عصر خودرو

طرح جمهوریخواهان سنای آمریکا برای تحریم چین بر سر شیوع کرونا

عصر بازار- گروهی از اعضای جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا طرحی را ارائه کردند که براساس آن رئیس جمهور امکان وضع تحریم علیه چین در مورد شیوع ویروس جدید کرونا را خواهد داشت.

طرح جمهوریخواهان سنای آمریکا برای تحریم چین بر سر شیوع کرونا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، گروهی از اعضای جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا روز سه شنبه طرحی را ارائه کردند که براساس آن رئیس جمهوری این کشور امکان وضع تحریم علیه چین در صورت عدم پاسخگویی پکن در مورد شیوع ویروس جدید کرونا را خواهد داشت.

    این طرح که «قانون پاسخگویی برای کووید 19» نام دارد به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده 60 روز فرصت می دهد که به کنگره اطمینان دهد تا چین «توضیحات کامل» در مورد شیوع ویروس جدید کرونا را ارائه کرده است.

    سناتورهای جمهوریخواه به طور خاص خواستار همکاری چین با تمام تحقیق هایی شده اند که آمریکا یا متحدانش یا نهادهای وابسته به سازمان ملل از جمله سازمان جهانی بهداشت در مورد شیوع بیماری همه گیر «کووید 19» انجام خواهند داد. جیم اینهاف، سناتور جمهوریخواه ایالت اوکلاهوما که یکی از طراحان این طرح است در مورد هدف از ارائه آن گفت: «حزب کمونیست چین باید برای نقش مصیبت باری که در همه گیری [کرونا] در سطح جهان داشته است حساب پس بدهد.»

    او افزود: «فریب کاری های چین در مورد منشاء ویروس باعث شد تا عده ای جانشان را از دست بدهند. جهان نیز زمان ارزشمندی را از دست داد.»

    در طرح پیشنهادی جمهوریخواهان همچنین پیش بینی شده است که رئیس جمهوری آمریکا باید از تعطیلی «بازارهای پرخطر» در چین و همچنین آزادی آن دسته از مخالفان دولت محلی هنگ کنگ که پس از شیوع ویروس جدید کرونا بازداشت شدند اطمینان حاصل کند. طراحان این طرح به دونالد ترامپ این اختیار را داده اند تا پس از 60 روز و در صورت عدم تحقق خواسته های مطرح شده تحریم هایی را علیه پکن وضع کند.

    به گزارش یورونیوز، مصادره اموال، ممنوعیت ورود اشخاص و لغو ویزاهای ورود به آمریکا از جمله این تحریم ها خواهد بود. دولت ایالات متحده همچنین این اختیار را خواهد داشت تا دسترسی شرکت ها و بانک های چینی به بازار آمریکا را محدود کند.

    لیدنسی گراهام، سناتور بانفوذ و نزدیک به دونالد ترامپ نیز از جمله طراحان «قانون پاسخگویی برای کووید 19» علیه چین است. رئیس جمهوری آمریکا و مایک پامپئو، وزیر خارجه این کشور از آزمایشگاه ویروس شناسی شهر ووهان در چین به عنوان منشاء احتمالی شیوع ویروس جدید کرونا یاد کرده‌اند.

    برچسب ها