکل می‌دهد.

    وی افزود: در این 4 پایه اقتصادی، دولت به جهت اینکه سیاستگذاری می‌کند و هزینه‌های خدماتی انجام می‌دهد و نقشی برای سیاست‌های مالیاتی دارد به عنوان یکی از ارکان شناخته می‌شود. سه پایه دیگر هم شامل نظام بانکی، بازار سرمایه و مردم هستند که در این بخش فعالان اقتصادی هم حضور دارند که با بخش بانکی و بازار سرمایه تعامل می‌کنند.

    وزیر اسبق اقتصاد با بیان اینکه سال‌ها در کشور ایران بانک محوری داشتیم، گفت: در شرایط کنونی بورس و بازار سرمایه هم در حال رشد و رونق است که می‌تواند نقش پررنگ تری پیدا کند. اما پررنگ شدن بازار سرمایه به معنی کم اهمیت شدن نظام بانکی نخواهد بود.

    وی تأکید کرد: نظام بانکی امروز از شرایط رنجوری برخوردار است. کمی کسالت و مریضی دارد. تسهیلات تکلیفی که سالها از سوی دولت تحمیل شده است همیشه برای بانک‌ها مشکل بوده است، در حالی که می‌گفتند پول زیادی در بانک انباشته است.

    مظاهری ادامه داد: طی دو سال گذشته دولت متوجه شده است که این تسهیلات تکلیفی و فشار به بانک‌ها برای اینکه پرداخت منابع سپرده را انجام دهند کم شده است. در این موضوع رئیس کل کنونی بانک مرکزی هم تأثیرگذار هست اما نباید زحمات افرادی که پیشتر بوده‌اند نیز مغفول بماند.

    رئیس کل اسبق بانک مرکزی ادامه داد: حمایت و پشتیبانی و تدبیر مقام معظم رهبری که ستاد هماهنگی سران قوا را تشکیل دادند باعث شد که فقط قوه مجریه نظراتش را در نظام بانکی اجرایی نکند. با مجموع این عوامل در دو سال اخیر وضعیت نظام بانکی رو به بهبود است و تنگنای مالی که بانکها دچار هستند بسیار کم شده است هرچند از رشد وسیعی که داشت برخوردار نیست.

    وی گفت: اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی کنترل شده است و هر بانک به اندازه منابعی که جذب می‌کند می‌تواند اعتبار بدهد.

    مظاهری تصریح کرد: مجموعه روندی که الان هست تنگنای مالی کاهش پیدا کرده است و انتخاب هیأت مدیره بانک‌ها دقت ویژه‌ای دارد می‌شود. به دلیل فشارهای مختلف دولت‌های گوناگون شاهد بودیم که در بسیاری موارد چند نفر هیأت مدیره بانک می‌گذاشتند که در عمر کاری خود حتی یک روز و نصفه روز کار بانکی نکرده بودند. مفاهیم بانکی را حتی اگر در دانشگاه خوانده بودند در عمل کار نکرده بودند.

    مظاهری در پاسخ به اینکه آیا در سال 99 بانک‌ها صحنه گردان اصلی اقتصاد هستند، این طور گفت: جواب این است که از سال قبل بهتر خواهد بود اما هنوز باید برای اصلاحات درونی بانک‌ها انرژی خود را گذاشت. اصلاحات درون بانک‌ها و منابع داخل بانک‌ها باید انجام شود.

    وی افزود: در اصلاحات یک پدیده‌ای داریم که سه قانون مادر وجود دارد. قانون پولی و بانکی، قانون بانکداری بدون ربا، قانون اداره امور بانک‌ها عناوین‌شان هستند؛ این سه قانون با یکدیگر تعارض، تناقض و تضادهایی دارند که باعث گرفتاری شده است. کاری که به عنوان لایحه بانکی باید انجام شود این است که یک قانون مادر جایگزین شود.

    برچسب ها